EURETCO N.V.
Euretco realiseert winstgroei van 8 procent
Euretco realiseert winstgroei van 8% & verbetert marktpositie
Jaarcijfers top 3-speler Euretco steken gunstig af in
non-fooddetailhandel
Breda, 19 april 2002, Retailorganisatie Euretco heeft in het boekjaar
2001 een omzetgroei gerealiseerd van 5%. De omzet steeg naar Euro
1,036 miljard. Vertaald naar consumentenomzet steeg de omzet naar Euro
2,4 miljard. Daarbij groeide de winst met 8% tot een nettoresultaat
van Euro 6 miljoen. In vrijwel alle branches waarin het concern actief
is (mode, wonen, sport, rijwielen en autoaccessoires), werd beter en
soms zelfs aanzienlijk beter dan de markt gepresteerd. Het aantal
aangesloten zaken en eigen winkels steeg in het afgelopen jaar licht,
naar respectievelijk 2.967 en 228 winkels. Euretco, top 3-speler in de
Nederlandse non-foodsector, heeft de dividenduitkering gezien de
resultaatontwikkeling met 10% verhoogd tot Euro 3,00 per aandeel.
Directievoorzitter F. van Wegen toonde zich bij de presentatie van de
jaarcijfers in Houten, ingenomen met de behaalde resultaten. 'Ondanks
de economische teruggang in het afgelopen jaar, een matig groeiende
particuliere consumptie en negatieve nationale en internationale
gebeurtenissen als de MKZ-crisis en 11 september, heeft Euretco in
2001 de consequent stijgende lijn in omzetontwikkeling en winstgroei
van de afgelopen jaren kunnen voortzetten. Daarmee toont ons concern
zich een solide partner voor zelfstandige ondernemers. Die stabiele
koers is eerst en vooral te danken aan de inzet en betrokkenheid van
de reeds bij ons aangesloten ondernemers, onze medewerkers en onze
leveranciers.
Euretco beschikt dankzij hen, zeker in zo'n lastig jaar als dit, over
een groot synergievoordeel. Daarnaast zien we dat ons beleid van het
sturen op rentabiliteit en kostenbeheersing, en het tegelijkertijd
investeren in kwaliteit en verdere decentralisatie, zijn vruchten
heeft afgeworpen.'
Commercieel-zakelijke dienstverlening en eigen retailactiviteiten
De omzet van Euretco wordt nagenoeg geheel in Nederland gerealiseerd
en betreft dienstverlening alsmede opbrengsten uit eigen
retailactiviteiten. Euretco heeft de dienstverlening richting de
aangesloten ondernemers georganiseerd in businessunits, gericht op de
branches mode, wonen, sport, tweewielers en autoaccessoires. De eigen
retailactiviteiten bestaan uit de modeketens Jeans Centre, Adam
Menswear en Witteveen, en sinds kort More Fashion by Tineke, en uit
eigen sport- en tweewielerwinkels. In dienstverlening realiseerde
Euretco een omzetgroei van 4,8% tot Euro 921,2 miljoen. Bij de eigen
filialen steeg de omzet met 6,7% tot Euro 114,4 miljoen.
Euretco Fashion en eigen modeketens
De kledingbranche lijdt de afgelopen jaren onder een stagnerende
omzetontwikkeling. Euretco Fashion behaalde desalniettemin een
omzetgroei van 1,4% tot Euro 328,5 miljoen, hetgeen een verbetering
was vergeleken met de omzetontwikkeling in het boekjaar 2000. Gezien
de hevige concurrentie in de branche, is het afgelopen jaar veel werk
gestoken in sales- en marketingactiviteiten.
De eigen ketens Jeans Centre, Adam Menswear en Witteveen mogen
terugkijken op een succesvol jaar. In de moeilijke jeansmarkt wist
Jeans Centre een autonome omzettoename te realiseren van 2%; door
expansie nam de totale omzet toe met 23% tot Euro 47,3 miljoen. Adam
Menswear manifesteert zich steeds duidelijker als leidende formule in
de herenmode en realiseerde in 2001 een omzetontwikkeling van 23,3%
tot Euro 19,5 miljoen.
De keten richt zich in 2002 op verdere expansie. Witteveen heeft
zonder een grote expansie haar omzet zien toenemen met 14,6% tot Euro
24,2 miljoen. Die stijging is te danken aan de verbetering van de
collectie in combinatie met een verbetering van het winkelbestand.
