Amsterdam RAI
Intertraffic Amsterdam 2002
14 feb 2002
16DE INTERTRAFFIC AMSTERDAM BIEDT BINNEN- EN
Intertraffic Amsterdam 2002, die van 15 tot en met 18 april in
Amsterdam RAI wordt gehouden, is de grootste internationale beurs op
het gebied van ontwerp, beheer en onderhoud van verkeers- en
vervoersinfrastructuur. Door de jaren heen groeide de beurs uit tot
hét brancheplatform waar vraag en aanbod bij elkaar komen. De
afgelopen jaren leidde dat tevens tot succesvolle Intertraffic-beurzen
in andere regio's van de wereld. Toch blijft de Amsterdamse beurs de
trend zetten, want waar anders dan in de drukke Europese landen en
steden leiden omstandigheden vaker en sneller tot nieuwe
ontwikkelingen. Intertraffic Amsterdam 2002 hanteert als wereldwijde
toonaangevende vakbeurs als pay-off "Connecting Innovation to
Infrastructure"; de verkiezing voor de nieuwe internationale
Intertraffic Innovation Award geeft deze slogan extra inhoud.
Intertraffic Amsterdam 2002 heeft naast de pay-off ook een
overallthema; dit jaar is beurs opgezet vanuit het begrip
'bereikbaarheidsmanagement'. Daar passen alle onderwerpen van het
expositieprogramma bij en daarbij sluit ook een ontwikkeling als Urban
Development perfect aan; collega-beurs BouwRAI - die gelijktijdig met
Intertraffic wordt gehouden - introduceert dat thema dit jaar. Voor
beide beurzen geldt één toegangsregeling. In diverse landenpaviljoens
kozen bedrijven uit de desbetreffende landen om samen de
Intertraffic-vakbezoeker met ieders technologie te benaderen; er zijn
gezamenlijke paviljoens uit Groot-Brittannië, Frankrijk, Italië,
Zwitserland, Spanje en de Verenigde Staten.
'Intertraffic goes global'
In de loop der jaren is Intertraffic steeds internationaler geworden.
Zowel bezoekers als deelnemende bedrijven vertegenwoordigden een
groeiend aantal landen. Intertraffic in Amsterdam ontwikkelde zich
uitstekend en groeide naar de positie van toonaangevende
internationale beurs. Daarom is en blijft de beurs in Amsterdam de
bakermat van alle Intertraffic-beurzen. Mede vanwege de ligging
(Europa) en de historie (16 edities) kent 'Amsterdam' de meest actuele
ontwikkelingen van het hoogste technologische kaliber. Vanuit dat
startpunt wordt het beursconcept over de wereld uitgedragen en
ontstaan er in andere regio's van de wereld nieuwe Intertraffic's, die
echter vooral gericht zijn op de desbetreffende markten. Inmiddels
worden er beurzen georganiseerd in Zuid-Amerika (São Paulo, Brazilië),
Midden-Amerika (Mexico City, Mexico), Zuidoost-Azië (Bangkok,
Thailand) en voor de regio 'Eurazië' in Istanbul, Turkije.
Dus krijgen meer mensen uit regionale markten de kans om een
Intertraffic te bezoeken en kennis te nemen van voor hen relevante
ontwikkelingen. En hoewel in de meeste landen het rijdende en
stilstaande verkeer vergelijkbare problemen oproept - er is dus deels
sprake van universele ('global') verkeers- en vervoersproblemen -
heeft iedere regio zijn eigen specifieke problematiek. Door moderne
media als internet wordt weliswaar de verspreiding van kennis en
ervaring sterk geïntensiveerd, maar anderzijds sluiten exposanten ook
graag aan bij de formule van de regionale Intertraffic's om zo de
klant in diens eigen markt te kunnen ontmoeten.
Nederland voorloper
Op verkeersmanagementgebied neemt Nederland een vooraanstaande positie
in. Bezoekers aan Intertraffic Amsterdam 2002 worden in de gelegenheid
gesteld om - als onderdeel van hun beursbezoek - ook een bezoek te
brengen aan het Traffic Information Centre (TIC) in Utrecht. De
Nederlandse weggebruiker krijgt van hieruit dagelijks de
verkeersinformatie doorgespeeld. In het TIC wordt via talloze
informatielijnen en videoschermen het vaderlandse wegennet
geobserveerd. Met dit systeem is Nederland voorloper en voorbeeld van
de toepassing van dynamisch verkeersmanagement. Echter, in alle
ontwikkelingen is het van cruciaal belang dat een nieuwe techniek snel
gemeengoed wordt. Voorbeelden zijn gsm, internet en e-mail. Voor de
geïntegreerde toepassing van deze technieken in het verkeer en vervoer
is vervolgens toepassing en snelle inburgering van mobiel internet van
groot belang.
