Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport
Voortgang vernieuwing zorgstelsel
Voortgang vernieuwing zorgstelsel
Het kabinet heeft vandaag nadere uitgangspunten
geformuleerd in vervolg op de Nota Vraag aan bod uit
het voorjaar van 2001. Het gaat om eerder
aangekondigde uitwerking van enkele bestuurlijke
thema's in de zorg. Samen met de Nota Vraag aan bod
zorgt het kabinet voor de noodzakelijke bouwstenen
om in de volgende regeerperiode voortvarend verder te
kunnen werken aan de inrichting van het toekomstig
zorgstelsel.
Binnenkort sturen minister Borst en staatssecretaris
Vliegenthart van het ministerie van Volksgezondheid,
Welzijn en Sport namens het kabinet hierover een brief
naar de Tweede Kamer. Vijf bestuurlijke thema's
komen in deze brief en bijbehorende notities aan bod,
namelijk: toezicht, mededingingsregulering,
informatievoorziening/transparantie, kapitaallasten en
beheersing van zorguitgaven. Deze thema's worden
bezien tegen de achtergrond van de omslag naar een
decentraal vraaggericht zorgstelsel, waarin gaandeweg
meer ruimte en verantwoordelijkheden ontstaan voor
verzekeraars, zorgaanbieders en
patiënten/consumenten.
Enkele punten uit de brief:
In de toekomstige toezichtstructuur bewaakt de
overheid de kwaliteit van en de toegankelijkheid
tot de zorg en de verzekering, en de rechtmatige
en doelmatige uitvoering van de verzekering.
Meer ruimte voor partijen om invulling te geven
aan verantwoordelijkheden betekent dat zij ook
transparant zullen moeten zijn over de
gerealiseerde resultaten. Bij het toezicht op de
kwaliteit van zorg speelt onder andere een
versterkte Inspectie voor de Gezondheidszorg een
rol. Het is van belang dat het toezicht op de
uitvoering van de verzekering geen
belemmeringen opwerpt voor de toetreding en
bewegingsruimte van verzekeraars.
De bestaande algemene en specifieke
mededingingsregulering is ontoereikend om de
overgang naar een toekomstig zorgstelsel te
bewerkstelligen. Er is behoefte aan een nieuw
wettelijk kader van prijs- en gedragsregulering.
Een onafhankelijke zorgautoriteit ziet toe op de
toepassing daarvan. Het is zaak om zo spoedig
mogelijk een (voorloper van) deze zorgautoriteit
van start te laten gaan. Daartoe worden op dit
moment het takenpakket, de bevoegdheden en
het instrumentarium van de autoriteit nader
verkend.
Een goede informatievoorziening speelt op
verschillende manieren een rol in het toekomstig
zorgstelsel. Teneinde de beschikbaarheid van
informatie zeker te stellen streeft het kabinet naar
een verankering van de informatiestructuur in
kaderwetgeving.
Om een verantwoorde introductie van meer
marktwerking mogelijk te maken zouden
instellingen een meer marktconforme vergoeding
voor kapitaallasten kunnen krijgen. Dit kan door
uit te gaan van een kortere gebruiksduur dan de
thans gehanteerde 50 jaar. Dat maakt een einde
aan de situatie dat er nog wordt "afgeschreven"
op gebouwen die niet meer in gebruik zijn. Ook
los van de beoogde marktwerking is deze
maatregel op bedrijfseconomische gronden
gewenst.
Ook in de toekomst blijft solidariteit een van de
uitgangspunten voor de zorg: goede en betaalbare
zorg, bereikbaar voor iedereen. Ook in de
toekomst zal sprake zijn van macrobeheersing
van de uitgaven. De omslag naar vraagsturing
heeft wel gevolgen voor de wijze waarop het
beheersings-instrumentarium wordt toegepast. In
aansluiting op hun regierol zijn de uitgaven van de
zorgverzekeraars voor het wettelijk verzekerd
pakket maatgevend. Een belangrijk uitgangspunt
daarbij is dat de raming van de uitgaven aansluit
op de ontwikkeling van de vraag naar zorg.
De vijf thema's staan niet op zichzelf. Ook op andere wijzen is de afgelopen jaren gewerkt aan een herziening van de sturing van de zorg. Zo geeft de brief van de minister en de staatssecretaris van VWS aan de Eerste Kamer van 2 april j.l. een overzicht van de maatregelen op het vlak van deregulering. De bewindslieden van VWS constateren in deze brief dat op een flink aantal terreinen ontwikkelingen in gang zijn gezet en dat er ook reeds resultaten zijn bereikt. Verdergaande veranderingen zijn echter mede afhankelijk van de verdere besluitvorming over de uitgangspunten waarop Vraag aan bod is gebaseerd.
1.
Nadere uitwerking nota Vraag aan bod
Kamerstuk, 15-4-2002
Om het kamerstuk op te halen: Zie het origineel http://www.minvws.nl/document...er=393&page=17626 .