EUROPOINT BV
Meetingpoint rail- & tunnelprofessionals tijdens Intertraffic
Zeist, 22 februari 2002. Op 16 en 17 april 2002 vinden de twee
internationale congressen Rail & Traffic en
Tunnel & Traffic voor de eerste keer plaats in Amsterdam RAI. De
organisatie heeft ervoor gekozen deze congressen gelijktijdig met de
16e editie van Intertraffic te organiseren om een maximale
kennisuitwisseling tussen nationale en internationale experts in de
rail en tunnel branches mogelijk te maken. Beide congressen richten
zich voornamelijk op de beleidsmatige en operationele aspecten van
rail- en tunnelinfrastructuur. Gedurende twee dagen komen rail- en
tunnelexperts vanuit de hele wereld samen om gedachten en ervaringen
met elkaar uit te wisselen over de laatste ontwikkelingen en
noviteiten. Ook op de Intertraffic vakbeurs zijn bedrijven uit de
rail- en tunnelsector vertegenwoordigd. Zij tonen hun producten en
diensten op het speciaal ingerichte Rail & Tunnel Square.
Intertraffic
Van 15 tot en met 18 april 2002 zal de Intertraffic Trade Fair voor de
16e keer haar deuren openen om, naar verwachting, 25.000 bezoekers uit
de hele wereld te ontvangen. Deze vakbeurs voor ontwerp, beheer en
onderhoud van verkeers- en vervoersinfrastructuur is gestaag
uitgegroeid tot het belangrijkste internationale evenement binnen de
sector verkeer, vervoer en infrastructuur. Meer dan 600 exposanten
zullen een uitgebreid aanbod van producten en diensten tonen binnen
het algemene thema 'bereikbaarheidsmanagement'
Rail & Tunnel Square: 15 t/m 18 april 2002
Tijdens de Intertraffic Trade Fair zal een speciaal ingericht plein
aandacht schenken aan rail- en tunnelverkeerssystemen. Op dit
zogenaamde Rail & Tunnel Square zijn diverse bedrijven uit de rail- en
tunnelsector vertegenwoordigd. Met name producten en diensten op het
gebied van signalering, advies, softwaresystemen, veiligheid, light
rail en tunnelinstallaties staan hier centraal en overzichtelijk bij
elkaar voor een geïnteresseerd vakpubliek.
De congressen
Geïnteresseerden kunnen een beursbezoek combineren met het bijwonen
van het Rail & Traffic congres en/of het Tunnel & Traffic congres, al
naar gelang hun belangstelling. Gezien het internationale vakpubliek
dat Intertraffic bezoekt zijn deze congressen een uitgelezen kans voor
experts in de rail- en tunnelbranche om met binnen- en buitenlandse
collega's van gedachten te wisselen.
Rail & Traffic: 16 & 17 april 2002
Het congres Rail & Traffic vindt plaats op 16 en 17 april 2002. Een
internationale adviescommissie, onder leiding van Prof. Dr. Ir. C.
Esveld van TU Delft, staat garant voor een kwalitatief goed programma.
In deze commissie zijn onder andere de volgende organisaties
vertegenwoordigd: TU Delft, Haagse Tram Maatschappij (HTM), Foundation
for the Urban Environment uit België, Universidad Politecnica de
Catalunya uit Spanje en de metrobedrijven van Sao Paulo en Madrid.
Onderwerpen die op de eerste dag van het congres aan de orde komen
zijn rail transport policy, cost based charging for track usage en
track sharing. De tweede dag staat in het teken van intelligent rail
transport systems, urban rail systems en maglev projects.
Vooraanstaande sprekers die zich over bovenstaande onderwerpen
uitspreken, vertegenwoordigen onder andere (inter)nationale en lokale
overheden, onderzoeksinstellingen, universiteiten, adviesbureaus, en
bedrijven en industrieën.
