Nederlandse Spoorwegen
Persbericht
K. Noordzij: Meer veiligheid op stations nodig
18 april 2002
Karel Noordzij, president-directeur van NS, heeft vandaag gepleit voor
meer veiligheid op de NS stations. Het bedrijf heeft op dit vlak zelf
al veel ondernomen: jaarlijks geeft NS 45 miljoen Euro uit aan
maatregelen voor de sociale veiligheid op stations en in treinen.
Verdere verbetering kan NS echter niet alleen bereiken. Tijdens het
FNV congres onveiligheid spoort niet zei Noordzij onder meer: Het
station is onderdeel van zijn omgeving. Alleen samen met de gemeente
en de regiopolitie kunnen wij het veiligheidsgevoel voor onze
reizigers en medewerkers verder verbeteren.
Spoorwegpolitie
Zo vindt Noordzij dat meer spoorwegpolitie keihard nodig is. Daarom
heeft hij onlangs samen met het Korps Landelijke Politiediensten
(KLPD) een brief gestuurd aan de minister waarin hij pleit voor 220
extra spoorwegpolitieagenten. Ondertussen zoekt NS voor de
spoorwegpolitie-posten op de Centraal Stations van Amsterdam,
Rotterdam en Den Haag kantoorruimtes een meer prominente plaats. Op
Utrecht CS werd onlangs al een nieuwe post midden in de hal in gebruik
genomen. Van deze nieuwe locaties moet een preventieve werking
uitgaan. Bovendien draagt het bij aan een beter toezicht door de
politie.
Veiligheidskeurmerk en hulp aan conducteur
Noordzij heeft in een brief de burgemeesters van de vier grote steden
uitgenodigd voor een gesprek om te komen tot een soort
veiligheidskeurmerk voor stations. Noordzij wil hiervoor ook in
gesprek komen met de Raad van Korpsbeheerders, de Raad van
Hoofdcommissarissen, het KLPD en het Openbaar Ministerie. Er zijn
afspraken in voorbereiding over hulp aan de conducteur. Daarmee moet
duidelijker worden welke bevoegdheden de conducteur heeft om op te
treden tegen agressie. Daarnaast moet de conducteur er op kunnen
rekenen dat als hij de (spoorweg)politie oproept deze ook snel ter
plaatse is en hem onvoorwaardelijk steun biedt.
Maatwerk-aanpak
NS start binnenkort met een maatwerkaanpak van enkele stations volgend
op de landelijke maatregelen voor verbetering van de veiligheid. Op
Amsterdam-Lelylaan bijvoorbeeld wordt vanaf 1 juli in de avonduren
toegangscontrole ingevoerd. Tevens wordt een aantal opgangen naar het
station permanent afgesloten waardoor de overlast van bewoners uit een
aangrenzende woonwijk wordt verminderd en de toegangscontrole
eenvoudiger uit te voeren is.
De acties worden uitgevoerd in samenwerking met het stadsdeel,
Railinfrabeheer en het Gemeentelijk Vervoer Bedrijf (GVB). De totale
eenmalige kosten van dit project bedragen ca. 470.000. Het stadsdeel
betaalt hiervan ca. 180.000.
Voor verbetering van de veiligheid op de stations Den Haag HS en
Heerlen heeft NS ook plannen uitgewerkt, afgestemd op de specifieke
situatie op en rond deze stations. Deze week is hierover contact
opgenomen met de gemeentebesturen. NS hoopt medio dit jaar de plannen
te kunnen uitvoeren. Het plan voor Heerlen is een aanvulling op de
maatregelen die uitgevoerd zijn in het lokale samenwerkingsverband
Operatie Hartslag.
Niet alleen op bovengenoemde stations krijgt de sociale veiligheid
extra aandacht: Op basis van onderzoek onder treinreizigers naar hun
gevoel van veiligheid worden inmiddels op een twintigtal stations
vooral s avonds extra surveillances uitgevoerd.