Electronic Highway Platform Nederland

Persbericht van EPN

Portaalsite voor educatieve software is noodzaak.

Den Haag 17 april 2001 - EPN pleit voor de ontwikkeling van een portaalsite voor educatieve software om het gebruik van digitale lesmethoden te bevorderen. Het onderwijs maakt op dit moment te weinig gebruik van educatieve software, mede omdat het aanbod van de software groot en versnipperd is. Daardoor is het erg onoverzichtelijk voor leerkrachten. Ook de kwaliteit van de software is vaak onduidelijk, zodat het kiezen van geschikte software tijdrovend is. Vanwege de hoge werkdruk hebben zij te weinig tijd om zich daarin te verdiepen.

Een portaalsite voor educatieve software kan het gebruik van digitaal lesmateriaal vergroten. Om dit te verwezenlijken zal de portaal aan een aantal voorwaarden moeten voldoen. De portaalsite moet het aanbod van educatieve software op één plaats verzamelen. Daarnaast dient de software op de site voorzien te zijn van een keurmerk dat duidelijk geeft over de kwaliteit van het lesmateriaal. Het keurmerk wordt toegekend door een onafhankelijk panel van onderwijsdeskundigen. Verder dient de portaalsite leerkrachten in staat te stellen om hun gebruikservaringen en -tips over de aangeboden software te delen. Tot slot dient de portaalsite in een virtuele omgeving geplaatst te worden die kwaliteit en toegankelijkheid voor het onderwijsveld waarborgt. Dat is bijvoorbeeld de website van kennisnet, het officiele onderwijsnetwerk van het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschappen.

Wanneer de portaalsite aan deze voorwaarden voldoet, wordt het selectieproces van kwalitatief goede educatieve software van de leerkracht sterk vereenvoudigd. Het keurmerk zal verder de competitie tussen software-ontwikkelaars opvoeren, waardoor de kwaliteit van het digitale lesmateriaal toeneemt. Een voorbeeld van de totstandkoming van een keurmerk biedt de Good-Practices pilot van Surf Educatief (www.edusite.nl).

Een groter gebruik van educatieve software in het onderwijs is belangrijk omdat het leidt tot een betere kwaliteit van het leren. Leerlingen kunnen stukken van het lesmateriaal overslaan zonder het tempo of programma van andere leerlingen te bepalen. Onderzoek toont aan dat dit leerlingen zelfstandig maakt. Bovendien leren kinderen de stof beter als zij hun eigen programma kunnen kiezen. Daarnaast zorgt lesgeven met behulp van educatieve software voor onderwijs dat onafhankelijk is van tijd, plaats en bevoegd docent. De leraar hoeft minder voor de klas te staan. Dit draagt bij aan het verminderen van het tekort aan leerkrachten.