Nederlandse Spoorwegen

Persbericht

K. Noordzij: Meer veiligheid op stations nodig
18 april 2002
Karel Noordzij, president-directeur van NS, heeft vandaag gepleit voor meer veiligheid op de NS stations. Het bedrijf heeft op dit vlak zelf al veel ondernomen: jaarlijks geeft NS 45 miljoen Euro uit aan maatregelen voor de sociale veiligheid op stations en in treinen. Verdere verbetering kan NS echter niet alleen bereiken. Tijdens het FNV congres onveiligheid spoort niet zei Noordzij onder meer: Het station is onderdeel van zijn omgeving. Alleen samen met de gemeente en de regiopolitie kunnen wij het veiligheidsgevoel voor onze reizigers en medewerkers verder verbeteren.
Spoorwegpolitie

Zo vindt Noordzij dat meer spoorwegpolitie keihard nodig is. Daarom heeft hij onlangs samen met het Korps Landelijke Politiediensten (KLPD) een brief gestuurd aan de minister waarin hij pleit voor 220 extra spoorwegpolitieagenten. Ondertussen zoekt NS voor de spoorwegpolitie-posten op de Centraal Stations van Amsterdam, Rotterdam en Den Haag kantoorruimtes een meer prominente plaats. Op Utrecht CS werd onlangs al een nieuwe post midden in de hal in gebruik genomen. Van deze nieuwe locaties moet een preventieve werking uitgaan. Bovendien draagt het bij aan een beter toezicht door de politie.
Veiligheidskeurmerk en hulp aan conducteur

Noordzij heeft in een brief de burgemeesters van de vier grote steden uitgenodigd voor een gesprek om te komen tot een soort veiligheidskeurmerk voor stations. Noordzij wil hiervoor ook in gesprek komen met de Raad van Korpsbeheerders, de Raad van Hoofdcommissarissen, het KLPD en het Openbaar Ministerie. Er zijn afspraken in voorbereiding over hulp aan de conducteur. Daarmee moet duidelijker worden welke bevoegdheden de conducteur heeft om op te treden tegen agressie. Daarnaast moet de conducteur er op kunnen rekenen dat als hij de (spoorweg)politie oproept deze ook snel ter plaatse is en hem onvoorwaardelijk steun biedt. Maatwerk-aanpak

NS start binnenkort met een maatwerkaanpak van enkele stations volgend op de landelijke maatregelen voor verbetering van de veiligheid. Op Amsterdam-Lelylaan bijvoorbeeld wordt vanaf 1 juli in de avonduren toegangscontrole ingevoerd. Tevens wordt een aantal opgangen naar het station permanent afgesloten waardoor de overlast van bewoners uit een aangrenzende woonwijk wordt verminderd en de toegangscontrole eenvoudiger uit te voeren is.
De acties worden uitgevoerd in samenwerking met het stadsdeel, Railinfrabeheer en het Gemeentelijk Vervoer Bedrijf (GVB). De totale eenmalige kosten van dit project bedragen ca. 470.000. Het stadsdeel betaalt hiervan ca. 180.000.

Voor verbetering van de veiligheid op de stations Den Haag HS en Heerlen heeft NS ook plannen uitgewerkt, afgestemd op de specifieke situatie op en rond deze stations. Deze week is hierover contact opgenomen met de gemeentebesturen. NS hoopt medio dit jaar de plannen te kunnen uitvoeren. Het plan voor Heerlen is een aanvulling op de maatregelen die uitgevoerd zijn in het lokale samenwerkingsverband Operatie Hartslag.

Niet alleen op bovengenoemde stations krijgt de sociale veiligheid extra aandacht: Op basis van onderzoek onder treinreizigers naar hun gevoel van veiligheid worden inmiddels op een twintigtal stations vooral s avonds extra surveillances uitgevoerd.