Ingezonden persbericht
Siebel Systems rapporteert omzet en winst
over eerste kwartaal
SAN MATEO, Calif. 18 april 2002 Siebel Systems heeft de financiële resultaten over het kwartaal dat eindigde op 31 maart 2002 bekend gemaakt.
De omzet over het eerste kwartaal van 2002 bedroeg 477,8 miljoen dollar, tegen 487,8 miljoen dollar in het vierde kwartaal van 2001. De netto inkomsten kwamen uit op 64,6 miljoen dollar of 0,12 dollarcent per aandeel, vergeleken met 65,9 miljoen dollar of 0,13 dollarcent per aandeel in het vierde kwartaal.
De omzet uit licenties bedroeg in het eerste kwartaal van 2002 246,0 miljoen dollar, tegen 250,2 miljoen dollar in het vierde kwartaal van 2001. De omzet uit onderhoud, consultancy en andere dienstverlening bedroeg 231,8 miljoen dollar, vergeleken met 237,6 miljoen dollar in het vierde kwartaal van 2001.
Cash, cashequivalenten en korte termijn-investeringen bedroegen per 31 maart 2002 1,9 miljard dollar, een toename met 221 miljoen dollar ten opzichte van depositie op 31 december 2001.
Hoogtepunten van het eerste kwartaal
Sinds de laatste financiële rapportage van Siebel Systems zijn de volgende hoogtepunten aangekondigd of hebben plaatsgevonden:
Nieuwe klanten: Siebel Systems verwelkomde meer dan tweehonderd nieuwe klanten, waaronder:
The American National Red Cross
De afdelingen Greater New York en Metropolitan Atlanta van The American National Red Cross (ARC) nemen Siebel eBusiness Applications in gebruik als basis voor een reeks van bedrijfskritische systemen die het vermogen van deze afdelingen om te reageren op rampen zal verbeteren. Bovendien zullen Siebel eBusiness Applications worden gebruikt voor het aanbieden van trainingen die gericht zijn op levensreddende vaardigheden en het aanbieden van diensten op het gebied van gezondheidszorg. In een gezamenlijk project zullen de twee ARC-afdelingen Siebel Call Center, Siebel Service en Siebel Field Service inzetten voor een systeem dat bedoeld is voor het verzamelen van informatie over slachtoffers en het beheren van diensten op het gebied van rampenbestrijding. Siebel eEvents wordt toegepast voor het creëren van een Safety Education Registration and Management System dat zorgt voor een stroomlijning van het proces van het indelen van klassen, het beschikbaar stellen van leerkrachten en het indelen van studenten.
Sentry Insurance
Sentry Insurance, één van de grootste onderlinge verzekeringsmaatschappijen van de Verenigde Staten, heeft gekozen voor Siebel eInsurance, een complete customer relationship management oplossing voor de verzekeringsbranche. Het concern gebruikt deze oplossing om meer dan twintigduizend onafhankelijke verzekeringsagenten via Internet toegang te bieden tot informatie over klanten en polissen. De nieuwe Internet agent portal biedt realtime informatie over verzekeringen, vragen en verzoeken van klanten, evenals nieuwe informatie over polissen. Hierdoor kan Sentry s Consumer Products Division nieuwe klanten werven, een prettige en gemakkelijk toegankelijke dienstverlening aanbieden en bovendien een aanzienlijke reductie mogelijk maken van het aantal telefoontjes en de daarmee gemoeide kosten. Sentry zal ook Siebel Call Center in gebruik nemen, zodat het call center geïntegreerd kan worden met de agent portal. Hierdoor krijgen zowel verzekeringsagenten als klanten een probleemloze toegang tot polisinformatie en serviceverlening.
Samsung SDS
Op basis van de bewezen CRM-domeinkennis van Siebel Systems heeft Samsung gekozen voor Siebel Call Center, Siebel Sales en Siebel Marketing voor gebruik in drie activiteiten van het concern op het gebied van financiële dienstverlening. Doel is te komen tot een op klanten gerichte multichannel strategie. Siebel eBusiness Applications zullen ieder van de drie activiteiten in staat stellen de interacties met klanten via alle communicatiekanalen te coördineren. Bovendien is men nu in staat verkoop-, marketing- en service-informatie samen te voegen, waardoor meer dan zesduizend medewerkers in staat zijn klanten te werven, van dienstverlening te voorzien en vast te houden. Samsung zal tevens Siebel Analytics gebruiken om alle medewerkers die contact met klanten hebben te voorzien van realtime business en customer intelligence op basis van een reeks van datawarehouses en operationele bronnen.
