Bedrijfsfonds voor de Pers
Bedrijfsfonds financiert onderzoek naar de maatschappelijke effecten
van online kranten
17-apr-02
Het Bedrijfsfonds voor de Pers heeft besloten een uitkering van
maximaal 50.800 beschikbaar te stellen aan de Amsterdam School of
Communications Research (ASCoR), verbonden aan de Universiteit van
Amsterdam, voor onderzoek naar de maatschappelijke effecten van het
lezen van online-kranten in vergelijking met gedrukte kranten. Het
onderzoek zal negen maanden in beslag nemen.
Doel van het onderzoek is het lezen van online-kranten en van
traditionele printkranten met elkaar te vergelijken met name voor wat
betreft de gevolgen daarvan voor kennis en politieke participatie. Van
print- en onlinekranten wordt verwacht dat ze bijdragen aan de
mogelijkheid dat burgers in een democratische samenleving meespreken
over uiteenlopende maatschappelijk relevante onderwerpen en dat ze als
gevolg daarvan ook actief deelnemen aan het politieke leven. Tot nu
toe is echter nog niet bekend in hoeverre online-kranten in
vergelijking met printkranten deze bijdrage ook leveren. Het onderzoek
zal meten in hoeverre de lezers op de hoogte zijn van verschillende
onderwerpen, zodat ze deel kunnen nemen aan publieke conversaties en
daarmee een bijdrage leveren aan de publieke opinie. Tevens wordt in
dat verband onderzocht in welke maatschappelijke groepen het lezen van
online-kranten tot een minder brede kennishorizon van maatschappelijke
onderwerpen leidt dan het lezen van printkranten en hoe die horizon er
dan uitziet. Het besluit tot het inwilligen van de aanvraag is
gebaseerd op de overweging dat het onderzoek er mede op gericht is na
te gaan of en in hoeverre online edities van kranten een bijdrage aan
de pluriformiteit leveren. Daarmee dient het onderzoek ook de
voornaamste doelstelling van het Bedrijfsfonds voor de Pers, het
handhaven en bevorderen van persverscheidenheid voorzover die van
belang is voor de informatie en opinievorming. Naar de mening van het
Bedrijfsfonds komt het onderzoek waarvoor de steun is gevraagd de
bedrijfstak als geheel ten goede en past dit ook binnen de
doelstellingen van het Bedrijfsfonds voor de Pers.