CENTRAAL BROUWERIJ KANTOOR
Europese brouwers voeren campagne voor verantwoorde consumptie
EUROPESE BROUWERS VOEREN CAMPAGNE VOOR VERANTWOORDE CONSUMPTIE
De Europese brouwers zetten zich in voor verantwoorde consumptie en
vechten tegen misbruik van hun producten.
Op een conferentie, georganiseerd door het CBMC, de brouwers van
Europa, gehouden op 18 april 2002 in Brussel, stelde President Paul
Bergqvist dat de brouwers overal in Europa beleid aan het ontwikkelen
zijn en strategieën toepassen tegen alcoholmisbruik. Daarbij wordt
rekening gehouden met de diversiteit aan culturen in de EU.
De conferentie werd bijgewoond door leden van het Europese Parlement,
Europese en nationale ambtenaren en de alcoholbranche alsmede
vertegenwoordigers van de communicatiewereld, consumentenorganisaties,
detailhandel, onderwijsdeskundigen, maatschappelijke organisaties en
niet-gouvernementele organisaties.
Sprekers uit alle genoemde sectoren uit heel Europa gaven praktische
voorbeelden. Deze liggen op het terrein van verantwoord marketing en
adverteren door zelfregulering, campagnes en educatiemateriaal om het
publieke bewustzijn van het effect van misbruik te verhogen, alsmede
voorbeelden hoe anti-sociaal gedrag, gekoppeld aan
onverantwoorde consumptie kan worden teruggedrongen.
De president van de CBMC, de brouwers van Europa, Paul Bergqvist zei:
We verzetten ons tegen misbruik van onze producten. We werken aan een
partnerschap met de overheid en vele andere organisaties met gerichte
programma's die ten doel hebben resultaten te laten zien en problemen
door alcoholmisbruik terug te dringen.
We zijn een verantwoordelijke bedrijfstak en we spelen een belangrijke
rol in het vergroten van het bewustzijn van de gevolgen van onjuist
alcoholgebruik en we hebben een bewezen staat van dienst met
succesvolle initiatieven om misbruik tegen te gaan. Deze initiatieven
zijn een deel van ons werk, bedoeld om misbruik tegen te gaan, waar
het zich ook voordoet.
De heer Bergqvist introduceerde een nieuwe publicatie, Werken aan
Verantwoordelijk alcoholgebruik Initiatieven van Europese Brouwers.
Het beschrijft 150 van de vele acties die mede door de brouwers zijn
ondernomen om misbruik tegen te gaan.
Vanuit Nederland voeren twee inleiders het woord. Sietse Montijn van
Heineken geeft een overzicht van de methoden die leiden tot het
terugdringen van anti-sociaal gedrag en Rob Eichholtz van
Onderwijscentrum SVH presenteert de video, Eerst Denken ... dan
schenken. Deze video kwam tot stand in samenwerking met het ministerie
van VWS en is gericht op het geven van handvaten aan de horeca om
ongewenst gedrag te voorkomen, mede naar aanleiding van de onlangs
gewijzigde Drank- en Horecawet.
De Belgische Veilig Verkeersorganisatie presenteert de BOB-campagne en
betrekt daarbij ook het BOB-project in Nederland, waarin ook de
Nederlandse brouwers via het Centraal Brouwerij Kantoor een
belangrijke rol spelen.
Het hele programma is te zien op de CBMC website: www.cbmc.org