Hongkong en China Gas Company Limited (Towngas)
Towngas, één van de belangrijkste utiliteitsbedrijven van Hongkong, neemt Siebel eEnergy in gebruik voor het verbeteren van het vermogen om een portfolio van gasproducten in de markt te zetten, te verkopen en te ondersteunen met serviceverlening. Het concern bedient meer dan 1,4 miljoen klanten. Siebel eEnergy is een versie van Siebel eBusiness Applications die geheel op maat is van de eisen en wensen van de energiesector. Het gebruik van deze oplossing stelt Towngas in staat om op effectieve wijze relaties met klanten te beheren ongeacht het communicatiekanaal dat wordt gebruikt. Denk aan Internet, persoonlijke contact in klantencentra en via wederverkopers. Towngas heeft gekozen voor Siebel eEnergy vanwege het feit dat de gewenste industriespecifieke functionaliteit out of the box beschikbaar is, zodat de noodzaak voor maatwerkaanpassingen minimaal is. Dat resultaat in een beduidend lagere Total Cost of Ownership.
Andere klanten in het eerste kwartaal: Naast de hiervoor genoemde organisaties mocht Siebel Systems gedurende het eerste kwartaal nog meer nieuwe klanten verwelkomen, waaronder AdvanceRX.com LP, Banco Espanol de Credito S.A., Banco Electronico Servico Total S.A. (BEST), Bank of the Philippine Islands, Call-Net Technologies Services Inc, DAB Bank AG, Ducati Motor Holding SpA, Echostar Communications Corporation, First American Real Estate Solutions LLC, Lexicon Marketing Corporation, Lexmark International Inc, Morningstar Foods Inc, Nationale Nederlanden Schadeverzekeringen NV, Network Appliance Inc, Optimus Telecomunicacoes S.A, Pharmacia Corporation, South African Revenue Services, Telesp Celular S/A, US Department of Education en de US Immigration and Naturalization Service.
Bestaande klanten hebben het gebruik van Siebel eBusiness Applications verder uitgebreid: Meer dan driehonderd klanten hebben het gebruik van Siebel-oplossingen uitgebreid. Voorbeelden zijn:
General Motors (GM)
GM, s werelds grootste autofabrikant, heeft besloten te standaardiseren op Siebel eAutomotive, een reeks van Siebel eBusiness Applications die is ontwikkeld om tegemoet te komen aan de specifieke eisen en wensen van de auto-industrie. Met een belangrijke investering in de eBusiness-infrastructuur van het concern zal GM Siebel eAutomotive wereldwijd gebruiken in een aantal automobiel- en financiële divisies. De ingebruikname van deze oplossing zal de onderlinge samenwerking binnen het concern verbeteren zodat een hoger niveau van klantentevredenheid kan worden bereikt en de efficiency binnen de organisatie verder kan worden verbeterd.
TELUS Corporation
TELUS Corporation, een toonaangevend telecommunicatieconcern in Canada, standaardiseert op Siebel eCommunications ter ondersteuning van de groeiende verkoopoperatie en voor het maximaliseren van de klantentevredenheid en retentie. Circa 3400 verkoop- en servicemedewerkers verspreid over geheel Canada zullen gebruik maken van de rijke functionaliteit van Siebel eCommunications, de oplossing van Siebel Systems die geheel afgestemd is op de eisen en wensen van aanbieders van telecommunicatie-, kabel- en Internetdiensten, evenals mediacontent. Deze bedrijven beschikken met deze oplossing over een op maat gesneden hulpmiddel voor het vastleggen van serviceopdrachten, voor het op effectieve wijze beheren van grote hoeveelheden klantencontacten en voor het vergroten van de verkoop. De ingebruikname zorgt voor een integratie van de call centers van TELUS en de op selfservice gerichte website tot een complete oplossing die klanten op ongekend eenvoudige en gemakkelijke wijze van dienst is.
La Poste
La Poste, een toonaangevende aanbieder van postale en financiële dienstverlening in Frankrijk, heeft 1300 gebruikers toegevoegd. Deze uitbreiding maakt deel uit van een uit meerdere fasen bestaand plan om uiteindelijk 4500 medewerkers toegang te verschaffen tot de functionaliteit van Siebel eBusiness Applications. Door te kiezen voor Siebel Sales en Siebel Analytics voor het belangrijk uitbreiden van de kennis over klanten en voor het opvoeren van de productiviteit van de verkoopafdelingen, borduurt La Poste voort op een bestaande Siebel Sales-implementatie die momenteel 1500 medewerkers ondersteunt die verantwoordelijk zijn voor grote en strategisch belangrijke klanten. La Poste zal uiteindelijk Siebel Analytics beschikbaar maken voor alle gebruikers, zodat zij kunnen beschikken over actuele kennis van klanten. Deze informatie wordt bovendien zodanig aangeboden dat de medewrekers direct actie kunnen ondernemen.
