Gemeente Capelle a/d IJssel
Verkeersveiligheid in Capelle opnieuw beter
In het eerste halfjaar van 2001 is een forse vermindering van het
aantal verkeersongevallen in de gemeente Capelle aan den IJssel
waarneembaar. Het aantal ongevallen (materiële schade, letselschade
en ongevallen met een dodelijke afloop) over de eerste twee
kwartalen van het jaar 2001 is tot 340 gedaald. In dezelfde periode
van het jaar 2000 zijn 500 verkeersongevallen gebeurd. Dit betekent
een daling van ruim 30%. In het eerste halfjaar van 2001 waren er
geen ongevallen met een dodelijke afloop.
Aantal verkeersongevallen in de gemeente Capelle aan den IJssel
(januari t/m juni)
1993-1994-1995-1996-1997-1998-1999-2000-2001
501 -535 -549 -470 -532 -581 -586 -500 -340
Wat verklaart de daling?
Ten eerste moeten bromfietsers sinds eind 1999 op de rijbaan in
plaats van het fietspad rijden. Het succes van deze maatregel
blijkt uit de daling van het aantal verkeersongevallen met
bromfietsers in het jaar 2000 en 2001. Het percentage
bromfietsongevallen daalde in 2000 van 29% naar 22% en in 2001
daalde het percentage zelfs tot 14%. In de Capelse woongebieden mag
nog slechts 30 km/uur gereden worden. Op buurt- en
wijkontsluitingswegen mag u nog maximaal 50 km/uur rijden. Hierbij
heeft de gemeente gezorgd voor noodzakelijke aanpassingen als het
aanleggen van verhoogde voetgangersoversteekplaatsen en het
plaatsen van cameras. De sterke daling van het aantal ongevallen
dat op kruisingen plaatsvindt, is hier mogelijk uit te verklaren.
In 1998 vond nog 35% van de ongevallen plaats op kruispunten, in
2000 daalde dit tot 25% en in de eerste helft van 2001 daalde dit
naar 15%.
Capelle in vergelijking met andere gemeenten
Wanneer het aantal ongevallen in Capelle vergeleken wordt met
andere Zuid-Hollandse gemeenten, kan geconcludeerd worden dat het
aantal slachtoffers per 1.000 inwoners lager ligt dan in de meeste
omliggende gemeenten. In het jaar 2000 bedroeg het aantal
slachtoffers per 1.000 inwoners 2,2. Het landelijk gemiddelde
bedroeg 3 slachtoffers per 1.000 inwoners.
Verwachting voor de toekomst
De maatregelen hebben de afgelopen 2 jaar duidelijk vruchten
afgeworpen. Het aantal ongevallen is sterk verminderd. De grootste
daling is te vinden bij jongeren tussen 16 en 24 jaar. De effecten
van het nieuwe beleid zullen naar verwachting ook in de tweede
helft van 2001 een daling in ongevallen te zien geven. Dalingen als
in de jaren 2000 en 2001 worden voor de komende jaren echter niet
meer verwacht. Bij de invoering van fase twee van het project
Duurzaam Veilig van de Rijksoverheid, naar verwachting in 2003,
ligt de nadruk op handhaving en toezicht. De gemeente wil dan het
aantal ongevallen op de rijbaan terugdringen. Veel van deze
ongevallen zijn aan een te hoge snelheid te wijten.