Vele ontwikkelingen
Voor de beurs van 2002 in Amsterdam hebben deelnemers vele nieuwe
producten aangemeld. Door ontwikkelingen in de dagelijkse praktijk
wordt de markt steeds sneller gedwongen om nieuwe technologie in te
zetten, nieuwe invalshoeken te kiezen. Waarbij ook een trend zichtbaar
is dat verschillende producten van verschillende fabrikanten worden
gecombineerd om één probleem (geïntegreerd) op te lossen. En waar
relatief gezien nog niet zo heel lang geleden 'belparkeren' werd
geïntroduceerd, kondigt de volgende stap via TPS (TeleParking System)
zich al aan; in Gouda wordt er een proef mee gehouden. Een ander
voorbeeld is recentelijk de toepassing van optische snelheidsmeting in
plaats van laser of radar.
Op Intertraffic Amsterdam 2002 zijn vele items te vinden. Van
parkeerbeheer en tunnelbewaking tot dynamisch verkeersmanagement
(DVM), markeringssystemen en nieuwe baanbrekende oplossingen voor het
wegtype. Openbare verlichting is een onderwerp dat op de komende beurs
ruim is vertegenwoordigd, net als navigatiesystemen en de
mogelijkheden om via 'in-car' systemen toepassingen in te voeren op
het gebied van ISA (Intelligente Snelheids Aanpassingen).
Op dit moment test Rijkswaterstaat in een pilot - vanuit een nog
breder gezichtsveld - ontwikkelingen op het gebied van GPRS (General
Packet Radio Service). Dit is een tussenfase van een GSM- naar een
UMTS- (Universal Mobile Telecommunication System)-netwerk. Deze proef
geeft aan - hoewel momenteel opgezet in de binnenvaart - dat er op
allerlei gebied ontwikkelingen zijn. Bij het GPRS
telecommunicatienetwerk heeft de gebruiker 24 uur per dag een online
verbinding en wordt de mobiele telefoon een echt verlengstuk van
bijvoorbeeld internet.
Intertraffic Innovation award
Tijdens Intertraffic Amsterdam 2002 wordt voor de eerste keer de
Innovation Award uitgereikt. Als toonaangevende internationale
vakbeurs kende Intertraffic altijd veel introducties van innovatieve
inzendingen. Voldoende reden voor de organisatie om met ingang van
Intertraffic Amsterdam 2002 de Intertraffic Innovation Award te
introduceren. Na vaststelling van de beoordelingscriteria stond de
internationale vakjury voor de taak 60 inzendingen te mogen
beoordelen. Hieruit werden tien genomineerde producten geselecteerd,
die op de tweede beursdag (16 april a.s.) na een laatste jureringronde
gaan uitmaken wie de winnaar wordt. Deze krijgt de bijbehorende award
overhandigd, een fraai bronzen beeld van de Nederlandse beeldhouwster
Martha Waijop. De genomineerden voor 2002 zijn: uit Frankrijk
Holophane, uit Italië Sodi Scientifica, uit Oostenrijk Skidata en uit
Nederland Prins Dokkum, Witteveen+Bos, Trinity, NILS, I.B. Kracht,
Kaal Mastenfabriek en BAM NBM Infra. Dit jaar levert Rijkswaterstaat
als sponsor van de Intertraffic Innovation Award 2002 een belangrijke
bijdrage aan de verkiezing.
365 dagen per jaar Intertraffic
Ruim een half jaar geleden is de internetportal intertraffic.com van
start gegaan. Deze is uitgegroeid tot een echt brandpunt, een digitale
marktplaats van en voor de branche. De internetsite biedt bedrijven de
mogelijkheid hierin te participeren, voor deelnemers aan Intertraffic
Amsterdam 2002 is die mogelijkheid geïntegreerd in hun beursdeelname.
Voor alle participanten aan de site geldt dat zij, onafhankelijk van
een eventuele eigen bedrijfsinternetsite, hier een homepage krijgen om
hun informatie direct binnen de uitstraling van de portal kenbaar te
maken. Uiteraard worden op de site relevante actuele persberichten
opgenomen, maar er is ook informatie te vinden over alle komende
Intertraffic-beurzen.
