Gemeente Capelle a/d IJssel

Verkeersveiligheid in Capelle opnieuw beter

In het eerste halfjaar van 2001 is een forse vermindering van het aantal verkeersongevallen in de gemeente Capelle aan den IJssel waarneembaar. Het aantal ongevallen (materiële schade, letselschade en ongevallen met een dodelijke afloop) over de eerste twee kwartalen van het jaar 2001 is tot 340 gedaald. In dezelfde periode van het jaar 2000 zijn 500 verkeersongevallen gebeurd. Dit betekent een daling van ruim 30%. In het eerste halfjaar van 2001 waren er geen ongevallen met een dodelijke afloop.

Aantal verkeersongevallen in de gemeente Capelle aan den IJssel (januari t/m juni)

1993-1994-1995-1996-1997-1998-1999-2000-2001
501 -535 -549 -470 -532 -581 -586 -500 -340

Wat verklaart de daling?
Ten eerste moeten bromfietsers sinds eind 1999 op de rijbaan in plaats van het fietspad rijden. Het succes van deze maatregel blijkt uit de daling van het aantal verkeersongevallen met bromfietsers in het jaar 2000 en 2001. Het percentage bromfietsongevallen daalde in 2000 van 29% naar 22% en in 2001 daalde het percentage zelfs tot 14%. In de Capelse woongebieden mag nog slechts 30 km/uur gereden worden. Op buurt- en wijkontsluitingswegen mag u nog maximaal 50 km/uur rijden. Hierbij heeft de gemeente gezorgd voor noodzakelijke aanpassingen als het aanleggen van verhoogde voetgangersoversteekplaatsen en het plaatsen van cameras. De sterke daling van het aantal ongevallen dat op kruisingen plaatsvindt, is hier mogelijk uit te verklaren. In 1998 vond nog 35% van de ongevallen plaats op kruispunten, in 2000 daalde dit tot 25% en in de eerste helft van 2001 daalde dit naar 15%.

Capelle in vergelijking met andere gemeenten
Wanneer het aantal ongevallen in Capelle vergeleken wordt met andere Zuid-Hollandse gemeenten, kan geconcludeerd worden dat het aantal slachtoffers per 1.000 inwoners lager ligt dan in de meeste omliggende gemeenten. In het jaar 2000 bedroeg het aantal slachtoffers per 1.000 inwoners 2,2. Het landelijk gemiddelde bedroeg 3 slachtoffers per 1.000 inwoners.

Verwachting voor de toekomst
De maatregelen hebben de afgelopen 2 jaar duidelijk vruchten afgeworpen. Het aantal ongevallen is sterk verminderd. De grootste daling is te vinden bij jongeren tussen 16 en 24 jaar. De effecten van het nieuwe beleid zullen naar verwachting ook in de tweede helft van 2001 een daling in ongevallen te zien geven. Dalingen als in de jaren 2000 en 2001 worden voor de komende jaren echter niet meer verwacht. Bij de invoering van fase twee van het project Duurzaam Veilig van de Rijksoverheid, naar verwachting in 2003, ligt de nadruk op handhaving en toezicht. De gemeente wil dan het aantal ongevallen op de rijbaan terugdringen. Veel van deze ongevallen zijn aan een te hoge snelheid te wijten.