Programmabureau CIC


Reacties op Multimedia: het gezicht van de toekomst

Geleyn Meijer, adjunctdirecteur CMG Unwired Concepts: Een uitdagend scenario.

Een aanstekelijk document
Inspelen op wensen gebruikers
Geen allesomvattend beeld van multimedia
Brokerage

Een aanstekelijk document
Het Next generation scenario Multimedia is een aanstekelijk document. Dat zegt Geleyn Meijer , adjunctdirecteur van CMG Unwired Concepts. Meijer houdt zich in het dagelijks leven vooral bezig met nieuwe toepassingen van multimedia voor de consument. Over dat onderwerp vindt hij veel terug in het scenario, want er wordt uitgebreid aandacht besteed aan de zogenaamde lowbrow toepassingen van multimedia.

De kracht van multimedia is de interactie met de gebruikers. Het gaat niet alleen om nieuwe technische vindingen, want we moeten de consument zeker niet overladen met een bos aan nieuwe mogelijkheden. Het gaat om de manier waarop die nieuwe toepassingen het dagelijks leven van de gebruiker kunnen vergemakkelijken.

Inspelen op wensen gebruikers
Er wordt op dit moment gewerkt aan systemen die diverse vormen van informatie en informatie-overdracht met elkaar combineren, zoals tv, internet, telefonie en print. En die, heel belangrijk, zelfs kunnen inspelen op de luimen van hun gebruikers.

Als ik bijvoorbeeld s ochtends voor tienen steeds telefoontjes zou wegdrukken, zou de techniek moeten kunnen concluderen dat je me blijkbaar vóór de koffie niet moet storen. En dan zouden de telefoontjes op dat tijdstip automatisch moeten worden doorgeschakeld naar iemand anders of een voicemail.

Het is een simpel voorbeeld, want de praktijk is natuurlijk ingewikkelder. Er is een blender-samenleving aan het ontstaan, waarin iedereen verschillende rollen door elkaar vervult. Je bent bijvoorbeeld een werknemer en een forens, maar als je op je werk of onderweg wordt gebeld door je kind of je vrouw ben je op dat moment ook een ouder of liefhebbende echtgenoot. En het is volgens Meijer de uitdaging om vat te krijgen op de specifieke rollen en wensen van de individuele gebruiker. Maar dat vergt niet alleen techniek, maar ook gedragswetenschappen als sociologie en psychologie.

Geen allesomvattend beeld van multimedia
Het goede van het multimedia-scenario is verder, zo vindt Meijer, dat er niet gekozen is voor één allesomvattend beeld van de toekomst van multimedia. Er is juist gekozen voor het uitwerken van verschillende mogelijke lijnen. Daar ben ik het helemaal mee eens, want zon allesomvattend beeld is nog niet te geven. Maar het is wel de uitdaging om te kijken wat de geschetste ontwikkelingen uit het scenario concreet gaan betekenen. Dat laatste zal onder andere op het brokerage event moeten gebeuren.

Brokerage
Meijer hoopt dat er op de brokerage ook vertegenwoordigers van de financiële wereld aanwezig zullen zijn. Er is nog een heel belangrijke rol weggelegd voor de financiële dienstverleners. Want je kunt nóg zulke mooie multimedia-initiatieven verzinnen, maar de vraag is uiteindelijk wie die betaalt en op welke manier. Hoe zet je bijvoorbeeld een efficiënt betaalsysteem voor consumenten op? Daar zal nog hard aan gewerkt moeten worden.