Breed omlijstend programma
De sterke internationale positie van Intertraffic Amsterdam wordt
extra onderstreept door het uitgebreide programma van workshops,
seminars en congressen. Parallel aan de beurs organiseert CROW
(Centrum voor Regelgeving en Onderzoek in de Grond-, Water- en
Wegenbouw en de Verkeerstechniek) verschillende workshops op het
gebied van verkeer en infrastructuur. Daarnaast worden er enkele
nationale en internationale congressen gehouden. Zoals van de NSVV
(Nederlandse Stichting voor Verlichtingskunde), de ANWB en SWOV
(Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid) evenals EPA
(European Parking Association) of van het gerenommeerde ITE (Institute
of Transportation Enigineers).
Belangrijke onderdelen in dit gevarieerde randprogramma zijn de beide
tweedaagse congressen die worden georganiseerd door Europoint: Rail &
Traffic en Tunnel & Traffic. Deelnemende bedrijven kunnen zich opgeven
om op een van de beursdagen deel te nemen aan ontbijtseminars met de
ambassades van Turkije, Mexico en Thailand; landen waar regionale
Intertraffic-beurzen worden gehouden. In het randprogramma van de
beurs in Amsterdam is voor de (buitenlandse) bezoekers via ATP Online
ook de mogelijkheid geschapen om een cultureel programma ('great
attractions of Holland') te kunnen volgen.
Rail en Tunnel Technologie
Door de Nederlandse politiek is enkele jaren geleden vastgelegd dat
mobiliteit màg. Mobiliteit moet echter ook kunnen en brengt een grote
diversiteit aan problemen met zich mee. Vooral overheden, de meeste
wegbeheerders zijn overheden, zijn op zoek naar technologische
ondersteuning van hun vraagstukken. Voor grote stedelijke gebieden
wordt het steeds moeilijker om de sterk groeiende verkeersstromen te
beheersen. Oplossingen zijn in vele gevallen slechts mogelijk in
combinatie met een dicht en efficiënt rail- en lightrailnetwerk
bestaande uit trein, tram en metro.
Bekeken vanuit ruimtelijke omstandigheden kunnen deze systemen vaak
niet anders worden aangelegd dan gedeeltelijk ondergronds.
Intertraffic Amsterdam huisvest voor het eerst leveranciers op dit
gebied; het Rail & Tunnel Square op de beurs toont oplossingen,
tijdens twee conferenties - Rail & Traffic en Tunnel & Traffic - wordt
een overzicht geboden van de technische ontwikkelingen op het vlak van
(stedelijke) rail- en tunnel technologie.
BouwRAI 2002 gelijktijdig
Kijkend naar de hedendaagse ontwikkelingen - zoals steeds verder
geïntegreerde bouw- en infrastructuurplannen - is de keuze voor het
gelijktijdig houden van Intertraffic en BouwRAI een logische. Waar
Intertraffic zich ook richt op de internationale vakbezoeker, is de
BouwRAI nationaal georiënteerd. Heel kort omschreven is de BouwRAI het
vakevenement voor stedelijke ontwikkeling. De beurs richt zich op
thema's als de ontwikkeling naar een meer vraaggestuurd woonbeleid en
de bijbehorende gevolgen voor betrokkenen bij de realisatie van
woningbouwprojecten. Het vraagt om strategische allianties, nieuwe
visies op bouwen en innoverende producten en technieken. Daar speelt
het concept op in en ook worden hierover tijdens de beurs vele
bijeenkomsten georganiseerd. Intertraffic en BouwRAI worden elk aan
één kant van het RAI-complex georganiseerd. Omdat het toegangsbewijs
voor beide beurzen geldig is, is in de verbinding tussen de hallen van
beide beurzen een gezamenlijke tentoonstelling, getiteld
'Snelweghuis', opgezet.
Data en prijzen
Intertraffic Amsterdam 2002 vindt van 15 tot en met 18 april 2002
plaats in het Europacomplex (hal 1 tot en met 7) van Amsterdam RAI. De
beurs is op maandag 15, dinsdag 16 en woensdag 17 april geopend van
11.00 uur tot 19.00 uur; op donderdag 18 april is de beurs open van
11.00 uur tot 17.00 uur. Voor bezoekers die niet in het bezit zijn van
een uitnodigingskaart bedraagt de entreeprijs 20,- per persoon
inclusief BTW.
Amsterdam, 14 februari 2002
---
______
Noot voor de redactie /