Provincie Zuid-Holland
17-04-2002
Snellere ontsluiting Westland mogelijk maken door gezamenlijke
financiering
Gezamenlijke financiële inspanningen van overheden en bedrijfsleven
kunnen de verbeterde ontsluiting van het Westland in snel tempo
dichterbij brengen. De provincie Zuid-Holland en het bedrijfsleven in
het Westland zijn het hier over eens.
Reeds begin 1999 hebben de provincie en de beide kaderwetgebieden
besloten door middel van nieuwe infrastructuur de ontsluiting van het
Westland aanzienlijk te verbeteren door aanleg van een tweede
ontsluitingsweg naar Hoek van Holland, de Verlengde Veilingroute en
door een reconstructie van het knooppunt Westerlee.
Omdat het rijk vorig jaar lagere prioriteiten stelde ten aanzien van
het secundaire wegennet liep de financiering van deze projecten
vertraging op.
In het kader van de decentralisatie van rijksmiddelen voor de aanleg
van wegen naar lagere overheden, de zogenaamde Gebundelde
Doeluitkering (GDU) werd de financiering doorgeschoven naar 2003. Er
is een totaalbedrag nodig van 127,8 miljoen euro. Thans is beschikbaar
45,8 miljoen euro.
Om de dringend gewenste verdere ontsluiting van het Westland toch al
in 2002 te laten beginnen is overleg gaande over een eventuele
voorfinanciering door het bedrijfsleven in het Westland.
Volgens gedeputeerde Marnix Norder, voorzitter van de Stuurgroep
Westland-Hoek van Holland, zou dit een interessant aanbod zijn van het
bedrijfsleven. Het zou een belangrijk signaal zijn dat de markt
daadwerkelijk wil bijdragen aan de oplossing van het grote
bereikbaarheidsprobleem van het Westland. In de stuurgroep is onlangs
door alle partijen, dat zijn het bedrijfsleven, de provincie
Zuid-Holland en de Kaderwetgebieden Haaglanden en Rotterdam, de
intentie uitgesproken om na te gaan of het financieringsmodel door
middel van voorfinanciering door het bedrijfsleven uitvoerbaar is.
Daarmee zou de laatste barrière geslecht kunnen worden. Alle overige
procedures die bij de aanleg van wegen gevolgd moeten worden zijn al
in gang gezet.
Door Haaglanden, Rotterdam en de provincie Zuid-Holland is tevens
uitgesproken dat de nieuwe infrastructuur voor het Westland boven aan
de prioriteitenlijst staat.
Gefaseerde uitvoering
Het project zal, als de financiering rond is, in fasen worden
uitgevoerd. Te beginnen in 2002 met de Tweede Ontsluitingsweg Hoek van
Holland tot aan het Oranjekanaal. De laatste fase vindt plaats in 2008
met aanpassingen aan de huidige veilingroute en de bouw van rotondes
bij Middenzweth en Zwethlaan, in Naaldwijk respectievelijk Wateringen.
In de tussenliggende tijd wordt gebouwd aan het kruispunt Westerlee, de Oranjesluisweg en de Verlengde Veilingroute.