CENTRAAL BROUWERIJ KANTOOR

Europese brouwers voeren campagne voor verantwoorde consumptie

EUROPESE BROUWERS VOEREN CAMPAGNE VOOR VERANTWOORDE CONSUMPTIE

De Europese brouwers zetten zich in voor verantwoorde consumptie en vechten tegen misbruik van hun producten.

Op een conferentie, georganiseerd door het CBMC, de brouwers van Europa, gehouden op 18 april 2002 in Brussel, stelde President Paul Bergqvist dat de brouwers overal in Europa beleid aan het ontwikkelen zijn en strategieën toepassen tegen alcoholmisbruik. Daarbij wordt rekening gehouden met de diversiteit aan culturen in de EU.

De conferentie werd bijgewoond door leden van het Europese Parlement, Europese en nationale ambtenaren en de alcoholbranche alsmede vertegenwoordigers van de communicatiewereld, consumentenorganisaties, detailhandel, onderwijsdeskundigen, maatschappelijke organisaties en niet-gouvernementele organisaties.

Sprekers uit alle genoemde sectoren uit heel Europa gaven praktische voorbeelden. Deze liggen op het terrein van verantwoord marketing en adverteren door zelfregulering, campagnes en educatiemateriaal om het publieke bewustzijn van het effect van misbruik te verhogen, alsmede voorbeelden hoe anti-sociaal gedrag, gekoppeld aan onverantwoorde consumptie kan worden teruggedrongen.

De president van de CBMC, de brouwers van Europa, Paul Bergqvist zei: We verzetten ons tegen misbruik van onze producten. We werken aan een partnerschap met de overheid en vele andere organisaties met gerichte programma's die ten doel hebben resultaten te laten zien en problemen door alcoholmisbruik terug te dringen.

We zijn een verantwoordelijke bedrijfstak en we spelen een belangrijke rol in het vergroten van het bewustzijn van de gevolgen van onjuist alcoholgebruik en we hebben een bewezen staat van dienst met succesvolle initiatieven om misbruik tegen te gaan. Deze initiatieven zijn een deel van ons werk, bedoeld om misbruik tegen te gaan, waar het zich ook voordoet.

De heer Bergqvist introduceerde een nieuwe publicatie, Werken aan Verantwoordelijk alcoholgebruik Initiatieven van Europese Brouwers. Het beschrijft 150 van de vele acties die mede door de brouwers zijn ondernomen om misbruik tegen te gaan.

Vanuit Nederland voeren twee inleiders het woord. Sietse Montijn van Heineken geeft een overzicht van de methoden die leiden tot het terugdringen van anti-sociaal gedrag en Rob Eichholtz van Onderwijscentrum SVH presenteert de video, Eerst Denken ... dan schenken. Deze video kwam tot stand in samenwerking met het ministerie van VWS en is gericht op het geven van handvaten aan de horeca om ongewenst gedrag te voorkomen, mede naar aanleiding van de onlangs gewijzigde Drank- en Horecawet.

De Belgische Veilig Verkeersorganisatie presenteert de BOB-campagne en betrekt daarbij ook het BOB-project in Nederland, waarin ook de Nederlandse brouwers via het Centraal Brouwerij Kantoor een belangrijke rol spelen.

Het hele programma is te zien op de CBMC website: www.cbmc.org