Ingezonden persbericht


FINEOS INTRODUCEERT KLACHTBEHEERSYSTEEM VOOR DE BANK- EN VERZEKERINGSWERELD

Utrecht (Nederland), 18 april 2002 - FINEOS, een van Europa's belangrijkste softwareontwikkelaars voor financiële dienstverleners, introduceert een klachtbeheersysteem voor banken en verzekeraars. Dit systeem is een onderdeel van een nieuwe productlijn van bedrijfsoplossingen die FINEOS de komende maanden zal introduceren. De oplossingen zijn gericht op nichegebieden binnen de bank- en verzekeringswereld.

Het klachtbeheersysteem van FINEOS stelt financiële instellingen in staat het afhandelen van klachten volledig te automatiseren. Als klanten een klacht indienen, is een consistente en juiste dienstverlening aan klanten mogelijk, omdat het personeel wordt voorzien van de juiste hulpmiddelen om te zorgen dat de klacht naar ieders tevredenheid wordt afgehandeld.

De applicatie legt klachten elektronisch vast en spoort alle informatie op over de klacht zoals telefoontjes, brieven en correspondentie van nieuwe en bestaande klanten, onafhankelijk van de wijze van indienen. Een workflow toepassing zorgt ervoor dat de klachten bij de juiste afdelingen terechtkomen. Bovendien wordt het niveau van de dienstverlening in de gaten gehouden. Er wordt gezorgd dat er aan klachten de juiste prioriteit wordt gegeven en dat ze zo efficiënt mogelijk worden afgehandeld.

Het aantal klachten en de trends worden gerapporteerd, in kaart gebracht en gereed gemaakt voor analyse. Hierdoor kunnen bedrijfsbeleid en bedrijfsprocessen op een lijn worden gebracht met consumentengedrag en
-behoeftes. Het systeem spoort ook alle kosten op die gerelateerd zijn aan de klachten en stelt automatisch correspondentie op tussen organisatie en klant.

Michael Kelly, CEO van FINEOS zegt: "Effectieve klachtafhandeling is een wezenlijk onderdeel van de manier waarop banken en verzekeraar hun bedrijven besturen. Voor velen is het een onderdeel van hun missie en dat is begrijpelijk; we
zijn immers beland in het tijdperk van de consument die nooit tevreden is. Het beheer van klachten is meer dan ze alleen registreren en hopen dat je ze kunt oplossen. Het is zorgen dat standaardisatie plaatsvindt en het in huis halen van de bedrijfsprocessen en technologie die dat mogelijk maakt. Het FINEOS klachtbeheersysteem voorziet in deze technologie."

Voor financiële dienstverleners is het effectief beheren van klachten van klanten steeds belangrijker geworden in de afgelopen jaren. Volgens de analisten van Gartner is het aantal klachten in de dienstensector sinds 1995 vervijfvoudigd.

FINEOS
FINEOS ontwikkelt en levert software-oplossingen voor banken en verzekeraars, die gericht zijn op kostenverlaging, verbetering van dienstverlening en een snellere time-to-market. De producten omvatten CRM, Business Proces Automation en product/contractbeheer die een oplossing bieden voor specifieke moeilijkheden bij distributie, dienstverlening en productmanagement. FINEOS draagt bij aan de verbetering van de volgende directe bedrijfsprocessen: productontwikkeling, productintroductie, advisering, verkoop, acceptatie, dienstverlening en schade-verwerking. Dit geldt voor alle distributie-kanalen (kantoren, agenten, tussenpersonen, call centers, internet, en hoofdkantoren). Hierbij wordt gebruik gemaakt van diverse media (e-mail, internet browser, fax, post). Ook worden directe connecties naar diverse in- en externe systemen ondersteund.

FINEOS heeft 250 medewerkers in vestigingen te Ierland (Dublin), het Verenigd Koninkrijk, Nederland, Scandinavië en de Verenigde Staten. Klanten zijn onder meer ABN AMRO Bank (Nederland), de Britannia Group, Skandia, Fortis, Canada Life, Derbyshire Building Society, Eagle Star, First National Bank, Friends First, Legal & General, Northern Rock, Royal Nederland Leven en SNS Reaal. Meer informatie is te vinden op www.fineos.com


---
Perscontacten:
FINEOS benelux
mike del prado
t: 0031 (30) 285 50 10
e: mike.delprado@fineos.com

Lubbers & De Jong b.v.
Yvon Reitsma
t: 0031 (20) 421 05 65
e: yvon@l-dj.nl

---