Rijksuniversiteit Groningen
Kwaliteit in het basisonderwijs: trends, verschillen, kansen
Een jaar geleden stond het in alle kranten: leerlingen leren op de basisschool minder dan vijf jaar geleden. Het nieuws was gebaseerd op een onderzoek van Paul Jungbluth. Volgens Jungbluth kan de daling net het verschil uitmaken tussen een vwo- of havo-advies. Het Cito weersprak zijn conclusies, maar Jungbluth hield vol, geruggensteund door een zeer uitgebreid databestand, uitgebreider dan dat van het Cito. Jungbluth is in staat onderscheid te maken tussen verschillende groepen: witte leerlingen doen het minder, maar Turkse en Marokkaanse gaan juist vooruit. In zijn lezing zal Jungbluth verder ingaan op het vergelijken van kwaliteit van basisscholen, over positie van de onderwijsinspectie, over zin en onzin van schooltoezicht (IST en RST), over achterstandsbeleid, over schoolgrootte, over het personeelstekort, over ongelijkheid en standenonderwijs,
Na de lezing gaat Jungbluth in discussie met oa. Marike Venema
(directeur jenaplan-obs De Swoaistee), drs. Willem Hollewand
(directeur Pabo, Hanzehogeschool Groningen) en dr. Anja Knuver
(coördinator Evaluatiegroep voor het Onderwijs in Groningen, Advies-
en Begeleidingscentrum voor het Onderwijs Groningen). De discussie
staat onder leiding van drs. Henk Pijlman (College van Bestuur
Hanzehogeschool Groningen)
Paul Jungbluth
(1949) is onderwijssocioloog en promoveerde in 1982 op een onderzoek
naar sekse-ongelijkheid in het voortgezet onderwijs. Hij is nu
senioronderzoeker bij het ITS in Nijmegen en doet al 30 jaar onderzoek
naar de problematiek van ongelijke kansen, segregatie, 'verborgen'
differentiatie en de relatie tussen sociaal milieu en etniciteit.
Datum en tijd
maandag 15 april, 20.00 - 21.30 uur
Spreker
dr. Paul Jungbluth
Titel
Kwaliteit in het basisonderwijs: trends, verschillen, kansen
Serie
Onderwijs op rapport
Plaats
Academiegebouw, Broerstraat 5, Groningen
Informatie
Studium Generale Groningen, tel. (050)363 54 63, www.rug.nl/studium
Dubbeloratie