AutoRai
16-4-2002
Audi presenteert nieuwe tv-commercial: IJstennis
Onlangs is de nieuwe landelijke Audi-campagne van start gegaan. Centraal thema in deze campagne is quattro. Audis permanente vierwielaandrijving is als één van de wapenfeiten van het merk bij uitstek geschikt om de merkwaarden te communiceren.
IJstennis is de eerste door Audis reclamebureau DDB & Co geproduceerde
commercial. Verrassend én overtuigend laat deze zien dat een Audi met
quattro-aandrijving zelfs in extreme omstandigheden grip heeft en dus
veel actieve veiligheid biedt. Dit wordt geïllustreerd aan de hand van
een spectaculaire heren-tennisdubbel op een bevroren meer in het
noorden van Finland. Uit het spel blijkt duidelijk het belang van grip
en controle. De commercial wordt tot en met 11 mei uitgezonden in
geselecteerde reclameblokken van zowel de publieke als de commerciële
zenders.
Het campagnethema quattro wordt verder uitgewerkt in tal van andere
media. Zo zal de homepage van Audi openen met het campagnebeeld.
Bovendien kan iedere internet-bezoeker deelnemen aan de Audi quattro
challenge: een toegankelijk computerspel, waarin het effect van
quattro op speelse wijze wordt aangetoond.
Magazines en showrooms
In diverse magazines zullen door Audi tussen week 18 en week 21
ondersteunende advertenties worden geplaatst met het van de commercial
afgeleide beeld. Ook voor de dealers is een advertentie gemaakt, voor
plaatsing in regionale bladen naar keuze.
In de Audi-showrooms komt het campagne-thema terug op banieren en
posterwanden. Voor bezoekers is een nieuwe brochure beschikbaar, die
de werking van quattro helder uitlegt en de voordelen nog eens op een
rijtje zet. Audi quattro rijvaardigheidstrainingen
Om de voordelen van permanente vierwielaandrijving op een veilige en
plezierige wijze in de praktijk te kunnen ervaren, organiseert Audi
speciale quattro rijvaardigheidstrainingen op het circuit van
Lelystad. Onder leiding van coureur Gijs van Lennep wordt hier in
theorie en door middel van diverse oefeningen het nut van quattro
optimaal voor het voetlicht gebracht.
Vervolgtrainingen zijn mogelijk in het Oostenrijkse Seefeld en in het
Finse Muonio. Speciaal voor bezitters van een Audi S-model of een Audi
TT Coupé of Roadster worden bovendien nog trainingen op het circuit
van Assen en in het Spaanse Catalunya gegeven.
De quattro-filosofie
Op de Autosalon in Genève in 1980 verbaasde Audi iedereen met de
introductie van de Audi quattro. Permanente vierwielaandrijving werd
in die dagen vooral geassocieerd met terreinwagens. Voor
personenwagens was quattro echter een unicum. Vooral de prestaties van
de Audi quattro in internationale rally-wedstrijden maakten duidelijk
dat er met de superieure wegligging van dit model niet te spotten
viel. Zo werd Audi in 1984 wereldkampioen en behaalden de Audi quattro
fabriekswagens in dat jaar een historische 1-2-3 zege in de Rally van
Monte Carlo.
Quattro biedt optimale grip en veiligheid onder alle
weersomstandigheden en op elk wegdek. Dit is te danken aan het feit
dat bij een Audi quattro de aandrijfkracht over twee assen wordt
verdeeld. Door de aandrijving en dus ook de krachten over vier wielen
te verdelen heeft een quattro veel meer veiligheidsreserves. En dat is
te merken. Bij het accelereren, bij het nemen van bochten en bij
uitwijkmanoeuvres. In combinatie met ESP en ABS levert de permanente
vierwielaandrijving verbluffende prestaties. Zelfs op een glad wegdek.
Want vier aangedreven wielen hebben nou eenmaal meer grip dan twee.
De Audi-modellenlijn en quattro
Permanente vierwielaandrijving is standaard op alle modellen uit de
Audi S-lijn en op de Audi allroad quattro. Tegenwoordig heeft elk
Audi-model (met uitzondering van de Audi A2) meerdere permanent
vierwielaangedreven varianten. Sinds de introductie van quattro in
1980 zijn er al meer dan een miljoen Audis met dit gepatenteerde
systeem uitgerust.