Euretco Wonen
De omzetgroei bij Euretco Wonen, met 8,1% tot Euro 443,9 miljoen, is
deels het gevolg van het toetreden van de franchiseorganisatie
Lederland Nederland B.V. De autonome omzetgroei van ruim 2,5% van
Euretco Wonen steekt daarbij gunstig af bij de landelijke trend.
Vooral in het segment slapen en binnen de duidelijk herkenbare
winkelformules werd goed gepresteerd. In de wonenbranche blijkt een
duidelijk herkenbare formule steeds belangrijker te worden. De
toetreding van Decorette zal een gunstig effect hebben op het
resultaat in 2002.
Euretco Sport
De sportmarkt heeft duidelijk last van het ontbreken van innovaties.
Euretco Sport zag de omzet in 2001 met 1,8% afnemen tot Euro 80
miljoen. Daarbij viel op dat met name ondernemers met een duidelijk
gepositioneerde formule beter presteerden dan ondernemers die hier
geen gebruik van maakten. Door de uitschakeling van het Nederlands
elftal voor het WK Voetbal blijft een extra impuls ook in het komende
jaar uit. De vooruitzichten voor 2002 zijn daardoor behoudend.
Euretco Tweewielers
Langdurig slecht weer in het voorjaar, de MKZ-crisis en een slechte
septembermaand hebben de fietsbranche in het algemeen geen goed
gedaan. De omzet van de totale fietsenmarkt in Nederland daalde het
afgelopen jaar met 11%.
De Euretco-formules, Profile 'de Fietsspecialist' en Fietswereld,
staken tegen deze marktontwikkeling met een omzetgroei van 14% en een
autonome omzetgroei van 5,2% gunstig af. Ook in de verkoop van private
label fietsen zag Euretco de omzet stijgen
met 3%. In totaal realiseerde Euretco Tweewielers een omzet van
Euro 71,6 miljoen.
Automat
Het accessoiressegment kon zich in het verslagjaar licht positief
onderscheiden van de totale automotive-branche, die de autoverkopen
duidelijk zag dalen. De Automat-franchisenemers realiseerden mede
daardoor een autonome stijging in consumentenverkopen van 2%. Binnen
het accessoiressegement waren grote verschillen te bespeuren. Zo liep
de verkoop van radarverklikkers fors terug door een dreigend verbod.
De verkoop van navigatiesystemen liet daarentegen een sterke toename
zien. Voor Automat, als franchisegever en groothandel, was 2001 een
moeilijk jaar. De omzet daalde met ruim 5%. Deze daling werd vooral
veroorzaakt bij de niet-franchisenemers waar de omzet onder andere
door de MKZ-crisis stagneerde. Euretco gaat het komende jaar, gezien
de groeiende belangstelling onder ondernemers en consumenten voor
Automat, de formule verder aanscherpen.
Vooruitzichten
Euretco verwacht voor het jaar 2002 een verdere groei van omzet en
resultaat. Het accent zal daarbij liggen op verdere profilering en
uitbreiding van de bestaande winkelformules. Met name in de
modebranche wil Euretco de komende jaren de ingezette expansie
voortzetten met een aanzienlijk aantal winkels.
Euretco is een van de grootste retailorganisaties van Nederland in de
sector non-food. Het bedrijf heeft een toonaangevende positie in de
branches mode, wonen, sport, tweewielers en autoaccessoires. Die
posities zijn bereikt door de activiteiten van ruim 2.100 aangesloten
ondernemers in combinatie met de eigen retailactiviteiten van Euretco.
Samen met de aangesloten ondernemers ontwikkelt Euretco de visie,
strategie en slagkracht om de marktpositie van de zelfstandige
non-fooddetailhandel te verbeteren.
Door een sterke dienstverlening ondersteunt Euretco de zelfstandige
ondernemers. Euretco is een speler in de detailhandel waar
ondernemers, leveranciers, financiers en vastgoedontwikkelaars graag
mee samenwerken.
Het beleid van Euretco is gericht op synergie door samenwerking in en
tussen alle geledingen van de bedrijfskolom. Euretco combineert de
gedrevenheid en commerciële kwaliteiten van de individuele ondernemer
met de kracht van het collectief. De Euretco-groep heeft circa 1.950
medewerkers (1.295 fte.) in dienst en vertegenwoordigt samen met de
aangesloten ondernemers en de eigen retailactiviteiten een
consumentenomzet van circa Euro 2,5 miljard. De kernactiviteiten zijn
commercieel zakelijke dienstverlening, retailing en converting.