Gemeente Eindhoven
Persbericht: 15 april 2002
Intensieve samenwerking gemeente, politie en justitie
Proef fraudebestrijding succesvol
Om fraude met (identiteits)documenten sneller te kunnen opsporen en
berechten moet de proef waarin gemeente, politie en justitie sinds 1
november 2001 intensief samenwerken, worden voortgezet en uitgebreid.
Dat is de belangrijkste conclusie van de evaluatie. De proef omvatte
een opleiding documentherkenning voor alle baliemedewerkers, werken
met het Edisonsysteem en aanwezigheid van een politieagent op het
stadskantoor.
De baliemedewerkers van de gemeente hebben de opleiding in het
ontdekken en afhandelen van fraude met identiteitsdocumenten, zoals
paspoorten, in januari 2002 afgerond. Bij het controleren van
identiteitsdocumenten worden zij ondersteund door een computersysteem
met de naam Edison (Elektronisch documentatie- en informatiesysteem
voor opsporingsnetwerken). Hierin zijn meer dan 1550 reisdocumenten
uit vrijwel alle landen ter wereld opgenomen. Van elk document zijn
afbeeldingen en echtheidskenmerken weergegeven. De gemeente Eindhoven
gebruikte dit systeem overigens al zo´n anderhalf jaar. Verder is er
een politiefunctionaris op het stadskantoor aanwezig dan wel direct
bereikbaar om eventuele verdachten ter plaatse aan te houden.
De periode van een half jaar was feitelijk te kort om tot een goed
oordeel te komen. Dit heeft met name te maken met het feit dat de
medewerkers pas sinds eind januari 2002 hun opleidingen hebben
afgerond. De proef wordt voorlopig verlengd. Landelijk wordt gewerkt
aan een nota om de aanpak en ervaringen breed te implementeren. De
betrokken partijen willen graag dat de huidige situatie naadloos
overgaat naar een meer permanente situatie.
De samenwerking tussen gemeente, politie en justitie op dit zeer
specialistisch vakgebied heeft de kennis over elkaars systemen en
werkwijzen vergroot, waardoor de efficiency en effectiviteit zijn
toegenomen. Door de permanente beschikbaarheid van politie en justitie
werd alerter gereageerd bij het ontdekken van valse documenten. Dit
heeft zeker ook preventief gewerkt. Daarmee beantwoordt de pilot aan
zijn doel.
De effectiviteit van de aanpak kan worden vergroot als ook andere
instanties als b.v. de Belastingdienst, de Kamer van Koophandel, het
notariaat, de advocatuur, de werkgevers etc. bij de proef worden
betrokken. Verder zou er een kenniscentrum moeten komen, waarop al
deze instanties kunnen terugvallen, wanneer zij twijfelen aan de
echtheid van een identiteitsdocument.
Tijdens de proefperiode is een tiental personen aangehouden en
vervolgd, die probeerden zich met valse paspoorten, rijbewijzen of
buitenlandse geboortebewijzen die nodig zijn voor inschrijving, een
andere identiteit aan te meten. In een aantal gevallen leidde dit tot
uitzetting. Het is in ieder geval duidelijk dat de pakkans groter is
geworden, enerzijds omdat valse documenten sneller worden herkend en
anderzijds omdat politie en justitie daarop adequater reageren.