Electronic Highway Platform Nederland
Persbericht van EPN
Portaalsite voor educatieve software is noodzaak.
Den Haag 17 april 2001 - EPN pleit voor de ontwikkeling
van een portaalsite voor educatieve software om het
gebruik van digitale lesmethoden te bevorderen. Het
onderwijs maakt op dit moment te weinig gebruik van
educatieve software, mede omdat het aanbod van de
software groot en versnipperd is. Daardoor is het erg
onoverzichtelijk voor leerkrachten. Ook de kwaliteit
van de software is vaak onduidelijk, zodat het kiezen
van geschikte software tijdrovend is. Vanwege de hoge
werkdruk hebben zij te weinig tijd om zich daarin te
verdiepen.
Een portaalsite voor educatieve software kan het
gebruik van digitaal lesmateriaal vergroten. Om dit te
verwezenlijken zal de portaal aan een aantal
voorwaarden moeten voldoen. De portaalsite moet het
aanbod van educatieve software op één plaats
verzamelen. Daarnaast dient de software op de site
voorzien te zijn van een keurmerk dat duidelijk geeft
over de kwaliteit van het lesmateriaal. Het keurmerk
wordt toegekend door een onafhankelijk panel van
onderwijsdeskundigen. Verder dient de portaalsite
leerkrachten in staat te stellen om hun
gebruikservaringen en -tips over de aangeboden software
te delen. Tot slot dient de portaalsite in een virtuele
omgeving geplaatst te worden die kwaliteit en
toegankelijkheid voor het onderwijsveld waarborgt. Dat
is bijvoorbeeld de website van kennisnet, het officiele
onderwijsnetwerk van het ministerie van Onderwijs,
Cultuur en Wetenschappen.
Wanneer de portaalsite aan deze voorwaarden voldoet,
wordt het selectieproces van kwalitatief goede
educatieve software van de leerkracht sterk
vereenvoudigd. Het keurmerk zal verder de competitie
tussen software-ontwikkelaars opvoeren, waardoor de
kwaliteit van het digitale lesmateriaal toeneemt. Een
voorbeeld van de totstandkoming van een keurmerk biedt
de Good-Practices pilot van Surf Educatief
(www.edusite.nl).
Een groter gebruik van educatieve software in het
onderwijs is belangrijk omdat het leidt tot een betere
kwaliteit van het leren. Leerlingen kunnen stukken van
het lesmateriaal overslaan zonder het tempo of
programma van andere leerlingen te bepalen. Onderzoek
toont aan dat dit leerlingen zelfstandig maakt.
Bovendien leren kinderen de stof beter als zij hun
eigen programma kunnen kiezen. Daarnaast zorgt lesgeven
met behulp van educatieve software voor onderwijs dat
onafhankelijk is van tijd, plaats en bevoegd docent. De
leraar hoeft minder voor de klas te staan. Dit draagt
bij aan het verminderen van het tekort aan
leerkrachten.