AutoRai

16-4-2002

Volkswagen 1-liter auto

s Werelds allerzuinigste personenauto stond in het middelpunt van de belangstelling bij de 42ste algemene aandeelhoudersvergadering van Volkswagen AG in Hamburg. Het model is een zogenoemde 1-liter auto.

Het prototype werd onder uiterste geheimhouding gebouwd en verbruikt niet meer dan een liter brandstof op honderd kilometer. De auto reed op 14 april jongstleden op eigen kracht van de Volkswagen-fabriek in Wolfsburg naar de aandeelhoudersvergadering in Hamburg en werd bestuurd door Dr. Ferdinand Piëch, de huidige voorzitter van de raad van bestuur. Ondanks de slechte weersomstandigheden werd de afstand afgelegd met een absoluut recordbrekend brandstofverbruik van slechts 0,89 liter dieselolie per 100 kilometer.

De reis ging op zondagmorgen om negen uur s ochtends van start bij het kantoorgebouw van Volkswagen AG in Wolfsburg en vond plaats onder regenachtige omstandigheden. De gekozen route liep via de Autobahn A39 naar het knooppunt Königslutter en vervolgens via de Autobahnen A2 en A7 via de Elbe-brug naar het hotel Vier Jahreszeiten aan de Hamburger Binnenalster.

Sportwagen
De wekenlange testritten, waarbij nagenoeg 24 uur per dag werd gereden, bleken succesvol te zijn geweest. Zonder ook maar de geringste storing legde de vanwege de gewichtsbesparing ongelakte, en daarmee zeer opvallende auto probleemloos de 230 kilometer lange rit af. De gemiddelde snelheid bedroeg zon 75 km/h. Na zon drie uur was de bestemming bereikt en was er uit de 6,5 liter grote brandstoftank slechts 2,1 liter verbruikt.

s Werelds eerste voor de openbare weg toegelaten 1-liter-auto lijkt eerder op een sportwagen dan op een typisch onderzoeksmodel. Vanwege het voor het concept vereiste, zeer geringe frontale oppervlak werd gekozen voor een uitzonderlijk smalle en zeer vlakke carrosserievorm. De in de windtunnel ontwikkelde carrosserie van de 3,65 meter lange, slechts 1,25 meter brede en iets meer dan een meter hoge auto is geheel gemaakt van een koolstofvezelcomposiet. De composiet-carrosserie wordt gedragen door een spaceframe-constructie dat niet uit aluminium, maar uit het aanzienlijk lichtere magnesium is vervaardigd.

Monobloc
De 1-liter-auto wordt aangedreven door een eencilinder dieselmotor, die als middenmotor voor de achteras is geplaatst en die is gecombineerd met een geautomatiseerde versnellingsbak. Motorblok en cilinderkop van de 0,3-liter motor zijn als monobloc-constructie uit aluminium vervaardigd. De atmosferische, direct ingespoten dieselmotor met geavanceerde hogedruk-pompverstuivers levert een vermogen van 6,3 kW/8,5 pk bij 4.000 toeren. Daarmee verschaft hij de slechts 290 kg wegende auto een verrassend temperament.

Het volledig uit lichtmetaal vervaardigde onderstel en de qua rolweerstand geoptimaliseerde lichtloopbanden op zeer lichte 16-inch composiet-velgen corresponderen perfect met de zuinige motor.

Het sportief-krappe interieur biedt voldoende ruimte aan twee personen, die na het openklappen van de koepelachtige vleugeldeur gemakkelijk kunnen instappen. Ook bij de stoelen is extreme lichtbouw toegepast. Zo bestaat het stoelframe uit magnesium waarover in plaats van conventionele schuimvulling een zeer sterke, maar toch comfortabel zittende stof is gespannen.

Ondanks de uiterste aandacht voor lichtbouw bij de constructie van alle componenten heeft de veiligheid steeds in alle fasen van de ontwikkeling voorop gestaan. Zo zijn een antiblokkeersysteem, elektronisch stabiliteitsprogramma ESP en een airbag voor de bestuurder standaard bij dit studiemodel voor een 1-liter-auto. Vervormingselementen in het front, alsmede de spaceframe-constructie zorgen voor een bots- en over-de-kop-slaan-bescherming die overeenkomt met die van een GT-racewagen.

Vleugeldeur
Dat het bij Volkswagens 1-liter-auto niet om een spartaans studiemodel gaat, maar om een technologisch geavanceerde special blijkt vooral uit het sportwagenachtige concept. Dat begint al bij de bijzonder interieurindeling: bestuurder en passagier zitten in het midden, net als bij een racewagen, en achter elkaar. De middenmotor is dwars voor de achteras geplaatst. Het geavanceerde lichtbouw-onderstel (dubbele dwarsarmen vóór, DeDion-achteras) zorgt in combinatie met het lage zwaartepunt en het lage gewicht van de totale auto voor een bijzonder wend- en handelbaar rijgedrag.

Het projectteam is er daarmee op indrukwekkende wijze in geslaagd om rijplezier te combineren met een tot nu toe niet eerder gerealiseerd brandstofverbruik.

Ook beschikt de 1-liter-auto over talrijke praktische en comfortabele details. Zo bevindt zich achterin, onder een aparte klep, een gemakkelijk toegankelijke bagageruimte met een inhoud van tachtig liter. Een achteruitrijcamera helpt bij manoeuvreren. Een automatische ver- en ontgrendeling van de vleugeldeur en een startknop in de cockpit maken een bediening zonder contactsleutel mogelijk.

Het concept van de 1-liter-auto vier wielen, vlakke carrosserie, twee zitplaatsen achter elkaar geeft een idee van een mogelijk nieuwe autofamilie. Deze zou kunnen bestaan uit een superzuinige uitvoering, een aantrekkelijk geprijsd instapmodel voor jonge automobilisten en een zeer sportief model met uitstekende rijeigenschappen.