De keynote speech binnen de sessie 'rail transport policy' wordt
verzorgd door de heer Jean-Arnold Vinois, vertegenwoordiger van DG
Transport van de Europese Commissie. Hij spreekt zich onder meer uit
over de integratie van Europese railgebieden. In de sessie 'cost'
based charging for track usageworden de ervaringen op het gebied van
kostenbepaling voor het gebruik van rails gepresenteerd vanuit 3
Europese invalshoeken; Groot-Brittannië, Frankrijk en Duitsland. In de
sessie intelligent rail transport systems wordt door industriële
marktleiders op dit gebied uitvoerig ingegaan op intelligent
verkeersmanagement en modernisering van transportsystemen. Een van de
bijdrages wordt geleverd door Holland Railconsult. Met betrekking tot
urban rail systems zullen de heren Manuel Melis Maynar en Caetano
Jannini Netto, beide autoriteiten op dit gebied, hun ervaringen
presenteren en hun visie geven over onder andere rail management
strategieën. Het Japanse Railway Technical Research Institute verzorgt
een lezing over de ontwikkelingen van magnetic levitation in Japan.
Tot slot laat Hans Koemeester, hoofd van de afdeling Verkeer & Vervoer
van Siemens Nederland, in deze eindsessie zijn licht schijnen over
maglev initiatieven in Nederland en Duitsland.
Tunnel & Traffic: 16 & 17 april 2002
Het congresprogramma van Tunnel & Traffic omvat op 16 en 17 april 2002
twee middagprogramma's. In de ochtend van dinsdag 16 april hebben
geïnteresseerden de mogelijkheid een bezoek te brengen aan de
Wijkertunnel en de Verkeerscentrale Noord Holland waar alle
operationele en technische aspecten van deze verkeerstunnel 24 uur per
dag in de gaten worden gehouden. Het Centrum Ondergronds Bouwen (COB),
de autoriteit in Nederland op het gebied van tunnelbouw en ondergronds
bouwen, is nauw betrokken geweest bij het samenstellen van het
congresprogramma.
Gerenommeerde sprekers afkomstig uit Nederland, Duitsland, Frankrijk,
Denemarken en Zwitserland spreken zich uit over de onderwerpen
operations and maintenance, traffic flow optimisation in road tunnels,
safety during operations en cost of operations and maintenance.
Wederom zijn diverse bedrijfstakken vertegenwoordigd binnen het aanbod
van sprekers, namelijk: de lokale en Nederlandse overheid,
consultants, onderzoeksinstellingen, en bedrijven en industrieën. Ook
tijdens dit congres is de voertaal Engels.
De openings-speech wordt op dinsdag 16 april verzorgd door de
wethouder Verkeer, Vervoer en Infrastructuur van Amsterdam.
De mogelijkheden en uitdagingen van Amsterdamse tunnels passeren de
revue. De keynote speech binnen de 1e sessie operations and
maintenance wordt gehouden door de heer Alain Bertrand, adjunct
directeur van Eurotunnel in Frankrijk. Hij presenteert de ervaringen
van Eurotunnel, de drukste rollende strasse in Europa. Het
optimaliseren van verkeersstromen in de Elbetunnel in Duitsland komt
aan bod in de laatste sessie op 16 april evenals het gebruik van
automatische detectie van ongelukken in de Aberdeentunnel in Hong
Kong. De 2e congresdag zal in goede banen geleid worden door de heer
Jan-Dirk Blaauw, lid van de Tweede Kamer. Hij geeft eveneens zijn
reflecties over alle onderwerpen die deze 2e dag de revue passeren. In
de sessie safety during operations verzorgt de heer Gijs de Vries,
staatssecretaris van Binnenlandse Zaken een lezing. De items
veiligheid, coördinatie en rampenbestrijding zijn de leidraad van zijn
betoog. De kosten van het in gebruik hebben en het onderhoud van
tunnels worden belicht in de slotsessie. De NV Westerscheldetunnel
weerlegt de kosten van constructie tot exploitatie van de
Westerscheldetunnel. Uitleg over investeringen in reductie van kosten
wordt verzorgd door Tunnel Engineering Consultants.
05 mrt 02 12:17