Bureau Drechtsteden
Persbericht
Reactie Drechtsteden op Structuurschema Groene Ruimte (SGR)
De Drechtsteden hebben vrijdag in een brief aan het Inspraakpunt SGR-2
laten weten dat de in het Structuurschema Groene Ruimte (SGR-2)
opgenomen beleidsdoelstellingen goed aansluiten op de groenprogramma's
en -projecten in de regio. Enkele belangrijke projecten in de
Drechtsteden zijn het Strategisch Groenproject Eiland van Dordrecht,
de inrichting van de Randzone tussen de Drechtsteden en de
Alblasserwaard en de Sophiapolder.
De beleidsrichting op het punt van groen in en om de stad wordt door
de Drechtsteden onderschreven. Wel wordt een kanttekening gemaakt bij
de financiering van regionale en lokale projecten. De mogelijkheden
van het Investeringsbudget Stedelijke Vernieuwing zouden kunnen worden
verruimd, zodat in navolging van GSB-gemeente Dordrecht ook de
ISV-gemeenten hun gezamenlijke aanpak van de herstructurering van een
groene component kunnen voorzien. Daarnaast wordt nog opgemerkt dat in
de PKB-kaart 1 (groen om de stad) de randzone van de Alblasserwaard
ontbreekt.
De status van de omringende nationale landschappen/parken Groene Hart,
Hoeksche Waard en de Biesbosch wordt onderschreven, hetzij met enkele
kanttekeningen. Ten aanzien van de Hoeksche Waard zijn de
Drechtsteden, met uitzondering van de gemeente 's-Gravendeel, het
ermee eens dat het gebied ten oosten van het HSL-tracé van deze status
wordt uitgezonderd. De overgangszone van het Groene Hart die wordt
doorsneden door A15 en Betuweroute vraagt om herinrichting ten behoeve
van groen en sport/recreatie. De omvorming van de bufferzone
Oost-IJsselmonde tot regionaal park wordt positief geacht. Gezien de
ligging tussen de stedelijke regio's dienen echter combinaties van
groen- en recreatieve voorzieningen met op maat gesneden woon- en
werkfuncties niet bij voorbaat te worden uitgesloten.
Als onderdeel van de intentie-afspraken met staatssecretaris Remkes
loopt een onderzoek naar de mogelijkheden voor ruim en groen wonen, in
het bijzonder in de overgangszones van stedelijk naar landelijk
gebied. Het aantal woningen is indicatief bepaald op 2.000. Verzocht
wordt om in de PKB stimulansen op te nemen die deze ontwikkeling in de
overgangszones mogelijk maken en bevorderen.
Daarnaast wordt aandacht gevraagd voor de beleidslijn 'Ruimte voor de
rivier', recreatie in de stedelijke omgeving en de ecologische
hoofdstructuur. De voorgestelde gebiedsgerichte aanpak spreekt de
Drechtsteden aan. Voor het Drechtsteden-gebied als geheel is de vraag
in hoeverre met het nieuwe Rijksbeleid (Vijfde Nota Ruimtelijke
Ordening en SGR-2) een actualisering van de eigen gebiedsgerichte
visie nodig is. Ook voor het onderdelen van het gebied
(Oost-IJsselmonde en Oost-Hoeksche Waard) is dit aan de orde. De
vertaling van het nieuwe beleid gebeurt in nauwe samenspraak met de
Provincie Zuid-Holland, binnen de in Zuidvleugel en Randstadverband
aan te geven kaders en werkend vanuit de positie als toegangspoort tot
de Deltametropool.
Dordrecht, 15 april 2002
Bijlage: Brief aan de staatssecretaris: reactie op SGR 2
Geachte staatssecretaris,
Hierbij willen wij reageren op deel 1 (ontwerp-planologische
kernbeslissing)van het Structuurschema Groene Ruimte (SGR) - 2.
Algemeen
De Drechtsteden hebben in hun ruimtelijke visie 2030 de
contouren-benadering voor hun regio geïntroduceerd, en daarbij door
middel van een verstedelijkingscontour grenzen gesteld aan de
uitbreiding van het stedelijk gebied.
