Ingezonden persbericht
Hilversum, 18 april 2002
NOB verkoopt meerderheidsbelang Bright Alley aan Ewycksgroep.
De Ewycksgroep heeft een belang van zestig procent genomen in Bright Alley, een onderdeel van de nieuwe-media-activiteiten van het Nederlands Omroepproduktie Bedrijf (NOB). NOB behoudt een aandeel van veertig procent en zal op tal van vlakken met Bright Alley blijven samenwerken.
Bright Alley, dat een aantal gerenommeerde organisaties tot haar
klantenkring mag rekenen, is vooral actief op het gebied van e-learning en
interactieve (marketing)communicatie. Het bedrijf creëert en realiseert
onder meer interactieve, multimediale programma's, websites en
intranet-applicaties.
De verkoop van het meerderheidsaandeel van NOB in Bright Alley, het
voormalige NOB Interactive, past in de strategie van NOB om zich te
concentreren op haar kernactiviteiten: het registreren, nabewerken en
uitzenden van geluid en bewegend beeld, zowel voor het bestaande rtv-proces
als voor multimediale toepassingen. In dat kader verkocht NOB al eerder de
belangen in Schoolweb, Gamepoint B.V. en MagDat B.V. (alle drie
gespecialiseerde internetbedrijven), Finance TV en AVP (nabewerking voor
film en commercials).
Marius Jonkhart, voorzitter van de NOB Holding-directie, benadrukt
dat de verkoop van haar meerderheidsbelang in Bright Alley los staat van de
herstructurering van NOB: "Het zoeken naar een actief in Bright Alley
deelnemende partij is al eerder in gang gezet. De nieuwe-media-activiteiten
die passen bij de kernactiviteiten van NOB zijn reeds in september 2001
geïntegreerd in NOB. De overige activiteiten van Bright Alley sluiten niet
aan bij onze kernactiviteiten. Met het meerderheidsbelang van de Ewycksgroep
krijgt Bright Alley de ondersteuning die noodzakelijk is om door te
groeien".
Erik Hallers, een van de eigenaren van de Ewycksgroep en momenteel
tevens ad-interim directeur van Bright Alley, bestempelt Bright Alley als
'hét internetcommunicatiebedrijf nieuwe stijl': "Bright Alley is al sinds
1995 actief in de voorhoede van de nieuwe media, bovendien is het zowel
gespecialiseerd in e-learning als in interactieve (marketing) communicatie.
Hierdoor heeft het een enorme expertise opgebouwd, zodat het - als één van
de weinige internetbedrijven - in staat is om de brug te slaan tussen
communicatie en technologie". Hallers verwacht dan ook dat Bright Alley een
rooskleurige toekomst tegemoet gaat: "Bright Alley is lean-and-mean. Het
heeft de internetmalaise doorstaan en bedient diverse gerenommeerde
opdrachtgevers zoals Heineken, Ricoh Europe, KNMI, GlaxoSmithKline, NIKE,
Canon Europe, NOS en Toyota. Dergelijke organisaties komen natuurlijk niet
voor niets bij ons terecht...!"
NOB
NOB kondigde eind 2001 een herstructurering aan (persbericht 21 november
2001). Deze herstructurering heeft geleid tot een splitsing van het
facilitair bedrijf in drie nieuwe ondernemingen: een multimedia
uitzendbedrijf, een groep bedrijven op het gebied van registreren en
nabewerken en een vastgoedbedrijf. Het Multimedia Uitzendbedrijf wordt
daarbij het vernieuwde NOB. Zowel de groep registratie- en
nabewerkingbedrijven als het vastgoedbedrijf zullen worden verkocht.
Ewycksgroep
De Ewycksgroep is het holding-bedrijf van drie organisaties, Conclusion
Groep, PLANgroep en Talenter, waaronder 20 bedrijven vallen met in totaal
1100 medewerkers. Gezamenlijk bieden zij opdrachtgevers een breed palet aan
diensten, uiteenlopend van Management & Organisatie tot
Informatietechnologie en Communicatie.