Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid
Persberichten 18 april 2002 Begin
---
SWOV Onderzoeksprijs 2002 gaat naar Levensreddend draagvlak
De Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid SWOV
bestaat in 2002 40 jaar. Ter gelegenheid van dit jubileum wordt de
SWOV Onderzoeksprijs 2002 uitgereikt. De hoofdprijs gaat naar Isabel
Elias en Tjaco van den Berg voor hun onderzoeksvoorstel 'Levensreddend
draagvlak'. De prijs krijgen ze uitgereikt door de heer F.W.C.
Castricum, voorzitter van de SWOV op 18 april tijdens het Nationaal
VerkeersveiligheidsCongres. De hoofdprijs bedraagt 4538 euro.
Daarnaast wordt het winnende onderzoek de komende twee jaar
daadwerkelijk uitgevoerd door de SWOV.
De tweede prijs gaat naar Corné Versteegt voor onderzoeksvoorstel
'Naar het ATS-lab'. De derde prijs is voor Viktor Hooijmeijer en Paul
van de Bosch voor hun voorstel 'Effecten van variabele
remlichtintensiteiten'.
Al veertig jaar verricht de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek
Verkeersveiligheid SWOV onderzoek op het gebied van de
verkeers(on)veiligheid. In deze periode is de SWOV uitgegroeid tot een
(inter)nationaal gezaghebbend instituut voor
verkeersveiligheidvraagstukken. In het kader van het jubileumjaar
heeft de SWOV een prijs uitgeloofd voor jongeren onder de 30 jaar om
met ideeën te komen voor onderzoek op het gebied van de
verkeersveiligheid.
De criteria waaraan de voorstellen moeten voldoen, zijn:
- binnen twee jaar uitvoerbaar
- relevant onderzoek voor Nederland en/of Europa
- onderzoek is nog niet eerder uitgevoerd
De jury, onder voorzitterschap van de heer F.W.M. Castricum
(voorzitter bestuur van de SWOV), is na langdurig overleg tot de
conclusie gekomen dat de winnaars van de SWOV-onderzoeksprijs 2002
zijn:
1e prijs (ad 4538 euro): Isabel Elias (27 jaar) en Tjaco van den Berg
(26 jaar)
onderzoeksvoorstel: 'Levensreddend draagvlak'
2e prijs (ad 2269 euro): Corné Versteegt (29 jaar)
onderzoeksvoorstel 'Naar het ATS-lab'
3e prijs (ad 1135 euro): Viktor Hooijmeijer (28 jaar) en Paul van de
Bosch (29 jaar)
onderzoeksvoorstel: 'Effecten variabele remlichtintensiteiten op
verkeersveiligheid'
Het oordeel van de jury over het winnende voorstel luidt:
Een goed onderbouwd voorstel over een thema dat maatschappelijk zeer
relevant is. De resultaten zullen interessante gezichtspunten
opleveren voor het verwerven van draagvlak van nieuwe ontwikkelingen
binnen de verkeersveiligheid. Het onderzoek is bovendien goed
uitvoerbaar in de gestelde termijn van twee jaar.
Het onderzoek betreft een terrein dat een hoge maatschappelijke en
beleidsrelevantie kent: snelheidsbeheersing. Bij snelheidsbeheersing
zijn er vele mogelijkheden te benutten (wegontwerp, politietoezicht)
en sinds kort meldt zich de zogenaamde Intelligente Snelheids
Adaptatie aan. Hierbij is aan verschillende uitvoeringsvormen te
denken: van adviseren naar ingrijpen. Er lijken geen grote technische
problemen te bestaan, maar wel is de vraag of er voldoende
maatschappelijk en politiek draagvlak te verwerven is voor de
invoering van ISA. Het voorstel concentreert zich op het politieke
draagvlak en wil via de methode van beleidsgericht Delphi-onderzoek en
gerichte verspreiding van de onderzoeksresultaten dit vraagstuk
bestuderen en het draagvlak bevorderen. De jury is er nog niet van
overtuigd dat de gekozen onderzoeksmethode de meest aangewezen is,
maar gaat er vanuit dat dit in het aangekondigde literatuuronderzoek
hier uitsluitsel over zal komen. Verder is het conceptueel uitwerken
van het fenomeen 'politiek draagvlak' naar het oordeel van de jury een
grote uitdaging voor de onderzoekers.
Het voorstel betreft een onderzoek naar politiek draagvlak voor de
invoering van systemen voor Intelligente Snelheidsaanpassing (ISA).
Het onderzoek richt op de aspecten die een rol spelen bij het creëren
van politiek draagvlak.
De SWOV is voornemens het voorstel in 2003 uit te voeren.
---
Inlichtingen:
SWOV, afdeling Informatie & Communicatie
Patrick Rugebregt: 070 - 317 3318
Jolanda Maas: 070 - 317 3315
E-mail: info@swov.nl
Over de SWOV
De Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid SWOV doet
al 40 jaar fundamenteel en anticiperend onderzoek naar
verkeersveiligheid en fungeert als kennis- en informatiecentrum op dit
gebied. Zij is daarmee uitgegroeid tot het Nederlands wetenschappelijk
onderzoeksinstituut voor de verkeersveiligheid. Doelstelling is de
verkeersveiligheid te bevorderen met behulp van de resultaten uit
wetenschappelijk onderzoek. Verdere informatie over de SWOV is
beschikbaar op deze website in de sectie Profiel.
---
Persberichten Begin