Blauw New Media



----------- PERSBERICHT ----------------

Sterke stijging omzet games software in 2001

Rotterdam, 16 april 2002

De totale omzet van nieuwe generatie spelcomputersoftware (Playstation, Playstation 2, N64, Gameboy Advance) is in 2001 met 63% gestegen, van 46 miljoen in 2000 naar 75 miljoen in 2001, zo blijkt uit de onlangs afgeronde Home Entertainment Software Monitor 2001-1 uitgevoerd door het Rotterdamse onderzoeksbureau Blauw Research. De sterke stijging van softwareverkopen van de PlayStation 2 en de introductie van de Game Boy Advance zorgden voor deze omzetgroei. Met name na de prijsdaling in het najaar van 2001 zijn de verkopen van PlayStation 2 sterk gestegen. Ondanks de introductie van nieuwe platforms dalen beide oudere spelcomputers, de PlayStation 1 en Nintendo 64, slechts licht in omzet. Met de twee introducties van de Microsoft Xbox en de Nintendo GameCube zal de markt in 2002 nog verder doorgroeien en naar alle waarschijnlijkheid de CD-Rom markt in omzet voorbij streven.

Na een minder jaar heeft de CD-Rom markt zich in 2001 hersteld. De omzet voor deze drager stijgt in 2001 met gemiddeld 4% tot ruim 100 miljoen euro. Ook voor CD-Rom geldt dat de omzet behaald met gametitels sterk gestegen is, daarnaast draagt ook de toename van het segment thuisproductiviteit (zoals anti-virussoftware) bij aan de lichte stijging van de markt. De opleving van de CD-Rom markt wordt mede veroorzaakt door een stijging van het aantal consumenten dat gebruik maakt van CD-Rom titels, waarbij de gemiddelde bestedingen per consument zich stabiliseren.

De totale home entertainment software markt (CD-Rom + spelcomputersoftware) is in 2001 met 23% gegroeid naar een totale omzet (consumentenverkopen incl. BTW) van 175 miljoen euro. Het aandeel van CD-Rom als drager daalt per jaar snel. In de games-markt bedraagt het aandeel van de CD-Rom nog slechts 41%, waar het voorheen altijd ver boven de 50% bedroeg.

Bovenstaande cijfers komen uit het halfjaarlijkse onderzoek naar de home entertainment software markt uitgevoerd door het Rotterdamse bureau Blauw Research. Aan het onderzoek hebben de belangrijkste Nederlandse home entertainment software retailers meegewerkt (zij vertegenwoordigen ruim 600 winkels in Nederland). Daarnaast is een telefonisch onderzoek uitgevoerd onder de home entertainment consumenten. Door deze unieke vorm van analyse wordt de totale markt op betrouwbare wijze in kaart gebracht.

In de rapportage staat gedetailleerde informatie over o.a. de ontwikkelingen in de markt, de verschillende segmenten, prijsontwikkelingen en omzet via retailkanalen van home-entertainment software.

Voor meer informatie over de Home Entertainment Software Monitor kunt u contact opnemen met Blauw Research, Pieter van Ginkel (Pieterg@blauw.com) of Frank Sibbel (Franks@blauw.com)


---

Noot voor de pers: Voor meer informatie kunt u contact opnemen met: Pieter van Ginkel
pieterg@blauw.com
0031-10-4000900
Blauw Research BV

Over Blauw: Blauw Research is het snelst groeiende onderzoeksbureau in Nederland met 90 medewerkers en een omzet van 7 mln. Euro. Internet staat centraal in de strategie van Blauw, een full-service onderzoekspartner op het gebied van klant- en medewerkerrelaties, corporate image, merk-, en communicatievraagstukken en (nieuwe) media. Blauw is vooral actief in de IT-markt, telecommunicatie, financiële services en e-business.

Disclaimer: "Hoewel wij ernaar streven om correcte en actuele informatie te verschaffen, kunnen wij niet garanderen dat de informatie juist is op het moment waarop deze ontvangen wordt of dat de informatie na verloop van tijd nog steeds juist is. Op grond van de informatie dienen derhalve geen acties te worden ondernomen zonder voorafgaand deskundig advies." © Blauw Research 2001