Heliview Marketingservices


Explosieve groei breedbandinternet

Het gebruik van internet wordt steeds intensiever door een toenemend aantal diensten dat via dit medium wordt aangeboden. Hierdoor bestaat er bij gebruikers een groeiende behoefte aan een snelle, betrouwbare en betaalbare internettoegang. Het gebruik van breedband internettoegang neemt dan ook met rasse schreden toe. Dit blijkt uit het door Heliview Marketingservice uitgevoerde marktonderzoek ICT Consumer MonitorTM.

In juni van dit jaar verschijnt een drietal uitgebreide onderzoeksrapportages met de onderwerpen internetserviceproviders, internetconnectie en e-commerce. Deze rapportages bieden o.a. informatie over ingeschakelde partijen, bestedingen, marktverschuivingen en de voorkeuren van de afnemers.

Toenemend aantal internetaansluitingen

Het aantal huishoudens met een internetaansluiting neemt gestaag toe. Op dit moment heeft meer dan de helft van de Nederlandse huishoudens een internetaansluiting. Begin 2001 had 79 procent van de huishoudens met PC de beschikking over een internetaansluiting. Inmiddels is dit aandeel gestegen tot 83 procent. Naar verwachting zal het PC gebruiker met een internetaansluiting dit jaar verder stijgen tot 90 procent.

Breedband populair

Ongeveer driekwart van de huishoudens met een internetverbinding beschikt thuis over een analoge of ISDN-verbinding (respectievelijk 62 procent en 14 procent). Ongeveer een kwart van de huishoudens heeft een breedbandverbinding (21 procent via de kabel en 3 procent via ADSL). Het aantal huishoudens met een breedbandverbinding zal naar verwachting in 2002 fors toenemen tot 37 procent (30 procent via de kabel en 7 procent via ADSL). De groei van breedband internettoegang gaat ten koste van het aantal huishoudens dat verbinding maakt via een gewone telefoonlijn. Van deze groep stapt een aanzienlijk deel over naar een breedband internetconnectie.

Ingeschakelde internetproviders

Internetproviders HetNet (30 procent) en Planet Internet (14 procent) worden het meest ingeschakeld door huishoudens met een analoge internetverbinding. Van de huishoudens die via de kabel internetten heeft 30 procent Chello (UPC) als internetprovider en zo'n 27 procent gebruikt Wanadoo. ADSL-gebruikers hebben met name een abonnement bij Planet Internet (41 procent), HCCnet (14 procent) en Chello (11 procent).

Over Heliview

Heliview Marketingservice bv is een full-service marketingorganisatie, gespecialiseerd in de business-to-business-markt op het gebied van o.a. ICT, financiële dienstverlening en kantoorbenodigdheden. De ICT Consumer MonitorTM is een doorlopend onderzoek met als aandachtsgebieden pc-gebruik, internet en telecommunicatie . Hiervoor wordt ieder kwartaal onder netto 1500 Nederlandse huishoudens een interview afgenomen.

Voor meer informatie over dit persbericht, de ICT MonitorTM of de producten van Heliview kunt u contact opnemen met dhr. Thanassis Vassiliadis, tel.: 076-548 40 00.