Ingezonden persbericht
XO COMMUNICATIONS NOTEERT RECORDAANTAL BEZOEKERS WEBSITE TMF AWARDS
Almere, 17 april 2002 - Afgelopen zaterdag vond in een uitverkocht Ahoy' Rotterdam de uitreiking van de Nokia TMF Awards plaats. De speciaal voor de TMF Awards in het leven geroepen website www.tmfawards.nl heeft tijdens het afgelopen weekend een recordaantal bezoekers getrokken. Volgens XO Communications, hostingpartner van TMF, kwam op zaterdagavond tijdens de uitreiking bijna 10 procent van al het internetverkeer bij de Amsterdam Internet Exchange voor rekening van de site www.tmfawards.nl
Op deze site werden verschillende live video-streams aangeboden. De
populairste video-streams waren de backstage-beelden die door bijna 17.000
bezoekers werden bezocht. Tijdens de piek op zaterdag zijn de video-streams
door bijna 4000 mensen tegelijkertijd bekeken. De live tv-stream werd in
totaal 33.000 keer bekeken door 7.900 bezoekers.
Tijdens de TMF Awards hebben in de chat-box ruim 22.000 chat-sessies
plaatsgevonden. 7.331 mensen kregen de kans om met een VIP, onder wie VJ's
en artiesten, te kunnen chatten. Er zijn ruim 18.000 vragen op de VIP's
afgevuurd die deze al typend en pratend beantwoordden. Gedurende de
voorbereiding van het evenement trok de site 3.500 verschillende bezoekers
die in totaal 26.000 keer een kijkje achter de schermen namen.
Opmerkelijk was het hoge percentage bezoekers dat de uitzending live vanuit
het buitenland bekeek: ruim 35 procent. Direct na de uitzending stelde TMF
foto's beschikbaar op de site. Deze werden meer dan één miljoen maal
opgevraagd.
Het succes van de site past in de strategie van MTV Europe - de eigenaar van
TMF - om van TMF een toonaangevend interactief platform te maken. De
interactiviteit wordt vanaf 1 mei 2002 de belangrijkste bouwsteen van TMF in
Nederland.
Volgens Marcel Knol, technisch directeur van XO Communications Nederland,
heeft XO met de site www.tmfawards.nl bewezen dat haar netwerk zware
belastingen moeiteloos kan opvangen. "Het recordaantal bezoekers dat de site
www.tmfawards.nl heeft weten te trekken, laat zien dat televisie en internet
elkaar versterken," aldus Marcel Knol, "Tegelijkertijd vraagt een initiatief
als dit om een sterk schaalbare en stabiele infrastructuur die kan omgaan
met sterk wisselende belastingen en een grote variëteit in toepassingen,
zoals chat en video-streaming. Wij kijken terug op een sterke technische
prestatie, die onderstreept dat de XO-medewerkers en het XO-netwerk zich bij
uitstek lenen voor deze interactieve activiteiten."
Joris van Heukelom, Director Marketing & Interactive bij MTV Networks, ziet
in de grote belangstelling het bewijs dat de keus om van TMF een interactief
platform te maken, een juiste is. "Televisie en internet versterken elkaar
en zijn in die zin aanvullende media. Met 175.000 bezoekers aan de site en
een televisiemarktaandeel van 54 procent in de doelgroep 13-19 jaar zijn de
TMF Awards 2002 voor ons een doorslaand succes."
###
XO Communications
XO Communications B.V. is specialist op het gebied van snelle
datacommunicatie-verbindingen en internettoegang voor middelgrote bedrijven.
Het bedrijf richt zich op die sectoren in de markt, waar snelle
datacommunicatie tussen bedrijven en klanten, partners en leveranciers
centraal staat. XO biedt een breed pakket van diensten, variërend van
breedbandinternettoegang tot webhosting en co-locatie. Het Almeerse bedrijf
beschikt over een betrouwbaar en flexibel transatlantisch netwerk. XO
Communications onderscheidt zich door korte lijnen, een persoonlijke
benadering en optimale service. Meer informatie over XO Communications is te
vinden op www.xo.nl