OPEN UNIVERSITEIT NEDERLAND
'Scholen verantwoordelijk voor hoge studie-uitval allochtonen'
Bijna één op de vier allochtone studenten in het hoger onderwijs haalt
de eindstreep niet. Het Expertisecentrum allochtonen hoger onderwijs
(ECHO) vindt dat hbo-instellingen en universiteiten deels
verantwoordelijk zijn voor de hoge studie-uitval onder allochtone
studenten. Dat staat in het lentenummer van het kwartaaltijdschrift
OnderwijsInnovatie (OI), uitgegeven door de Open Universiteit
Nederland.
Mary Tupan-Wenno van het ECHO: 'In Nederland focussen we ons
uitsluitend op de eigen verantwoordelijkheid van studenten. Jarenlang
is in het onderwijs het probleem gezocht bij de allochtone student
zelf. Ik noem dat 'blaming the victim'. Een deel van het probleem
moeten we ook zoeken bij de onderwijsinstellingen en de beeldvorming
van allochtonen in het algemeen.' Inmiddels worden instellingen in het
hoger onderwijs voor een belangrijk deel afgerekend op hun output,
waardoor wordt deze groep studenten steeds belangrijker wordt. Geen
rekening houden met de toenemende groep allochtone studenten kan een
hogeschool of universiteit flink geld gaan kosten.
Operatie
Verder besteedt het kwartaaltijdschrift OI onder andere aandacht aan
het interactieve computer ondersteund onderwijsprogramma CASK
(Clinical Anatomical Skills) dat in het Leids Universitair Medisch
Centrum is ontwikkeld. Dankzij dit programma kunnen artsen en
studenten nog snel de avond voor de operatie de anatomie nakijken.
CASK is in hoge mate interactief, bevat instructieve animaties en de
leesrtof wordt waar mogelijk visueel weergegeven. Bijzonder kenmerk
van dit computerprogramma is dat de leerstof parallel via
verschillende methoden aangeboden kunnen worden die tegemoet komen aan
verschillende leerstijlen.
Gratis abonnement
In OI vindt u verder artikelen over webgebaseerd evalueren, de student
als onderwijsconsument, authentiek leren en saaie hoorcolleges. In het
praktisch artikel wordt de rol van de docent als ontwerper van het
leerproces nader omschreven aan de hand van het 4C/ID-model van prof.
dr. Jeroen van Merriënboer. Ook in dit lentenummer zoals gebruikelijk
de column van internetjournalist Fransisco van Jole, de rubriek
Onderzoeksnieuws en de rubriek Innovatienieuws.
Het kwartaaltijdschrift OI verschijnt ook elektronisch. Ga hiervoor
naar de website: www.onderwijsinnovatie.nl OI is bedoeld voor
professionals en geïnteresseerden in het hoger onderwijs. Zij èn
vertegenwoordigers van de media kunnen zich kosteloos abonneren op OI.
Meer informatie hierover vindt u op de website.
Voor meer informatie over dit persbericht of over de inhoud van het
lentenummer van OnderwijsInnovatie kunt u contact opnemen met het
Bureau bestuursondersteuning van de Open Universiteit Nederland,
telefoon: 045-5762959.
15 apr 02 09:07