ING Groep
Persbericht
Amsterdam, 18 april 2002
ING intensiveert samenwerking tussen Nederlandse bedrijfsonderdelen
ING is voornemens een belangrijke stap te zetten in het realiseren van optimale synergie en efficiency bij de Nederlandse bedrijfsonderdelen. Kern van het veranderingsproces is de vorming van een geïntegreerde klantgerichte organisatie die wordt gegroepeerd langs de lijnen Retail, Wholesale, Intermediair en Operations/IT.
Voor de ING-onderdelen in Nederland betekent de herpositionering dat de bedrijfsonderdelen meer gaan samenwerken op het vlak van marketing en distributie, terwijl de gemeenschappelijke administratieve en operationele activiteiten verder worden gecentraliseerd in service centers . Een voorbeeld van dit laatste is het reeds operationele service centre hypotheken, waarbij de back-offices hypotheken van de verschillende bedrijfsonderdelen zijn samengevoegd in één organisatie.
ING opereert thans op de Nederlandse markt met een groot aantal bedrijven, die allen min of meer zelfstandig opereren. In de nieuwe structuur zal ING Nederland uit vier divisies bestaan:
* Retail (o.a. Postbank, RVS en de retailactiviteiten van ING Bank
en CenE Bankiers).
* Wholesale (o.a. wholesale activiteiten ING Bank, ING Corporate
Clients en ING Lease).
* Intermediair (o.a. Nationale-Nederlanden, Westland/Utrecht, Movir,
Regio Bank en intermediaire activiteiten van Postbank en ING
Bank).
* Operations/IT.
De voorzitter van het bestuur van ING Nederland Durk Brands: "Door
deze verregaande samenwerking geeft ING Nederland nieuwe impulsen aan
een meer klantgerichte dienstverlening, kwaliteitsverbetering,
batengroei en kostenbesparingen".
De divisies Retail, Wholesale, Intermediair en Operations/IT zullen
worden aangestuurd door respectievelijk Ludo Wijngaarden, Jan Zegering
Hadders, Bert Richaers en Henk Kruidenier. Zij zullen als lid van het
Bestuur ING Nederland, naast hun huidige functie als respectievelijk
directievoorzitter Postbank Particulieren, Westland/Utrecht en
Nationale-Nederlanden, invulling gaan geven aan de nieuwe
strategie van ING Nederland. Dick Boot, directievoorzitter van ING
Bank Nederland, vervult binnen het Bestuur Nederland de functie van
Chief Financial Officer.
De nieuwe strategie en organisatie is nu in hoofdlijnen uitgewerkt en
wordt de komende periode verder ingericht. Het hele
veranderingstraject zal gefaseerd worden ingevoerd.
In het kader van de ontwikkeling van één ING-merknaam zijn de
kernactiviteiten van ING in Nederland inmiddels via een endorsement
("onderdeel van ING Groep") verbonden aan het ING-merk. Aangezien de
bestaande labels een belangrijke commerciële waarde vertegenwoordigen
blijven deze labels in de beoogde structuur voorlopig gehandhaafd.
Tevens zullen de huidige juridische eenheden vooralsnog blijven
bestaan.
Persinformatie: Ward Snijders, 020 - 541 6522