IQUIP INFORMATICA BV
Seminar 'De (r)evolutie achter het digitale loket'
Diemen, 12 april 2002 - De divisies Software Control en E-business
organiseren op 13 mei 2002 het seminar 'De (r)evolutie achter het
digitale loket'. Centraal staat de vraag welke ontwikkelingen
gemeenten moeten doormaken om klantgericht en efficiënt te
communiceren met burgers en bedrijven. Tijdens het seminar gaat Rob
Verhoeven van de gemeente Amsterdam in op de kritische succesfactoren
van het Zorgportaal en presenteert Perry Perfors de resultaten van het
Consumentenbond-onderzoek 'Gemeentehuis in cyberspace'. Het seminar is
voor iedereen toegankelijk; deelname gaat op uitnodiging en is
kosteloos.
Zorgportaal als linking pin
In 2003 moet volgens minister Van Boxtel 25% van de gemeentelijke
dienstverlening aan de burger digitaal verlopen. Echter, bij het
elektronisch aanbieden van diensten is het zaak om deze diensten in
één loket te bundelen. Het platform Zorgportaal bestaat uit een geheel
van ICT-voorzieningen die elektronische samenwerking mogelijk maakt
tussen autonome betrokkenen (partners in de zorg, cliënten, burgers).
Het is het elektronische loket van de zorgdiensten waarmee de cliënt
via één internetsite gebruikmaakt van deze diensten. Afhankelijk van
de rol krijgt (of geeft) een betrokkene toegang tot relevante gegevens
of functionaliteit van andere betrokkenen. Het Zorgportaal fungeert
als verbindingspunt bij de elektronische gegevensuitwisseling.
Rob Verhoeven is namens de gemeente Amsterdam verantwoordelijk voor het technisch-facilitaire aspect van het project Zorgportaal. Tijdens het seminar gaat hij in op onder andere de publiek-private samenwerking en het afstemmen en stroomlijnen van de processen.
De digitale slag van gemeenten
Begin dit jaar publiceerde de Consumentenbond de resultaten van het
onderzoek 'Gemeentehuis in cyberspace' dat is gehouden onder het vaste
panel van de Consumentenbond van internetgebruikers. Hen werd gevraagd
naar hun wensen en ervaringen met de gemeentelijke websites. Uit het
onderzoek bleken zaken als snelle interactie, mailmogelijkheden en een
juiste informatievoorziening niet te voldoen aan de verwachtingen.
Perry Perfors is senior onderzoeker bij de Consumentenbond en maakt
deel uit van het vaste team van de campagne 'De digitale consument'.
Tijdens het seminar zal hij de resultaten van het onderzoek
presenteren en toelichten.
Over IQUIP Informatica B.V.
Met circa 1.600 medewerkers draagt IQUIP Informatica B.V. nadrukkelijk
bij aan het concurrerend vermogen van haar klanten door het
vernieuwend inzetten van en het inspireren over informatie- en
communicatietechnologie. De dienstverlening van IQUIP is ondergebracht
in zeven divisies die tezamen geheel Nederland bestrijken. De divisie
Software Control houdt zich bezig met Testen & QA, Procesverbetering
en Informatiebeveiliging. De divisie E-business houdt zich bezig met
de complete integratie van frontoffice en backoffice-processen. Naast
de zeven divisies beschikt IQUIP over het Verkenningsinstituut Nieuwe
Technologie, ViNT. Meer informatie is te vinden op www.iquip.nl.