Ministerie van Algemene Zaken
Ministerie van Verkeer en Waterstaat
Ministerie van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer
Persbericht ministerraad
12 april 2002
KABINET NEEMT STANDPUNT IN OVER GOEDERENSPOORVERBINDING
SLOEGEBIED
Tussen het Sloegebied, het havengebied ten oosten van Vlissingen, en het hoofdspoor Middelburg-
Goes wordt een nieuwe enkelsporige spoorverbinding aangelegd (conform het alternatief 2 uit de
Trajectnota). De verbinding komt te liggen aan de oostzijde van de dijk die de Nieuwekerkepolder en
de Quarlespolder van elkaar scheidt. Het kabinet heeft hier op voorstel van minister Netelenbos van
Verkeer en Waterstaat en minister Pronk van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer
mee ingestemd.
Kruisingen van de nieuwe spoorlijn met andere infrastructuur worden ongelijkvloers. In de gemeenten
Goes en Kapelle worden geluidswerende voorzieningen getroffen. De nieuwe spoorverbinding zorgt
voor een betere spoorontsluiting van het Sloegebied . De overlast in Heinkenszand verdwijnt geheel.
De overwegproblematiek op de bestaande Sloelijn wordt vrijwel geheel opgelost. Ook het probleem
met de kruising van de wegaansluiting op de Westerscheldetunnel is met realisatie van deze variant
opgelost.
De kosten van het totale project bedragen 43,1 miljoen euro. Zeeland Seaports en de NV
Westerscheldetunnel dragen tezamen 11,3 miljoen euro bij. Over de financiële bijdragen hebben
minister Netelenbos, Zeeland Seaport en de NV Westerscheldetunnel op 9 april jl. een overeenkomst
getekend.
De verwachting is dat het project eind 2006 gereed is. De huidige Sloelijn wordt afgebroken.
RVD, 12.04.2002