Provincie Zuid-Holland

17-04-2002
Snellere ontsluiting Westland mogelijk maken door gezamenlijke financiering

Gezamenlijke financiële inspanningen van overheden en bedrijfsleven kunnen de verbeterde ontsluiting van het Westland in snel tempo dichterbij brengen. De provincie Zuid-Holland en het bedrijfsleven in het Westland zijn het hier over eens.
Reeds begin 1999 hebben de provincie en de beide kaderwetgebieden besloten door middel van nieuwe infrastructuur de ontsluiting van het Westland aanzienlijk te verbeteren door aanleg van een tweede ontsluitingsweg naar Hoek van Holland, de Verlengde Veilingroute en door een reconstructie van het knooppunt Westerlee.

Omdat het rijk vorig jaar lagere prioriteiten stelde ten aanzien van het secundaire wegennet liep de financiering van deze projecten vertraging op.
In het kader van de decentralisatie van rijksmiddelen voor de aanleg van wegen naar lagere overheden, de zogenaamde Gebundelde Doeluitkering (GDU) werd de financiering doorgeschoven naar 2003. Er is een totaalbedrag nodig van 127,8 miljoen euro. Thans is beschikbaar 45,8 miljoen euro.
Om de dringend gewenste verdere ontsluiting van het Westland toch al in 2002 te laten beginnen is overleg gaande over een eventuele voorfinanciering door het bedrijfsleven in het Westland.

Volgens gedeputeerde Marnix Norder, voorzitter van de Stuurgroep Westland-Hoek van Holland, zou dit een interessant aanbod zijn van het bedrijfsleven. Het zou een belangrijk signaal zijn dat de markt daadwerkelijk wil bijdragen aan de oplossing van het grote bereikbaarheidsprobleem van het Westland. In de stuurgroep is onlangs door alle partijen, dat zijn het bedrijfsleven, de provincie Zuid-Holland en de Kaderwetgebieden Haaglanden en Rotterdam, de intentie uitgesproken om na te gaan of het financieringsmodel door middel van voorfinanciering door het bedrijfsleven uitvoerbaar is. Daarmee zou de laatste barrière geslecht kunnen worden. Alle overige procedures die bij de aanleg van wegen gevolgd moeten worden zijn al in gang gezet.
Door Haaglanden, Rotterdam en de provincie Zuid-Holland is tevens uitgesproken dat de nieuwe infrastructuur voor het Westland boven aan de prioriteitenlijst staat.

Gefaseerde uitvoering

Het project zal, als de financiering rond is, in fasen worden uitgevoerd. Te beginnen in 2002 met de Tweede Ontsluitingsweg Hoek van Holland tot aan het Oranjekanaal. De laatste fase vindt plaats in 2008 met aanpassingen aan de huidige veilingroute en de bouw van rotondes bij Middenzweth en Zwethlaan, in Naaldwijk respectievelijk Wateringen.

In de tussenliggende tijd wordt gebouwd aan het kruispunt Westerlee, de Oranjesluisweg en de Verlengde Veilingroute.