Ingezonden persbericht
PERSBERICHT
Utrecht, 16 april 2002
Het laatste nieuws in 'Groen & Geel': Voorstel beëindigen chloortreinen blijft uit
Milieuorganisaties maken zich zorgen over het beëindigen van het chloortransport per trein. Milieuminister Pronk heeft de Kamer daarover nog steeds geen voorstel gestuurd, ondanks herhaaldelijke beloften om dat voor de verkiezingen te doen. De organisaties hameren al jaren op het verbieden van de chloortreinen, die van Akzo-Delfzijl naar Akzo-Rijnmond rijden. Een ongeluk met een chloortrein kan een grote ramp met duizenden doden veroorzaken.
Het Ministerie van VROM onderhandelt met Akzo achter gesloten deuren. Een serieuze optie is verhuizing van Akzo-chloorfabrieken uit Hengelo naar Delfzijl. Sluiting van de Hengelose fabriek is op zichzelf een goede zaak, ook al omdat de installaties daar verouderd zijn. Stichting Natuur en Milieu, Greenpeace, de Waddenvereniging en de Milieufederaties van Groningen, Overijssel en Zuid-Holland wijzen echter verhuizing van de productie naar Delfzijl volstrekt af. De chloorchemie in Delfzijl wordt dan immers versterkt, terwijl producten die met chloor worden gemaakt verouderd zijn. Veel gechloreerde bestrijdingsmiddelen en oplosmiddelen zijn al verboden. De kunststof pvc staat al vele jaren onder zware kritiek wegens de chloorcomponent. In de EU wordt gedebatteerd over een verbod op pvc-toepassingen.
Uitbreiding van de chloorproductie in Delfzijl stuit op nog een bezwaar. Delfzijl ligt aan het beschermde internationale natuurgebied de Waddenzee. De regering hanteert hier het voorzorgprincipe: als het niet zeker is dat een nieuw project géén schadelijke gevolgen heeft, wordt het project afgewezen. Dat moet ook gelden voor uitbreiding van de chloorproductie.
De organisaties stellen dat Akzo de kennis en de middelen in huis heeft om te investeren in duurzame, chloorvrije productie. Dat zou in Delfzijl en Hengelo moeten gebeuren en dat zou mede het doel van de onderhandelingen moeten zijn.