Het gebied rond deze contour wordt beschouwd als de groene contramal,
die verder ontwikkeld en toegankelijk gemaakt dient te worden voor de
stedeling.
Daarnaast werken de Drechtsteden, als "stad aan het water", aan het
benutten en versterken van de groen-blauwe dooradering van het
stedelijk gebied.
De Drechtsteden hebben een regionaal groenprogramma opgesteld waarin
een aantal uitvoeringsprojecten is opgenomen. Enkele belangrijke
projecten zijn:
Strategisch Groenproject Eiland van Dordrecht, de inrichting van de
randzone tussen de Drechtsteden en de Alblasserwaard, en de
Sophiapolder.
In algemene zin sluiten de in het SGR opgenomen beleidsdoelstellingen
goed aan op deze groen-programma's en -projecten. Waar het nu vooral
om gaat is het Rijksbeleid ontwikkelings- en uitvoeringsgericht in te
zetten.
Groen in de stedelijke omgeving
Wij onderschrijven uw beleidsrichting op het punt van groen in en om
de stad.
De financiering van de talrijke regionale/locale projecten op dit
gebied is een flink knelpunt. Door middel van het GIOS-beleid is een
financiële impuls nodig om
de gewenste kwaliteitsimpuls mogelijk te kunnen maken.
Van belang is verder dat dit beleid wordt verbreed tot het regionale
schaalniveau.
In de eerste plaats kan dit met behulp van het instrumentarium van het
Investeringsbudget Stedelijke Vernieuwing. Wij verzoeken u de voeding
van dit
fonds daartoe te verruimen, zodat in navolging van GSB-gemeente
Dordrecht ook de ISV-programma-gemeenten in onze regio hun
gezamenlijke aanpak van de herstructurering van een groene component
kunnen voorzien.
Het GSB-experiment voor de Drechtsteden, bedoeld om het GSB-beleid
van/voor Dordrecht naar het Drechtsteden-niveau op te schalen, is voor
ons van wezenlijk belang voor het op gang helpen en de voortgang van
dit proces.
Een tweede kans doet zich voor in het kader van de intentie-afspraken
over de verstedelijking tot 2010 die staatssecretaris J.W. Remkes van
het ministerie van VROM, mede namens het ministerie van LNV, met de
Drechtsteden heeft gemaakt.
In de aanloop naar de in 2003 te maken definitieve afspraken rekenen
wij op uw medewerking om tot een voldragen groenparagraaf te komen.
PKB-kaart 1 (groen om de stad) is naar onze mening niet compleet waar
het de Drechtsteden betreft. Binnen de 10 km.-zone vanaf bestaand
bebouwd gebied bevindt zich ook de randzone van de Alblasserwaard.
Ontwikkelingsgerichte landschapsstrategie
De Drechtsteden zijn omgeven door verschillende landschappen: het
Groene Hart, de Hoeksche Waard en de Biesbosch. Deze zijn van grote
betekenis voor het stedelijk gebied. Wij onderschrijven de status van
nationaal landschap/park die u deze gebieden toekent. Hierbij plaatsen
wij wel enkele kanttekeningen.
- Ten aanzien van de Hoeksche Waard zijn de Drechtsteden, met
uitzondering van de gemeente 's-Gravendeel, het ermee eens dat het
gebied ten oosten van het HSL-tracé van deze status wordt
uitgezonderd.
- Tussen Drechtsteden en de Alblasserwaard ligt langs de grens van het
Groene Hart een overgangszone die door de A15 en de Betuweroute
doorsneden wordt.
Deze zone vraagt om herinrichting ten behoeve van het creëren van
nieuwe functies op het gebied van groen en sport/recreatie.
De omvorming van de bufferzone Oost-IJsselmonde tot regionaal park is
een beleidsvoornemen dat wij delen. Wij gaan ervan uit dat locale en
regionale partijen richtinggevende invloed kunnen uitoefenen op de
invulling van dit park.
Gezien de ligging tussen twee op korte afstand van elkaar gelegen
stedelijke agglomeraties (Rotterdamse regio en Drechtsteden) dienen in
het SGR-2 combinaties van groen- en recreatieve voorzieningen met op
maat gesneden woon- en werkfuncties niet bij voorbaat te worden
uitgesloten.
