HBO-Raad

verschenen op: 17-04-2002

HBO-raad en Sectorfondsen Zorg en Welzijn bevorderen instroom in HBO-V

Intake assessment instrument voor hbo-v ontwikkeld

De HBO-raad en de Sectorfondsen Zorg en Welzijn hebben het instrument 'intake assessment' ontwikkeld voor de hogere beroepsopleidingen verpleegkunde (HBO-V). Doel van de inzet van dit instrument is de bevordering van een snellere instroom in de verpleegkundige beroepspraktijk. Daarnaast kan er een grotere instroom mee worden gestimuleerd van de ondervertegenwoordigde doelgroepen, zoals herintreders en buitenlands gediplomeerden.

Op deze wijze wordt er bijgedragen aan het oplossen van het stijgend tekort aan HBO-V verpleegkundigen. Met de resultaten van het intake assessment instrument kunnen hogescholen verkorte opleidingsprogramma's en flexibele leerroutes aanbieden. Centraal thema is dan ook het herkennen en erkennen van elders verworven competenties (EVC).

Het intake assessment instrument is gerealiseerd in nauwe samenwerking met alle 19 hogere beroepsopleidingen verpleegkunde en de betrokken zorginstellingen. De feitelijke ontwikkeling van het instrumentarium vond plaats in vijf regionale pilots van samenwerkende hogescholen en zorginstellingen. Basis voor de pilots was materiaal opgesteld door het NOA, een aan de Vrije Universiteit van Amsterdam verbonden instituut. Het algehele projectmanagement lag in handen van het Kenniscentrum Beroepsonderwijs Arbeidsmarkt te Nijmegen.

Initiatiefnemers van het project zijn de HBO-raad en de Sectorfondsen Zorg en Welzijn. De inbreng van de HBO-raad was ingebed in het project Flexibilisering. Dit project heeft tot doel het tekort aan HBO-gekwalificeerden op de arbeidsmarkt te verzachten door de responsiviteit van het hoger beroepsonderwijs te vergroten. De betrokkenheid van de Sectorfondsen Zorg en Welzijn verliep via inbedding in het FLEXIS-initiatief. FLEXIS is gericht op het ontwikkelen van flexibele, maatwerk-leerwerktrajecten voor de nieuwe doelgroepen (waaronder herintreders en zij-instromers) in de zorgsector.