Provincie Utrecht
Persbericht
Ambulancezorg in Utrecht nog niet uit de problemen
09-04-2002
Het Platform Ambulancezorg Utrecht (met daarin vertegenwoordigd de
ambulancediensten, zorgverzekeraar, provincie Utrecht en het CPA)
werkt hard aan de vorig jaar gesignaleerde knelpunten, maar is nog
niet gereed met de oplossingen. Verschillende werkgroepen werken aan
een betere spreiding van de ambulances over het gebied, verhoging van
de beschikbaarheid van ambulances en verbetering van de werkwijze van
en tussen de verschillende participanten. De redenen voor de
vertraging van de knelpunten zijn complex: de uitwerking van sommige
oplossingen kost meer tijd dan voorzien, veel energie is gaan zitten
in afstemming en overleg, geen van de deelnemende partijen heeft echte
doorzettingsmacht en tenslotte bemoeilijkt ook de landelijke discussie
over hoe de ambulancesystematiek geregeld moet worden de discussie.
Dit staat te lezen in de notitie die Gedeputeerde Staten vandaag
hebben besproken.
Overschrijdingspercentage: noodzaak voor extra ambulance
Vorig jaar bleek uit onderzoek dat het in het algemeen met het
spoedeisende ambulancevervoer in het CPA-gebied Utrecht (ongeveer
gelijk aan de provincie Utrecht) redelijk is gesteld, maar dat in een
aantal Utrechtse gemeenten de aanrijtijd van 15 minuten na melding
nogal eens niet werd gehaald: gemiddeld over 2000 7.8%. De
overschrijdingscijfers over de laatste vier maanden van 2001 geven een
iets beter gemiddelde: 5.6%, maar geven in sommige gemeenten nog
steeds behoorlijk hogere overschrijdingen te zien. Om de
overschrijdingen van spoedeisende ritten -de zogenaamde A1-ritten-
tegen te gaan, is men bezig een technisch systeem in te voeren, wat
veel dynamischer is dan het huidige systeem: ambulances hebben op
termijn dan ook geen echte standplaats meer, maar worden via digitale
plaatsbepalingen door de meldkamer steeds naar de dichtstbijzijnde
benodigde plek gestuurd. Ook de inzet van een tijdelijke, extra
ambulance behoorde vorig jaar al tot de mogelijke oplossingen. Hiermee
is men nu een eind gevorderd. Voor de financiering is een voorstel
ontwikkeld, dat alleen nog bestuurlijk moet worden vastgesteld. De
kans is groot dat er voorlopige uitrukpunten komen tussen Odijk en
Wijk bij Duurstede en tussen Benschop en Lopik. Hiernaast is een plan
ontwikkeld voor de inzet van motorambulances in de stad Utrecht.
Overige projecten
Verder vinden er nog diverse andere projecten plaats: er wordt gewerkt
aan het beter organiseren van besteld vervoerritten,
paraatheidsvormen, managementinformatie (vanaf februari jongstleden
operationeel), vervoersalternatieven (de motorambulances) en vervoer
over busbanen. Ook zijn de Centrale Post Ambulancevervoer (CPA) en de
ambulancediensten met elkaar in overleg om op korte termijn te komen
tot een verdergaande vorm van samenwerking in één Regionale
Ambulancevoorziening. Die moet uiterlijk voor 1 januari 2003
gerealiseerd zijn. Ook hiermee kan een betere kwaliteit en grotere
doelmatigheid van de ambulancezorg tot stand komen. Gedeputeerde Annie
Kamp hoopt dat na de vertragingen van de laatste maanden nu met spoed
gewerkt kan worden aan het snel realiseren van de oplossingen voor de
ambulanceproblematiek: "Alles bij elkaar weten we nu al anderhalf jaar
dat er problemen zijn, al bijna even zo lang werken we aan
verbeteringen en oplossingen. Eigenlijk onbegrijpelijk lang voor zo'n
goed georganiseerd land als Nederland. Ik heb er nu wel vertrouwen in
dat we de komende maanden gezamenlijk de goede kant op gaan."
Meer informatie: Sari Klatter, telefoon 030 - 258 2042 of
Sari.Klatter@provincie-utrecht.nl