Wonen in het groen
Als onderdeel van de intentie-afspraken met staatssecretaris J.W.
Remkes loopt een onderzoek naar de mogelijkheden voor ruim en groen
wonen, in het bijzonder in de overgangszones van het stedelijk naar
het landelijk gebied.
Het aantal woningen waarom het gaat is indicatief bepaald op 2.000.
Dit onderzoek sluit aan bij de behoefte aan meer
woonmilieudifferentiatie in de Zuidflank van de Randstad. Het
Zuidvleugel-platform werkt hiervoor een programma uit. Een eerste
verkenning van de mogelijkheden voor exclusief suburbaan en landelijk
wonen in onder meer de Drechtsteden is gereed.
Het mes snijdt in dit opzicht aan twee kanten: niet alleen wordt het
spectrum van woonmilieu's vergroot, daarnaast onstaan er extra
financieringsmogelijkheden voor investeringen in het groen (rood voor
groen).
Wij verzoeken u in de PKB stimulansen op te nemen die deze
ontwikkeling in de genoemde overgangszones mogelijk maken en
bevorderen.
Recreatie in de stedelijke omgeving
De benadering van tekorten aan groen in en om de stad is vooral
kwantitatief.
Voor de belevings- en recreatieve gebruikswaarde van het groen is
evenwel het kwalitatieve aspect van minstens zo groot belang. Te
denken valt aan de mate van toegankelijkheid, ontsluiting en
veiligheid en de kwaliteit van het beheer.
Zo bezien is de situatie in de regio Drechtsteden (bijvoorbeeld op het
eiland van Dordrecht) minder rooskleurig dan wordt voorgesteld.
Bij de voorgestelde normering van de groenontwikkeling is het evenzeer
gewenst kwalitatieve aspecten voldoende mee te wegen.
Van groot belang is een adequate ontsluiting van het landelijk gebied
door middel van aanlooproutes voor wandelaars en fietsers. Het alleen
stimuleren van het landelijke routenetwerk is in dat opzicht
onvoldoende.
Bij het Strategisch Groenproject Eiland van Dordrecht gaat het om een
tweeledige doelstelling: bevordering van de recreatieve functie en
natuurontwikkeling.
Wij verwachten van het ministerie van LNV dat deze deze doelstelling
bij de verdere planonwikkeling en -uitvoering wordt ondersteund.
Bij de subsidiemogelijkheden ligt het accent op bijdragen in de kosten
van planvorming en aanleg van voorzieningen. Voor het beheer en de
exploitatie, waar zich vaak grote financiële problemen voordoen,
schieten deze instrumenten tekort.
Wij vragen u oplossingen voor deze problematiek aan te dragen.
Als het om recreatie gaat is het goed een nader onderscheid te maken
tussen de verschillende doelgroepen en hun specifieke wensen.
Zo neemt het aantal allochtonen en ouderen in stedelijke regio's snel
toe.
Dit stelt andere eisen aan de inrichting van groengebieden en de
openbare ruimte. Stationaire vormen van landrecreatie zijn voor deze
groepen belangrijker dan routegebonden recreatievormen. Bij de
(her)inrichting en het beheer van met name het groen in en om de stad
is deze ontwikkeling medebepalend.
Ruimte voor water
Water speelt een steeds grotere rol als ruimtelijk structurerend
element ten dienste van functies op het gebied van natuur, recreatie
en wonen.
Met de toenemende behoefte aan retentiegebieden ontstaan er nieuwe
kansen om ruimtelijke functies met elkaar te combineren.
Wij zijn daar voorstander van. Zeker voor een waterrijk gebied als de
Drechtsteden is het een uitdaging dit beleid regionaal te
concretiseren.
Ruimte voor water kan voor een deel gevonden worden in het landelijk
gebied.
Wij wijzen op het onderzoek dat gaande is naar de mogelijkheden op het
eiland van Dordrecht. Dit is een testcase voor de vraag of en hoe
bestaande plannen (strategisch groenproject) mede ten dienste kunnen
staan van de ontwikkeling van nieuwe watersystemen, zodat er
win-win-situaties ontstaan.
