Universiteit van Amsterdam



Expliciete instructies bevorderen communicatie in crisisteams
donderdag 18 april 14.00 uur

Promotie Arbeids- en organisatiepsychologie
Dit proefschrift gaat over communicatie in teams die werken onder hoge tijdsdruk en in snel veranderende situaties. Dergelijke omstandigheden zijn te vinden bij teams die werken in militaire commandocentrales, vliegtuigcockpits of bij crisismanagement. Voor zulke teams is communicatie lastig. Ze moeten zo min mogelijk communiceren, alleen wanneer het noodzakelijk is of wanneer het bijdraagt aan de prestatie. De vraag is hoe teams dit kunnen bereiken. Oftewel, hoe kunnen teams hun communicatie verminderen en wanneer is communicatie nodig? Om de communicatie en prestatie in teams te onderzoeken heeft de promovendus een serie experimenten gedaan. Daarin zijn twee methodes beproefd om de communicatie en prestatie in teams te verbeteren: training in elkaars taken en het geven van expliciete instructie over informatiebehoeften van teamleden. De resultaten laten zien dat teams efficiënter en effectiever gaan communiceren wanneer ze expliciete instructies krijgen. Dat wil zeggen dat teams hun communicatie verminderen terwijl ze meer relevante informatie uitwisselen. Het trainen in elkaars taken heeft echter geen effect. Verder blijkt dat in sommige gevallen het toch noodzakelijk is om uitgebreider te communiceren. Vooral in teams waarvan de leden nog maar kort bijeen zijn of wanneer teams moeten werken in buitengewone situaties. P.C. Rasker: Communication and performance in teams. Promotoren zijn prof. dr. J.G.W. Raaijmakers en prof. dr. C.K.W. de Dreu. Co-promotor is dr. J.M.C. Schraagen (TNO).


---
UvA Persvoorlichting
Postbus 19268
1000 GG Amsterdam
Spui 25-27
Tel: 020 525 3193
Fax: 020 525 4963
Werktijden: maandag t/m donderdag (09.00 - 17.30 uur)
---