Ingezonden persbericht
Leidschendam, 17 april 2002
Thuiswinkelbranche naar ¬ 1,47 miljard omzet
Herstel consumentenvertrouwen
Sterke groei aantal kopers op internet
Aankopen op afstand door consumenten (via catalogi, internet, telefoon et cetera) zijn in 2001 gestegen naar een omzet van ¬ 1,47 miljard, een stijging van 14% ten opzichte van een jaar geleden. Het aandeel van internet als verkoopkanaal steeg in 2001 naar een omzet van ¬ 554 miljoen, een stijging van 72% in vergelijking met een jaar daarvoor. Opvallend is de sterke groei van de aantallen online kopers in de laatste helft van 2001, van 1,4 miljoen naar 2 miljoen. Het is voor het eerst dat de thuiswinkelbranche met omzetcijfers over alle verkoopkanalen naar buiten treed.
De omzetstijging in de thuiswinkelbranche is met 14% opvallend te noemen in vergelijking met de 6,2% stijging in de reguliere detailhandel. Het aandeel van de totale thuiswinkelbranche in 2001 ten opzichte van de totale Nederlandse detailhandelsomzet bedraagt 2,04%, het aandeel van de non-food retail bedraagt 3,5%. De cijfers voor verkopen op afstand, waarin alle verkoopkanalen gemeten zijn, zijn tot stand gekomen in samenwerking met de leden van de Nederlandse Thuiswinkel Organisatie, kortweg Thuiswinkel.org, en zijn gebaseerd op van cijfers van CBS, Hoofd Bedrijfschap Detailhandel en Blauw Research (maart/april 2002). De meer dan 80 leden van Thuiswinkel.org vertegenwoordigen inmiddels zo n 70% van totale thuiswinkelmarkt.
BEELD: Staafdiagram 1
Verkopen 1998-2001
Ontwikkeling thuiswinkelbranche in omzet miljarden euro s per jaar
1998: ¬ 1,01
1999: ¬ 1,10
2000: ¬ 1,28
2001: ¬ 1,47
Internet als verkoopkanaal is in 2001 gestegen naar een totale omzet van ¬ 554 miljoen, een stijging van 72% ten opzichte van een jaar geleden. De markt blijft dus sterk groeien. Wel worden deze groeipercentages minder (119% in 2000), een gevolg van de grotere absolute omvang van de markt. Het omzetaandeel van Nederlandse webwinkels bedraagt 88%. In 2001 werd voor ¬ 487 miljoen bij Nederlandse internetwinkels besteld. Dit aandeel stijgt nog steeds door een toenemend Nederlands online aanbod en een substitutie van catalogusverkopen naar online verkopen.
BEELD: Staafdiagram 2
Verkopen 1998-2001
Ontwikkeling internetverkopen in omzet miljoenen euro s per jaar
1998: ¬ 41
1999: ¬ 147,5
2000: ¬ 321,7
2001: ¬ 554
De stijging van het aantal kopers naar 2 miljoen, een stijging van 43%, wordt enerzijds veroorzaakt door een stabiele groep van first timers (evenals in de eerste helft van het jaar 290.000) en anderzijds door meer ervaren kopers die terugkeren in de markt. In totaal zijn er nu 2,47 miljoen mensen die ooit wel eens iets online gekocht hebben, een groei van 30% ten opzichte van 2001 (1,9 miljoen kopers). De groei van kopers is opmerkelijk. Het lijkt erop dat een behoorlijke groep kopers na een relatieve periode van rust nu weer terugkeren in de markt en weer actiever online gaan winkelen. Dit duidt op een herstel van het vertrouwen van consumenten in online shopping , aldus Frank Sibbel, market director e-business van Blauw Research. Wijnand Jongen, directeur van Thuiswinkel.org: Alhoewel er geen specifiek onderzoek naar gedaan is, valt het op dat de groeicijfers en het herstel van het consumentenvertrouwen samen gaan met de positionering van Thuiswinkel Waarborg in de markt als hét keurmerk voor consumenten voor kopen op afstand, via internet, catalogi, etc. .
THUISWINKEL.ORG
De Nederlandse Thuiswinkel Organisatie, kortweg Thuiswinkel.org, is als brancheorganisatie de primaire belangenbehartiger van bedrijven die producten en/of diensten op afstand (catalogus, internet, post, tv, etc.) aan consumenten.
Leden van Thuiswinkel.org hebben het recht het keurmerk Thuiswinkel Waarborg te voeren. Leden die het keurmerk Thuiswinkel Waarborg voeren werken volgens de Algemene Voorwaarden Thuiswinkel die zijn vastgesteld in overleg met de Consumentenbond. Zij hebben zich ook bindend verklaard aan uitspraken van de Geschillencommissie Thuiswinkel, waar de Consumentenbond zitting in heeft.
De vereniging telt inmiddels meer dan 80 leden en stelt zicht ten doel als spreekbuis te fungeren voor haar leden en de zelfregulering binnen de branche te bevorderen. Daarnaast is het uitwisselen van kennis en informatie onder haar leden en met derden een belangrijke doelstelling.
.
- EINDE BERICHT -
Achtergrondinformatie (
Ingezonden persbericht