Binnen het stedelijk gebied wordt gewerkt met de beleidslijn "Ruimte
voor de rivier".
In dat verband willen wij aandacht vragen voor het
compensatiebeginsel.
Voor een strakke rivier-contour in het ene deel van het stedelijk
gebied dient compensatie geboden te worden in een ander deel van dit
gebied.
Dit principe zal ook toegepast moeten worden als elders, bijvoorbeeld
op het eiland van Dordrecht, meer ruimte voor water wordt gecreeerd.
Wat betreft kaart 5 (zoekgebieden waterberging) merken wij het
volgende op:
- Wij missen de randzone Alblasserwaard als zoekgebied voor het
vasthouden en bergen van water, in samenhang met een groen/recreatieve
ontwikkeling.
- De Sophiapolder in de Noord ontbreekt als locatie waar momenteel
onderzoek wordt gedaan naar een inrichting als getijdengebied.
- Grote delen van het Eiland van Dordrecht en de Biesbosch zijn
ingetekend als zoekgebied voor stromende waterberging.
Wat is de betekenis hiervan in PKB-termen? Precisering lijkt gewenst.
Ecologische hoofdstructuur
De Ecologische hoofdstructuur (EHS) als samenhangend netwerk van
natuurgebieden roept in relatie tot de Drechtsteden vragen op.
In noord-zuid-richting is een robuuste verbinding ingetekend die ter
hoogte van Sliedrecht de Beneden-Merwede passeert en aldus het Groene
Hart met het nationaal park de Biesbosch verbindt. Gezien de
ontwikkelingen in oost-west-richting
langs de Beneden-Merwede, resulterend in één nagenoeg aaneengesloten
stedelijk gebied, vragen wij ons af wat de realiteitswaarde hiervan
is.
Daarnaast wordt gerept over een verkenning naar de mogelijkheid en
haalbaarheid van een verlenging van de Natte As (Biesbosch-Delta).
In hoeverre is deze Natte As gedacht over het zuiden van het Eiland
van Dordrecht?
In dat geval is er mogelijk sprake van conflicterende ruimteclaims,
gezien de ruimtelijke reservering voor het bedrijfsterrein Dordtse Kil
IV en de mogelijke aanleg van bedrijfsterrein in het oosten van de
Hoeksche Waard.
In meer algemene zin dient beter doordacht te worden wat het effect is
van de grootschalige infrastructuur (A16, HSL) en de ruimtelijke
ingrepen in de zone 's-Gravendeel/Dordrecht (aanleg van
bedrijfsterreinen c.a.).
Door hun noord-zuid-richting doorkruisen deze de EHS in
oost-west-richting.
Integrale aanpak/versterking uitvoering
De voorgestelde integrale, gebiedsgerichte aanpak spreekt ons aan.
Voor het Drechtsteden-gebied als geheel ligt de vraag voor in hoeverre
het nieuwe Rijksbeleid (Vijfde Nota; SGR-2) noodzaakt tot een
actualisering van de eigen gebiedsgerichte visie. Ook voor onderdelen
van het gebied (Oost-IJsselmonde; Oost-Hoeksche Waard) is die vraag
aan de orde.
Voor en vanuit dit regionale schaalniveau willen wij graag bijdragen
aan het vertalen van het nieuwe beleid. Wij willen dit doen samen met
de provincie, binnen de in Zuidvleugel- en Randstadverband aan te
geven kaders, en werkend
vanuit de positie als toegangspoort tot de Deltametrool.
Deze insteek past goed bij uw voornemen om de gemeenten meer en beter
bij de beleidsuitvoering te betrekken. Wij lezen voor gemeenten in dit
verband ook en met nadruk: samenwerkende gemeenten.
Wij verzoeken u deze reactie bij uw definitieve standpuntbepaling te
betrekken.
Hoogachtend,
Het Drechtsteden-bestuur,
de secretaris, de voorzitter,
G.J. Vogelaar, R.J.G. Bandell
c.c.: Drechtsteden-gemeenten