Programmabureau CIC
Reacties op Multimedia: het gezicht van de toekomst
Geleyn Meijer, adjunctdirecteur CMG Unwired Concepts: Een uitdagend
scenario.
Een aanstekelijk document
Inspelen op wensen gebruikers
Geen allesomvattend beeld van multimedia
Brokerage
Een aanstekelijk document
Het Next generation scenario Multimedia is een aanstekelijk document.
Dat zegt Geleyn Meijer , adjunctdirecteur van CMG Unwired Concepts.
Meijer houdt zich in het dagelijks leven vooral bezig met nieuwe
toepassingen van multimedia voor de consument. Over dat onderwerp
vindt hij veel terug in het scenario, want er wordt uitgebreid
aandacht besteed aan de zogenaamde lowbrow toepassingen van
multimedia.
De kracht van multimedia is de interactie met de gebruikers. Het gaat
niet alleen om nieuwe technische vindingen, want we moeten de
consument zeker niet overladen met een bos aan nieuwe mogelijkheden.
Het gaat om de manier waarop die nieuwe toepassingen het dagelijks
leven van de gebruiker kunnen vergemakkelijken.
Inspelen op wensen gebruikers
Er wordt op dit moment gewerkt aan systemen die diverse vormen van
informatie en informatie-overdracht met elkaar combineren, zoals tv,
internet, telefonie en print. En die, heel belangrijk, zelfs kunnen
inspelen op de luimen van hun gebruikers.
Als ik bijvoorbeeld s ochtends voor tienen steeds telefoontjes zou
wegdrukken, zou de techniek moeten kunnen concluderen dat je me
blijkbaar vóór de koffie niet moet storen. En dan zouden de
telefoontjes op dat tijdstip automatisch moeten worden doorgeschakeld
naar iemand anders of een voicemail.
Het is een simpel voorbeeld, want de praktijk is natuurlijk
ingewikkelder. Er is een blender-samenleving aan het ontstaan, waarin
iedereen verschillende rollen door elkaar vervult. Je bent
bijvoorbeeld een werknemer en een forens, maar als je op je werk of
onderweg wordt gebeld door je kind of je vrouw ben je op dat moment
ook een ouder of liefhebbende echtgenoot. En het is volgens Meijer de
uitdaging om vat te krijgen op de specifieke rollen en wensen van de
individuele gebruiker. Maar dat vergt niet alleen techniek, maar ook
gedragswetenschappen als sociologie en psychologie.
Geen allesomvattend beeld van multimedia
Het goede van het multimedia-scenario is verder, zo vindt Meijer, dat
er niet gekozen is voor één allesomvattend beeld van de toekomst van
multimedia. Er is juist gekozen voor het uitwerken van verschillende
mogelijke lijnen. Daar ben ik het helemaal mee eens, want zon
allesomvattend beeld is nog niet te geven. Maar het is wel de
uitdaging om te kijken wat de geschetste ontwikkelingen uit het
scenario concreet gaan betekenen. Dat laatste zal onder andere op het
brokerage event moeten gebeuren.
Brokerage
Meijer hoopt dat er op de brokerage ook vertegenwoordigers van de
financiële wereld aanwezig zullen zijn. Er is nog een heel belangrijke
rol weggelegd voor de financiële dienstverleners. Want je kunt nóg
zulke mooie multimedia-initiatieven verzinnen, maar de vraag is
uiteindelijk wie die betaalt en op welke manier. Hoe zet je
bijvoorbeeld een efficiënt betaalsysteem voor consumenten op? Daar zal
nog hard aan gewerkt moeten worden.