The American Cancer Society
The American Cancer Society is de belangrijkste op donaties steunende organisatie op het gebied van gezondheidszorg in de Verenigde Staten, bouwt voort op een eerste implementatie van Siebel Call Center en zal Siebel eBusiness Applications in het gehele land in gebruik nemen. Siebel Call Center en Siebel eEvents zullen The American Cancer Society in staat stellen alle gegevens die bij acties voor fondsenwerving zijn gegenereerd te consolideren, waardoor opnieuw succesvolle wervingsacties ondernomen kunnen worden. Daarnaast zal men de oplossing gebruiken voor het verbeteren van de dienstverlening via zowel telefoon als web. Uiteindelijk doel is een toename van de donaties van zowel tijd als geld in de strijd tegen kanker.
Siebel Systems ontving daarnaast gedurende het eerste kwartaal opnieuw opdrachten van bestaande klanten als: American Express Corporation, Banco Lombarda, Barclays Bank plc, BEA Systems Inc, Berlex Laboratories Inc, Bouygues Telecom, British Telecommunications plc, Caterpillar Inc, Credit Lyyonnais Asset Management, Dr. Pepper/Seven Up Inc, Eli Lilly and Co Ltd, Guinness UDV, ICICI Limited, Ingersoll-Rand Company, Interpolis NV, Manugistics Inc, Mercedes-Benz Customer Assistance Center NV, Mexx International BV, Neopost SA, Rational Software Corporation, Reuters Ltd, Ricoh Corporation, RSA Security Inc, Staples Inc, Telecom Italia, Toshiba Corporation en Wind Telecommunications SpA.
Siebel Systems organiseerde jaarlijkse Siebel European User Week 2002:
Meer dan 2100 klanten en partners van Siebel Systems namen van 7 tot 10 april deel aan een bijeenkomst in Barcelona van directeuren, project managers, ontwikkelaars en andere IT-professinals. De bijeenkomst bood klanten van Siebel Systems een unieke mogelijkheid om te leren hoe zij de zakelijke impact van implementaties van Siebel eBusiness Applications kunnen maximaliseren. De conferentie bood onder andere speciale programmaonderdelen om best practices te delen ten aanzien van het implementeren van en upgraden naar Siebel 7. Andere gebruikers van Siebel eBusiness Applications gaven aan hoe zij Siebel 7 in gebruik hebben genomen voor het maximaliseren van de return on investment van belangrijke eBusiness-projecten.
Siebel Systems lanceert met Universal Application Network eerste op standaarden gebaseerde en leveranciersonafhankelijke oplossing voor Application Integration
Siebel Systems ontvangt vier patenten rond mobiele CRM: The United States Patent Office heeft aan Siebel Systems vier patenten toegekend voor technologie die bedoeld is voor het op afstand synchroniseren van gegevens. Mobiele gebruikers zijn hierdoor in staat om met tussenpozen en goed beveiligd contact te zoeken met gedistribueerd opgestelde database servers. De patenten versterken de bescherming van het intellectueel eigendom van Siebel Systems met betrekking tot Siebel Remote en Siebel Replication Manager, de hulpmiddelen die Siebel Systems toepast voor het repliceren en synchroniseren van databases zodat gebruikers in grote concerns altijd over consistente en actuele informatie kunnen beschikken.
Siebel Systems versterkt wereldwijde IT-infrastructuur: Om de continuïteit van de bedrijfsvoering te kunnen verzekeren in het geval van rampen en om klanten 24 uur per dag en zeven dagen per week een kwalitatief hoogstaande ondersteuning te kunnen garanderen, is Siebel Systems van plan de wereldwijde infrastructuur voor datacommunicatie en klantenondersteuning te versterken. Het bedrijf zal verspreid over de wereld vier faciliteiten creëren om een ononderbroken beschikbaarheid van systemen mogelijk te maken, waaronder een compleet nieuw rekencentrum in Utah. Dit Enterprise Data Center zal tevens gebruikt worden voor het consolideren van de computer- en opslagsystemen die de twaalf softwareontwikkelingsafdelingen van Siebel Systems in Noord-Amerika en Europa ondersteunen. Door deze dienstverlening vanuit één centrale locatie aan te bieden, kan een belangrijke verbetering worden bereikt in zowel de benuttinggraad als de productiviteit van de engineeringafdelingen.
