Persbericht
Sepp Koster scoort punten in Long Beach
LONG BEACH (VSt), 14 april 2002 - De tweede race van de Formule Toyota Atlantic werd verreden op het 1,968 mijl lange tijdelijke stratencircuit in Long Beach in de Amerikaanse staat Californië. De Nederlandse coureur Sepp Koster, die in tegenstelling tot de meeste andere coureurs in de klasse nog steeds met een oude auto rijdt, kwam als achtste over de streep. Omdat hij echter tijdens een inhaalverbod toch voorbijgestoken werd, kan het zijn dat hij uiteindelijk nog een betere klassering krijgt. Zeker is in ieder geval dat Koster punten heeft gescoord, waarmee hij zeer tevreden is. "Bij de volgende race heb ik eindelijk een nieuwe auto, zodat ik over hetzelfde materiaal kan beschikken als de concurrentie", verklaart Koster, die uitkomt voor Michael Shank Racing.
De vrije trainingen stemden optimistisch. "Ik zat qua tijd dichtbij de top vijf", meldde Sepp Koster. Technische problemen in de daarop volgende kwalificatietrainingen verhinderden uiteindelijk echter een goed resultaat en daarmee een goede uitgangspositie voor de race. In de eerste kwalificatietraining stuurde de auto weliswaar uitstekend, maar doordat de dynamo kortsluiting veroorzaakte, weigerde de motor halverwege de trainingssessie volledig. Niettemin werd voor Sepp Koster nog de tiende tijd genoteerd. Daarmee was de malheur nog niet ten einde. Koster: "In de tweede training was het de ontsteking die al na twee ronden de geest gaf. Daardoor kon ik niet meer verder rijden en moest ik werkloos toezien hoe ik met mijn tijd uit de eerste sessie steeds verder naar beneden tuimelde." Uiteindelijk restte hem de vijftiende plaats in de startopstelling.
"In de race had ik dus veel werk om toch nog wat punten te scoren, wat ik me immers voor Long Beach vast voorgenomen had", aldus Koster. Dankzij een goede start schoof hij bij de start al door van de vijftiende naar de twaalfde plaats, terwijl enkele andere deelnemers met elkaar in botsing raakten. Vervolgens won hij nog enkele posities, doordat de auto ditmaal heel goed reed en hij bovendien kon profiteren van enkele "safety-car-fases". Koster vertelt: "Bij een safety-car-fase komt het hele veld weer bij elkaar en daarna start de race als het ware weer opnieuw. Als je dan goed wegkomt, kun je vaak plaatsen winnen." De Nederlandse rijder stootte door naar de zevende plaats, maar werd in de slotfase toch nog ingehaald door een andere deelnemer. Een vreemde situatie, zo vertelt hij: "Die inhaalmanoeuvre vond plaats terwijl er gele vlaggen werden gezwaaid, wat wijst op een inhaalverbod. Dat leidde tot discussies na afloop van de race." Voorlopig werd Koster zo als achtste geklasseerd, al is de uitslag nog voorlopig. Met het resultaat is hij niet ontevreden: "Ik heb in ieder geval weer een paar punten gescoord en met de nieuwe auto heb ik volgende keer in Milwaukee een verse start."
2e race Formule Toyota Atlantic,Long Beach, VS, 14 april 2002, 29 ronden van 1,968 mijl (onder voorbehoud)
1. Michael Valiante, Can, 29 ronden in 54.22,440 min. (gem. 101,452 km/h)
2. Alex Gurney, VSt, op 2,812
3. Jon Fogarty, VSt, op 3,443
4. Grant Riley, VSt, op 5,415
5. Rocky Moran Jr., VSt, op 9,335
6. Waldemar Coronas, Arg, op 18,643
8. Sepp Koster, Ned, op 21,948
Snelste ronde: Ryan Hunter-Reay, Vst, in 1.18,456
Stand na twee races (onder voorbehoud):
1. Fogarty, 35 punten
2. Valiante, 32
3. Moran, 22
4. Diaz, 19
5. Gurney en Dalziel, 16
9. Koster, 11
Volgende race: Milwaukee, Wisconsin (VSt), 2 juni 2002
---
Voor de redactie: Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Sepp Koster, tel. 00 32 475 66 08 28.