Ingezonden persbericht

Hilversum, 18 april 2002

NOB verkoopt meerderheidsbelang Bright Alley aan Ewycksgroep.

De Ewycksgroep heeft een belang van zestig procent genomen in Bright Alley, een onderdeel van de nieuwe-media-activiteiten van het Nederlands Omroepproduktie Bedrijf (NOB). NOB behoudt een aandeel van veertig procent en zal op tal van vlakken met Bright Alley blijven samenwerken.

Bright Alley, dat een aantal gerenommeerde organisaties tot haar klantenkring mag rekenen, is vooral actief op het gebied van e-learning en interactieve (marketing)communicatie. Het bedrijf creëert en realiseert onder meer interactieve, multimediale programma's, websites en intranet-applicaties.

De verkoop van het meerderheidsaandeel van NOB in Bright Alley, het voormalige NOB Interactive, past in de strategie van NOB om zich te concentreren op haar kernactiviteiten: het registreren, nabewerken en uitzenden van geluid en bewegend beeld, zowel voor het bestaande rtv-proces als voor multimediale toepassingen. In dat kader verkocht NOB al eerder de belangen in Schoolweb, Gamepoint B.V. en MagDat B.V. (alle drie gespecialiseerde internetbedrijven), Finance TV en AVP (nabewerking voor film en commercials).

Marius Jonkhart, voorzitter van de NOB Holding-directie, benadrukt dat de verkoop van haar meerderheidsbelang in Bright Alley los staat van de herstructurering van NOB: "Het zoeken naar een actief in Bright Alley deelnemende partij is al eerder in gang gezet. De nieuwe-media-activiteiten die passen bij de kernactiviteiten van NOB zijn reeds in september 2001 geïntegreerd in NOB. De overige activiteiten van Bright Alley sluiten niet aan bij onze kernactiviteiten. Met het meerderheidsbelang van de Ewycksgroep krijgt Bright Alley de ondersteuning die noodzakelijk is om door te groeien".

Erik Hallers, een van de eigenaren van de Ewycksgroep en momenteel tevens ad-interim directeur van Bright Alley, bestempelt Bright Alley als 'hét internetcommunicatiebedrijf nieuwe stijl': "Bright Alley is al sinds 1995 actief in de voorhoede van de nieuwe media, bovendien is het zowel gespecialiseerd in e-learning als in interactieve (marketing) communicatie. Hierdoor heeft het een enorme expertise opgebouwd, zodat het - als één van de weinige internetbedrijven - in staat is om de brug te slaan tussen communicatie en technologie". Hallers verwacht dan ook dat Bright Alley een rooskleurige toekomst tegemoet gaat: "Bright Alley is lean-and-mean. Het heeft de internetmalaise doorstaan en bedient diverse gerenommeerde opdrachtgevers zoals Heineken, Ricoh Europe, KNMI, GlaxoSmithKline, NIKE, Canon Europe, NOS en Toyota. Dergelijke organisaties komen natuurlijk niet voor niets bij ons terecht...!"

NOB
NOB kondigde eind 2001 een herstructurering aan (persbericht 21 november 2001). Deze herstructurering heeft geleid tot een splitsing van het facilitair bedrijf in drie nieuwe ondernemingen: een multimedia uitzendbedrijf, een groep bedrijven op het gebied van registreren en nabewerken en een vastgoedbedrijf. Het Multimedia Uitzendbedrijf wordt daarbij het vernieuwde NOB. Zowel de groep registratie- en nabewerkingbedrijven als het vastgoedbedrijf zullen worden verkocht.

Ewycksgroep
De Ewycksgroep is het holding-bedrijf van drie organisaties, Conclusion Groep, PLANgroep en Talenter, waaronder 20 bedrijven vallen met in totaal 1100 medewerkers. Gezamenlijk bieden zij opdrachtgevers een breed palet aan diensten, uiteenlopend van Management & Organisatie tot Informatietechnologie en Communicatie.