AutoRai
16-4-2002
Volkswagen 1-liter auto
s Werelds allerzuinigste personenauto stond in het middelpunt van de
belangstelling bij de 42ste algemene aandeelhoudersvergadering van
Volkswagen AG in Hamburg. Het model is een zogenoemde 1-liter auto.
Het prototype werd onder uiterste geheimhouding gebouwd en verbruikt
niet meer dan een liter brandstof op honderd kilometer. De auto reed
op 14 april jongstleden op eigen kracht van de Volkswagen-fabriek in
Wolfsburg naar de aandeelhoudersvergadering in Hamburg en werd
bestuurd door Dr. Ferdinand Piëch, de huidige voorzitter van de raad
van bestuur. Ondanks de slechte weersomstandigheden werd de afstand
afgelegd met een absoluut recordbrekend brandstofverbruik van slechts
0,89 liter dieselolie per 100 kilometer.
De reis ging op zondagmorgen om negen uur s ochtends van start bij het
kantoorgebouw van Volkswagen AG in Wolfsburg en vond plaats onder
regenachtige omstandigheden. De gekozen route liep via de Autobahn A39
naar het knooppunt Königslutter en vervolgens via de Autobahnen A2 en
A7 via de Elbe-brug naar het hotel Vier Jahreszeiten aan de Hamburger
Binnenalster.
Sportwagen
De wekenlange testritten, waarbij nagenoeg 24 uur per dag werd
gereden, bleken succesvol te zijn geweest. Zonder ook maar de
geringste storing legde de vanwege de gewichtsbesparing ongelakte, en
daarmee zeer opvallende auto probleemloos de 230 kilometer lange rit
af. De gemiddelde snelheid bedroeg zon 75 km/h. Na zon drie uur was de
bestemming bereikt en was er uit de 6,5 liter grote brandstoftank
slechts 2,1 liter verbruikt.
s Werelds eerste voor de openbare weg toegelaten 1-liter-auto lijkt
eerder op een sportwagen dan op een typisch onderzoeksmodel. Vanwege
het voor het concept vereiste, zeer geringe frontale oppervlak werd
gekozen voor een uitzonderlijk smalle en zeer vlakke carrosserievorm.
De in de windtunnel ontwikkelde carrosserie van de 3,65 meter lange,
slechts 1,25 meter brede en iets meer dan een meter hoge auto is
geheel gemaakt van een koolstofvezelcomposiet. De
composiet-carrosserie wordt gedragen door een spaceframe-constructie
dat niet uit aluminium, maar uit het aanzienlijk lichtere magnesium is
vervaardigd.
Monobloc
De 1-liter-auto wordt aangedreven door een eencilinder dieselmotor,
die als middenmotor voor de achteras is geplaatst en die is
gecombineerd met een geautomatiseerde versnellingsbak. Motorblok en
cilinderkop van de 0,3-liter motor zijn als monobloc-constructie uit
aluminium vervaardigd. De atmosferische, direct ingespoten dieselmotor
met geavanceerde hogedruk-pompverstuivers levert een vermogen van 6,3
kW/8,5 pk bij 4.000 toeren. Daarmee verschaft hij de slechts 290 kg
wegende auto een verrassend temperament.
Het volledig uit lichtmetaal vervaardigde onderstel en de qua
rolweerstand geoptimaliseerde lichtloopbanden op zeer lichte 16-inch
composiet-velgen corresponderen perfect met de zuinige motor.
Het sportief-krappe interieur biedt voldoende ruimte aan twee
personen, die na het openklappen van de koepelachtige vleugeldeur
gemakkelijk kunnen instappen. Ook bij de stoelen is extreme lichtbouw
toegepast. Zo bestaat het stoelframe uit magnesium waarover in plaats
van conventionele schuimvulling een zeer sterke, maar toch comfortabel
zittende stof is gespannen.
Ondanks de uiterste aandacht voor lichtbouw bij de constructie van
alle componenten heeft de veiligheid steeds in alle fasen van de
ontwikkeling voorop gestaan. Zo zijn een antiblokkeersysteem,
elektronisch stabiliteitsprogramma ESP en een airbag voor de
bestuurder standaard bij dit studiemodel voor een 1-liter-auto.
Vervormingselementen in het front, alsmede de spaceframe-constructie
zorgen voor een bots- en over-de-kop-slaan-bescherming die overeenkomt
met die van een GT-racewagen.
Vleugeldeur
Dat het bij Volkswagens 1-liter-auto niet om een spartaans studiemodel
gaat, maar om een technologisch geavanceerde special blijkt vooral uit
het sportwagenachtige concept. Dat begint al bij de bijzonder
interieurindeling: bestuurder en passagier zitten in het midden, net
als bij een racewagen, en achter elkaar. De middenmotor is dwars voor
de achteras geplaatst. Het geavanceerde lichtbouw-onderstel (dubbele
dwarsarmen vóór, DeDion-achteras) zorgt in combinatie met het lage
zwaartepunt en het lage gewicht van de totale auto voor een bijzonder
wend- en handelbaar rijgedrag.
Het projectteam is er daarmee op indrukwekkende wijze in geslaagd om
rijplezier te combineren met een tot nu toe niet eerder gerealiseerd
brandstofverbruik.
Ook beschikt de 1-liter-auto over talrijke praktische en comfortabele
details. Zo bevindt zich achterin, onder een aparte klep, een
gemakkelijk toegankelijke bagageruimte met een inhoud van tachtig
liter. Een achteruitrijcamera helpt bij manoeuvreren. Een automatische
ver- en ontgrendeling van de vleugeldeur en een startknop in de
cockpit maken een bediening zonder contactsleutel mogelijk.
Het concept van de 1-liter-auto vier wielen, vlakke carrosserie, twee zitplaatsen achter elkaar geeft een idee van een mogelijk nieuwe autofamilie. Deze zou kunnen bestaan uit een superzuinige uitvoering, een aantrekkelijk geprijsd instapmodel voor jonge automobilisten en een zeer sportief model met uitstekende rijeigenschappen.