OPEN UNIVERSITEIT NEDERLAND

'Scholen verantwoordelijk voor hoge studie-uitval allochtonen'

Bijna één op de vier allochtone studenten in het hoger onderwijs haalt de eindstreep niet. Het Expertisecentrum allochtonen hoger onderwijs (ECHO) vindt dat hbo-instellingen en universiteiten deels verantwoordelijk zijn voor de hoge studie-uitval onder allochtone studenten. Dat staat in het lentenummer van het kwartaaltijdschrift OnderwijsInnovatie (OI), uitgegeven door de Open Universiteit Nederland.

Mary Tupan-Wenno van het ECHO: 'In Nederland focussen we ons uitsluitend op de eigen verantwoordelijkheid van studenten. Jarenlang is in het onderwijs het probleem gezocht bij de allochtone student zelf. Ik noem dat 'blaming the victim'. Een deel van het probleem moeten we ook zoeken bij de onderwijsinstellingen en de beeldvorming van allochtonen in het algemeen.' Inmiddels worden instellingen in het hoger onderwijs voor een belangrijk deel afgerekend op hun output, waardoor wordt deze groep studenten steeds belangrijker wordt. Geen rekening houden met de toenemende groep allochtone studenten kan een hogeschool of universiteit flink geld gaan kosten.

Operatie
Verder besteedt het kwartaaltijdschrift OI onder andere aandacht aan het interactieve computer ondersteund onderwijsprogramma CASK (Clinical Anatomical Skills) dat in het Leids Universitair Medisch Centrum is ontwikkeld. Dankzij dit programma kunnen artsen en studenten nog snel de avond voor de operatie de anatomie nakijken. CASK is in hoge mate interactief, bevat instructieve animaties en de leesrtof wordt waar mogelijk visueel weergegeven. Bijzonder kenmerk van dit computerprogramma is dat de leerstof parallel via verschillende methoden aangeboden kunnen worden die tegemoet komen aan verschillende leerstijlen.

Gratis abonnement
In OI vindt u verder artikelen over webgebaseerd evalueren, de student als onderwijsconsument, authentiek leren en saaie hoorcolleges. In het praktisch artikel wordt de rol van de docent als ontwerper van het leerproces nader omschreven aan de hand van het 4C/ID-model van prof. dr. Jeroen van Merriënboer. Ook in dit lentenummer zoals gebruikelijk de column van internetjournalist Fransisco van Jole, de rubriek Onderzoeksnieuws en de rubriek Innovatienieuws. Het kwartaaltijdschrift OI verschijnt ook elektronisch. Ga hiervoor naar de website: www.onderwijsinnovatie.nl OI is bedoeld voor professionals en geïnteresseerden in het hoger onderwijs. Zij èn vertegenwoordigers van de media kunnen zich kosteloos abonneren op OI. Meer informatie hierover vindt u op de website.

Voor meer informatie over dit persbericht of over de inhoud van het lentenummer van OnderwijsInnovatie kunt u contact opnemen met het Bureau bestuursondersteuning van de Open Universiteit Nederland, telefoon: 045-5762959.

15 apr 02 09:07