Ingezonden persbericht
Persbericht
Unisys en Telisma leveren samen spraakherkenningapplicaties aan
telecommunicatiebedrijven
Schiphol-Rijk, 12 april 2002 - Unisys en Telisma, de Europese leverancier
van spraakherkenningtechnologieën, gaan samenwerken. De bedrijven gaan
gezamenlijk oplossingen ontwikkelen en leveren voor toegang tot
telecommunicatiediensten via spraakherkenning.
Het Unisys Multimedia Messaging System-platform maakt gebruik van de
spraaktechnologie van Telisma om gebruikers toegang te bieden tot berichten
via zowel spraakherkenning als digitale interfaces. Door hun technologie te
combineren, kunnen Unisys en Telisma nieuwe markten voor telefoonbedrijven
ontginnen. Dit is mogelijk door breed diensten te leveren met toegevoegde
waarde en ongekende betrouwbaarheid en flexibiliteit wat betreft
mogelijkheden tot upgraden.
"Dit samenwerkingsverband is gebaseerd op een wederzijds vertrouwen in het
feit dat spraak de voorkeursinterface is voor toekomstige mobiele
telefoondiensten. Bovendien biedt spraak aantrekkelijke mogelijkheden voor
commerciële oplossingen", zegt Loïc Gonnet, International Director van
Telisma. "Dit samenwerkingsverband met een wereldwijde marktleider op het
gebied van messaging-systemen voor telecommunicatie biedt ons een kans om te
groeien in onze belangrijkste markten: de operators van vaste en mobiele
telefonie. Negen van de tien grootste operators in de wereld hebben
tenslotte al gekozen voor Unisys."
"Het opnemen van de spraakherkenningtechnologie van Telisma in ons Europees
spraakservices-portfolio biedt een sterke toegevoegde waarde aan onze
services", zegt Cees van Yperen, Directeur Communications Unisys Nederland.
"De technologische expertise van Telisma stelt het bedrijf in staat te
voldoen aan de hoge eisen die operators in de telecommunicatiebranche
stellen aan het grootschalig uitrollen van diensten. Hierdoor kan Unisys de
kosten van onze oplossingen in de hand houden."
De gecombineerde Unisys/Telisma-oplossing wordt al door een groot
telecommunicatiebedrijf gebruikt voor de inzet van een wereldwijde voice
portal-applicatie waarbij gebruik wordt gemaakt van spraakherkenning en
Personal Information Management-functionaliteit (PIM). Het systeem biedt
ruimte voor 4.000 gelijktijdige sessies via 32.000 poorten. De oplossing is
beschikbaar voor meer dan 1 miljoen gebruikers.
Beide partijen initiëren ook andere gezamenlijke projecten waaronder voice
portal services, automatisering van call centers, de automatisering van
directory-functies, messaging-systemen op basis van spraakherkenning en het
automatisch bellen van nummers op basis van het noemen van een naam.
Als onderdeel van de nauwe samenwerking heeft het Unisys European
R&D-centrum in Parijs een demonstratie ontwikkeld waarin het prestatieniveau
en de eenvoud van deze applicatie op een 24x7-basis kan worden
gedemonstreerd. Deze demonstratie vindt plaats in alle talen die de
Telisma-oplossing ondersteunt.
Telisma
Telisma is opgericht in 2000. Het bedrijf ontwerpt, ontwikkelt en verkoopt
spraakherkenning- en synthese-software voor telecommunicatietoepassingen.
Telisma levert innovatieve spraakherkenningtechnologie die het resultaat is
van ruim 15 jaar onderzoek door de R&D-afdeling van France Telecom. Met de
product- en consultancydivisie ondersteunt Telisma telecommunicatieoperators
en leveranciers van telefoondiensten bij de eenvoudige inzet van
grootschalige diensten voor bedrijven en eindgebruikers. Deze diensten maken
gebruik van spraakherkenning en synthese. Telisma wordt gefinancierd door
belangrijke Europese investeerders als 3i, Innovacom en AGF Private Equity.