Siebel Systems breidt het wereldwijde partnerprogramma uit
PwC en KPMG Consulting bieden ondersteuning van Siebel Employee Relationship Management (ERM): Consultancypartners van Siebel Systems zetten een aanzienlijk gedeelte van de beschikbare mensen en middelen in voor het ondersteunen van Siebel ERM, een reeks van op webtechnologie gebaseerde applicaties die de prestaties van zowel de organisatie als de individuele werknemer op een hoger niveau brengt. In het eerste kwartaal van 2002 heeft PwC Consulting Siebel ERM toegevoegd aan de Business to Extended Enterprise (B2E) oplossing. Het gaat hier om een reeks van applicaties en services die grote bedrijven in staat stelt om het potentieel van de organisatie, de medewerkers en de hulpmiddelen maximaal te benutten. KPMG Consulting biedt nu als onderdeel van KPMG s Workforce Solution-familie consultancy aan rond Siebel ERM 7. Deze reeks van op webtechnologie gebaseerde applicaties is ontwikkeld om een verlaging van de operationele kosten, een vergroting van de productiviteit van medewerkers en een maximalisering van zowel omzet als winst mogelijk te maken.
Siebel Systems ontvangt erkenning
Siebel Systems werd gedurende eerste kwartaal algemeen erkent als één van s werelds toonaangevende technologiebedrijven:
· Industry Week riep Thomas M. Siebel uit tot CEO of the Year : In het omslagverhaal van de februari-uitgave roemde het tijdschrift Thomas Siebel voor het opbouwen van één van
s werelds toonaangevende technologiebedrijven en voor het tot ontwikkeling brengen van de customer relationship management-industrie. Onderkennend dat het succes van klanten de kern vormt van de bedrijfscultuur van Siebel Systems haalde het tijdschrift onder andere de focus van Thomas Siebel op klantentevredenheid aan als één van de belangrijkste factoren achter het marktleiderschap van Siebel Systems.
· Gartner geeft Siebel eBusiness Applications toonaangevende positie in de CRM- en PRM-kwadranten: In een serie van zeven in februari en maart 2002 gepubliceerde onderzoeksrapporten over Customer Service and Support, PRM, B2B CRM Suites, B2C CRM Suites, CRM Sales Suites, Field Service en E-Service plaatst onderzoeksbureau Gartner Siebel Systems in het leader quadrant .
· Siebel Systems onderscheiden met de Innovation and Responsiveness Award van British Telecom: Om speciale erkenning te geven aan toeleveranciers die op significante wijze een bijdrage leveren aan de efficiency en winstgevendheid, heeft British Telecommunications plc (BT) Siebel Systems onderscheiden met de jaarlijkse Innovation and Responsiveness Award . Deze prijs is een erkenning van het visionair denken, de innovatieve houding en de snelheid van zaken doen tijdens de ingebruikname bij BT van Siebel eBusiness Applications.
Over Siebel Systems
Siebel Systems Inc. (NASDAQ: SEBL) is de toonaangevende aanbieder van eBusiness-applicatiesoftware. Siebel Systems biedt een geïntegreerde reeks van eBusiness-applicaties die verkoop, marketing en customer service mogelijk maakt via alle kanalen, zoals het web, call centers, directe verkoop, en indirecte afzetkanalen (zoals winkels en dealernetwerken). Siebel Systems beschikt wereldwijd over kantoren in meer dan 37 landen. Meer informatie is te vinden op
Siebel is een merknaam van Siebel Systems Inc. en is geregistreerd in een aantal landen. Alle andere genoemde product- en bedrijfsnamen zijn het eigendom van hun geregistreerde eigenaren en worden uitsluitend voor identificatiedoeleinden genoemd. Met uitzondering van de hier genoemde historische informatie, bevat dit persbericht op de toekomst gerichte uitspraken die risico s en onzekerheden met zich meebrengen. Het succes van de overeenkomsten en producten die hier beschreven zijn, evenals de toekomstige operationele resultaten van Siebel Systems Inc. kunnen afwijken van de resultaten die in de toekomstgerichte uitspraken zijn besproken of voorspeld als gevolg van een reeks van factoren waaronder maar zich niet beperkend tot risico s die gerelateerd zijn aan nieuwe versies en nieuwe producten, de beschikbaarheid van producten en diensten van Siebel Systems, de implementatie van producten en diensten, het bestaan van fouten of defecten in producten, snelle technologische veranderingen, afhankelijkheid van Internet, een significante toename van huidige en verwachte nieuwe concurrentie en de noodzaak om de distributie van producten en diensten uit te breiden.www.sec.gov. Siebel Systems neemt niet de verplichting op zich de informatie in dit persbericht te actualiseren.
Meer informatie:
Koos Bosman
Marketing Manager Benelux
Siebel Systems Benelux
Telefoon: 020-5401000