Blauw New Media
----------- PERSBERICHT ----------------
Sterke stijging omzet games software in 2001
Rotterdam, 16 april 2002
De totale omzet van nieuwe generatie spelcomputersoftware
(Playstation, Playstation 2, N64, Gameboy Advance) is in 2001 met 63%
gestegen, van 46 miljoen in 2000 naar 75 miljoen in 2001, zo blijkt
uit de onlangs afgeronde Home Entertainment Software Monitor 2001-1
uitgevoerd door het Rotterdamse onderzoeksbureau Blauw Research. De
sterke stijging van softwareverkopen van de PlayStation 2 en de
introductie van de Game Boy Advance zorgden voor deze omzetgroei. Met
name na de prijsdaling in het najaar van 2001 zijn de verkopen van
PlayStation 2 sterk gestegen. Ondanks de introductie van nieuwe
platforms dalen beide oudere spelcomputers, de PlayStation 1 en
Nintendo 64, slechts licht in omzet. Met de twee introducties van de
Microsoft Xbox en de Nintendo GameCube zal de markt in 2002 nog verder
doorgroeien en naar alle waarschijnlijkheid de CD-Rom markt in omzet
voorbij streven.
Na een minder jaar heeft de CD-Rom markt zich in 2001 hersteld. De
omzet voor deze drager stijgt in 2001 met gemiddeld 4% tot ruim 100
miljoen euro. Ook voor CD-Rom geldt dat de omzet behaald met
gametitels sterk gestegen is, daarnaast draagt ook de toename van het
segment thuisproductiviteit (zoals anti-virussoftware) bij aan de
lichte stijging van de markt. De opleving van de CD-Rom markt wordt
mede veroorzaakt door een stijging van het aantal consumenten dat
gebruik maakt van CD-Rom titels, waarbij de gemiddelde bestedingen per
consument zich stabiliseren.
De totale home entertainment software markt (CD-Rom +
spelcomputersoftware) is in 2001 met 23% gegroeid naar een totale
omzet (consumentenverkopen incl. BTW) van 175 miljoen euro. Het
aandeel van CD-Rom als drager daalt per jaar snel. In de games-markt
bedraagt het aandeel van de CD-Rom nog slechts 41%, waar het voorheen
altijd ver boven de 50% bedroeg.
Bovenstaande cijfers komen uit het halfjaarlijkse onderzoek naar de
home entertainment software markt uitgevoerd door het Rotterdamse
bureau Blauw Research. Aan het onderzoek hebben de belangrijkste
Nederlandse home entertainment software retailers meegewerkt (zij
vertegenwoordigen ruim 600 winkels in Nederland). Daarnaast is een
telefonisch onderzoek uitgevoerd onder de home entertainment
consumenten. Door deze unieke vorm van analyse wordt de totale markt
op betrouwbare wijze in kaart gebracht.
In de rapportage staat gedetailleerde informatie over o.a. de
ontwikkelingen in de markt, de verschillende segmenten,
prijsontwikkelingen en omzet via retailkanalen van home-entertainment
software.
Voor meer informatie over de Home Entertainment Software Monitor kunt
u contact opnemen met Blauw Research, Pieter van Ginkel
(Pieterg@blauw.com) of Frank Sibbel (Franks@blauw.com)
---
Noot voor de pers: Voor meer informatie kunt u contact opnemen met:
Pieter van Ginkel
pieterg@blauw.com
0031-10-4000900
Blauw Research BV
Over Blauw: Blauw Research is het snelst groeiende onderzoeksbureau in
Nederland met 90 medewerkers en een omzet van 7 mln. Euro. Internet
staat centraal in de strategie van Blauw, een full-service
onderzoekspartner op het gebied van klant- en medewerkerrelaties,
corporate image, merk-, en communicatievraagstukken en (nieuwe) media.
Blauw is vooral actief in de IT-markt, telecommunicatie, financiële
services en e-business.
Disclaimer: "Hoewel wij ernaar streven om correcte en actuele
informatie te verschaffen, kunnen wij niet garanderen dat de
informatie juist is op het moment waarop deze ontvangen wordt of dat
de informatie na verloop van tijd nog steeds juist is. Op grond van de
informatie dienen derhalve geen acties te worden ondernomen zonder
voorafgaand deskundig advies." © Blauw Research 2001