IQUIP INFORMATICA BV

Seminar 'De (r)evolutie achter het digitale loket'

Diemen, 12 april 2002 - De divisies Software Control en E-business organiseren op 13 mei 2002 het seminar 'De (r)evolutie achter het digitale loket'. Centraal staat de vraag welke ontwikkelingen gemeenten moeten doormaken om klantgericht en efficiënt te communiceren met burgers en bedrijven. Tijdens het seminar gaat Rob Verhoeven van de gemeente Amsterdam in op de kritische succesfactoren van het Zorgportaal en presenteert Perry Perfors de resultaten van het Consumentenbond-onderzoek 'Gemeentehuis in cyberspace'. Het seminar is voor iedereen toegankelijk; deelname gaat op uitnodiging en is kosteloos.

Zorgportaal als linking pin
In 2003 moet volgens minister Van Boxtel 25% van de gemeentelijke dienstverlening aan de burger digitaal verlopen. Echter, bij het elektronisch aanbieden van diensten is het zaak om deze diensten in één loket te bundelen. Het platform Zorgportaal bestaat uit een geheel van ICT-voorzieningen die elektronische samenwerking mogelijk maakt tussen autonome betrokkenen (partners in de zorg, cliënten, burgers). Het is het elektronische loket van de zorgdiensten waarmee de cliënt via één internetsite gebruikmaakt van deze diensten. Afhankelijk van de rol krijgt (of geeft) een betrokkene toegang tot relevante gegevens of functionaliteit van andere betrokkenen. Het Zorgportaal fungeert als verbindingspunt bij de elektronische gegevensuitwisseling.

Rob Verhoeven is namens de gemeente Amsterdam verantwoordelijk voor het technisch-facilitaire aspect van het project Zorgportaal. Tijdens het seminar gaat hij in op onder andere de publiek-private samenwerking en het afstemmen en stroomlijnen van de processen.

De digitale slag van gemeenten
Begin dit jaar publiceerde de Consumentenbond de resultaten van het onderzoek 'Gemeentehuis in cyberspace' dat is gehouden onder het vaste panel van de Consumentenbond van internetgebruikers. Hen werd gevraagd naar hun wensen en ervaringen met de gemeentelijke websites. Uit het onderzoek bleken zaken als snelle interactie, mailmogelijkheden en een juiste informatievoorziening niet te voldoen aan de verwachtingen.

Perry Perfors is senior onderzoeker bij de Consumentenbond en maakt deel uit van het vaste team van de campagne 'De digitale consument'. Tijdens het seminar zal hij de resultaten van het onderzoek presenteren en toelichten.

Over IQUIP Informatica B.V.
Met circa 1.600 medewerkers draagt IQUIP Informatica B.V. nadrukkelijk bij aan het concurrerend vermogen van haar klanten door het vernieuwend inzetten van en het inspireren over informatie- en communicatietechnologie. De dienstverlening van IQUIP is ondergebracht in zeven divisies die tezamen geheel Nederland bestrijken. De divisie Software Control houdt zich bezig met Testen & QA, Procesverbetering en Informatiebeveiliging. De divisie E-business houdt zich bezig met de complete integratie van frontoffice en backoffice-processen. Naast de zeven divisies beschikt IQUIP over het Verkenningsinstituut Nieuwe Technologie, ViNT. Meer informatie is te vinden op www.iquip.nl.