Bedrijfsfonds voor de Pers

Bedrijfsfonds financiert onderzoek naar de maatschappelijke effecten van online kranten
17-apr-02
Het Bedrijfsfonds voor de Pers heeft besloten een uitkering van maximaal 50.800 beschikbaar te stellen aan de Amsterdam School of Communications Research (ASCoR), verbonden aan de Universiteit van Amsterdam, voor onderzoek naar de maatschappelijke effecten van het lezen van online-kranten in vergelijking met gedrukte kranten. Het onderzoek zal negen maanden in beslag nemen.
Doel van het onderzoek is het lezen van online-kranten en van traditionele printkranten met elkaar te vergelijken met name voor wat betreft de gevolgen daarvan voor kennis en politieke participatie. Van print- en onlinekranten wordt verwacht dat ze bijdragen aan de mogelijkheid dat burgers in een democratische samenleving meespreken over uiteenlopende maatschappelijk relevante onderwerpen en dat ze als gevolg daarvan ook actief deelnemen aan het politieke leven. Tot nu toe is echter nog niet bekend in hoeverre online-kranten in vergelijking met printkranten deze bijdrage ook leveren. Het onderzoek zal meten in hoeverre de lezers op de hoogte zijn van verschillende onderwerpen, zodat ze deel kunnen nemen aan publieke conversaties en daarmee een bijdrage leveren aan de publieke opinie. Tevens wordt in dat verband onderzocht in welke maatschappelijke groepen het lezen van online-kranten tot een minder brede kennishorizon van maatschappelijke onderwerpen leidt dan het lezen van printkranten en hoe die horizon er dan uitziet. Het besluit tot het inwilligen van de aanvraag is gebaseerd op de overweging dat het onderzoek er mede op gericht is na te gaan of en in hoeverre online edities van kranten een bijdrage aan de pluriformiteit leveren. Daarmee dient het onderzoek ook de voornaamste doelstelling van het Bedrijfsfonds voor de Pers, het handhaven en bevorderen van persverscheidenheid voorzover die van belang is voor de informatie en opinievorming. Naar de mening van het Bedrijfsfonds komt het onderzoek waarvoor de steun is gevraagd de bedrijfstak als geheel ten goede en past dit ook binnen de doelstellingen van het Bedrijfsfonds voor de Pers.