Heliview Marketingservices
Explosieve groei breedbandinternet
Het gebruik van internet wordt steeds intensiever door een toenemend
aantal diensten dat via dit medium wordt aangeboden. Hierdoor bestaat
er bij gebruikers een groeiende behoefte aan een snelle, betrouwbare
en betaalbare internettoegang. Het gebruik van breedband
internettoegang neemt dan ook met rasse schreden toe. Dit blijkt uit
het door Heliview Marketingservice uitgevoerde marktonderzoek ICT
Consumer MonitorTM.
In juni van dit jaar verschijnt een drietal uitgebreide
onderzoeksrapportages met de onderwerpen internetserviceproviders,
internetconnectie en e-commerce. Deze rapportages bieden o.a.
informatie over ingeschakelde partijen, bestedingen,
marktverschuivingen en de voorkeuren van de afnemers.
Toenemend aantal internetaansluitingen
Het aantal huishoudens met een internetaansluiting neemt gestaag toe.
Op dit moment heeft meer dan de helft van de Nederlandse huishoudens
een internetaansluiting. Begin 2001 had 79 procent van de huishoudens
met PC de beschikking over een internetaansluiting. Inmiddels is dit
aandeel gestegen tot 83 procent. Naar verwachting zal het PC gebruiker
met een internetaansluiting dit jaar verder stijgen tot 90 procent.
Breedband populair
Ongeveer driekwart van de huishoudens met een internetverbinding
beschikt thuis over een analoge of ISDN-verbinding (respectievelijk 62
procent en 14 procent). Ongeveer een kwart van de huishoudens heeft
een breedbandverbinding (21 procent via de kabel en 3 procent via
ADSL). Het aantal huishoudens met een breedbandverbinding zal naar
verwachting in 2002 fors toenemen tot 37 procent (30 procent via de
kabel en 7 procent via ADSL). De groei van breedband internettoegang
gaat ten koste van het aantal huishoudens dat verbinding maakt via een
gewone telefoonlijn. Van deze groep stapt een aanzienlijk deel over
naar een breedband internetconnectie.
Ingeschakelde internetproviders
Internetproviders HetNet (30 procent) en Planet Internet (14 procent)
worden het meest ingeschakeld door huishoudens met een analoge
internetverbinding. Van de huishoudens die via de kabel internetten
heeft 30 procent Chello (UPC) als internetprovider en zo'n 27 procent
gebruikt Wanadoo. ADSL-gebruikers hebben met name een abonnement bij
Planet Internet (41 procent), HCCnet (14 procent) en Chello (11
procent).
Over Heliview
Heliview Marketingservice bv is een full-service marketingorganisatie,
gespecialiseerd in de business-to-business-markt op het gebied van
o.a. ICT, financiële dienstverlening en kantoorbenodigdheden. De ICT
Consumer MonitorTM is een doorlopend onderzoek met als
aandachtsgebieden pc-gebruik, internet en telecommunicatie . Hiervoor
wordt ieder kwartaal onder netto 1500 Nederlandse huishoudens een
interview afgenomen.
Voor meer informatie over dit persbericht, de ICT MonitorTM of de
producten van Heliview kunt u contact opnemen met dhr. Thanassis
Vassiliadis, tel.: 076-548 40 00.