FNV BONDGENOTEN
Beleid Netelenbos oorzaak verdwijnen conducteur
FNV Bondgenoten vraagt minister en NS-directie om duidelijkheid over
de gisteravond bekend geworden plannen. Het plan van NS om de
conducteur van de trein te halen is het gevolg van het
overheidsbeleid; vindt FNV Bondgenoten. De minister verkoopt de
komende jaren een kwart van het Nederlandse spoorwegnet. Deze lijnen
zullen volgens FNV Bondgenoten gegund worden aan de 'goedkoopste'
vervoerders. De NS kunnen alleen op deze lijnen blijven rijden als ze
bezuinigen op de aanwezigheid van de conducteur op de trein, zoals nu
al bij Syntus en Noordned in Oost- en Noord- Nederland gebeurt. FNV
Bondgenoten vindt het onbegrijpelijk dat een overheid die de mond vol
heeft van sociale veiligheid, met marktwerking kiest voor de
ontmenselijking van het spoor en toenemende onveiligheid. Wij willen
op korte termijn van de minister Netelenbos horen of zij het wenselijk
vindt dat de conducteur van de trein verdwijnt. Als zij hierover geen
duidelijkheid verschaft overwegen we op zeer korte termijn in Den Haag
bij de minister op de stoep staan.
Van de NS vraagt FNV Bondgenoten garanties over de inhoud van functie
van de conducteur. De NS zeggen meer flexibiliteit te willen van het
personeel. FNV Bondgenoten Van den Berg; 'Flexibiliteit mag niet
betekenen dat de functie van conducteur wordt uitgehold tot die van de
man of vrouw die bij de toegangspoortjes jongeren tegenhoudt die over
de poortjes willen springen. Het moet een volwaardige functie
blijven'.
De NS moeten verder niet alleen zorgen voor een
werkgelegenheidsgarantie voor het rijdend personeel. Wanneer
concessies overgaan van het ene naar het andere spoorbedrijf moet
volgens de bond ook het overige personeel, waaronder kantoorpersoneel,
perronopzichter en de bijsturing, zekerheid over de werkgelegenheid
geboden worden.
Meer informatie:
Andries van den Berg, bestuurder FNV Bondgenoten,
030-2336002/06-22973930
Ingrid van den Berg, voorlichter FNV Bondgenoten,
030-2738478/06-51405832
12 apr 02 11:29