Stadsdeel Amsterdam-Noord
12/4/2002 - Beleidsovereenkomst 2002-2006
Amsterdam-Noord is zich aan het ontwikkelen tot een stadsdeel met samenhang. Het imago van een door het IJ van de stad afgescheiden buitenwijk buigt zich om tot dat van een aantrekkelijk stadsdeel met een eigen karakter, grenzend aan de binnenstad. De afgelopen jaren zijn, op basis van de toekomstvisie 'Panorama Noord' vele projecten ontwikkeld die aan die verandering zullen bijdragen. De Noord-Zuidlijn maakt het mogelijk een stadscentrum met allure te realiseren aan het Buikslotermeerplein. Op de Bongerd verrijst een nieuw stedelijk tuindorp, het Shell-terrein wordt een aantrekkelijk woon- en werkgebied met culturele activiteiten. In Nieuwendam-Noord en de Banne wordt fors geïnvesteerd om deze naoorlogse woonwijken aan te passen aan de eisen van deze tijd.
De komende bestuursperiode zal, alleen al gezien de vele plannen in uitvoering, dynamisch zijn. Er wordt een visie ontwikkeld op de pluriforme samenleving in Noord, gericht op het wegwerken van achterstanden op het gebied van integratie en participatie. Extra aandacht krijgt de sociale samenhang, de integratie van verschillende bevolkingsgroepen in het stadsdeel. Op buurtniveau wordt ingezet op verbetering van de sociale infrastructuur. Daartoe wordt het accommodatiebeleid uitgewerkt en het integrale buurtbeheer versterkt.
Amsterdam-Noord kan en moet als stadsdeel een belangrijke rol spelen
in de toename van wonen en werken en recreëren in Amsterdam en de
regio. Dit geeft nieuwe kansen en mogelijkheden. Meer werk en betere
voorzieningen zijn daardoor mogelijk.
Wij zullen er voor waken dat die ontwikkeling niet ten koste gaat van
het groene karakter van Noord als geheel. Dat kan door vooral aan de
IJ-oevers en rond de nieuwe metrostations veel woningen en kantoren te
bouwen. Door intensiever gebruik van de bestaande ruimte en door een
goede inrichting en onderhoud kan de veiligheid worden vergroot.
Om veranderingen verantwoord te laten plaatsvinden, is draagvlak bij de burgers nodig. Dat draagvlak ontstaat alleen wanneer de burger zich plezierig en onbedreigd voelt, zich herkend en erkend weet in zijn eigen fysieke omgeving: wijk, buurt en straat. Participatie is een belangrijke sleutel daarvoor. Buurtbeheer en interactieve beleidsvorming zijn middelen om de burgers zowel bij het beheer als bij het denken over beleid en de toekomst actief te betrekken.
In de afgelopen jaren zijn veel taken door het stadsdeel afgestoten.
We moeten leren van die ervaringen en ons opnieuw bezinnen op het
evenwicht tussen wat het Stadsdeel zelf doet en wat zij overlaat aan
anderen. Het blijft daarbij belangrijk dat:
· de dienstverlening verder wordt verbeterd en voor iedereen
toegankelijk blijft;
· er voldoende prijsconcurrentie in de markt is;
· de investeringen voldoende op peil blijven;
· er geen aantasting plaatsvindt van het groene karakter van Noord.
ONDERWIJSBELEID EN SOCIAAL BELEID
Het lokale onderwijsbeleid wordt verder vormgegeven. Doelen moeten zo
veel mogelijk resultaatgericht worden geformuleerd en toetsbaar zijn.
Het ingezette proces om de bestuursvorm van het openbaar onderwijs op
afstand te zetten van de overheid wordt verder uitgewerkt, met als
mogelijke uitkomst een volledige verzelfstandiging in een
stichtingsvorm. Er wordt een onderwijsconferentie georganiseerd
waarbij met betrokkenen, belanghebbenden, deskundigen en bestuur
gediscussieerd en nagedacht wordt over thema's als: "de kwaliteit van
onderwijs, ouderparticipatie, bestrijding schoolverzuim, voor-, na- en
tussenschoolse opvang en de bestuurlijke inbedding." Eventuele
conclusies zijn richtinggevend voor het beleid.
De nota `Welzijn in Amsterdam Noord, naar een lokaal sociaal beleid'
wordt in de komende periode geëvalueerd en getoetst. Daarbij gaat het
er om of de geformuleerde doelstellingen stroken met de behaalde
resultaten. Een benchmark met andere stadsdelen kan daar een onderdeel
van uitmaken. Doel is een kwalitatief goed, vraaggericht beleid,
toegankelijk voor allen die dat wensen en nodig hebben.
Budgetfinanciering wordt geëvalueerd aan de hand van de ervaringen bij
de grote welzijnsinstellingen. Voor het hele lokale sociale beleid zal
in de komende periode nadruk worden gelegd op het nakomen van
afspraken en verantwoording afleggen met betrekking tot begroting en
resultaten.
Onderwijs en jeugd
Samenhang in initiatieven en mogelijkheden op het terrein van jeugd,
onderwijs, welzijn, sport, cultuur en recreatie, maar zo nodig ook
sancties en maatregelen voor de groep jongeren van 0 tot 18 jaar zijn
een speerpunt in de komende bestuursperiode. De geplande 50 plaatsen
extra voor voorschoolse opvang worden voortvarend gerealiseerd.
Opvoedingsondersteuning krijgt daarin een belangrijke plaats.
Waarden, normen en verantwoordelijkheidsbesef krijgen expliciet
aandacht in de
schoolperiode. De verlengde schooldag wordt in samenhang met de
naschoolse opvang verder uitgewerkt, zodat alle jongeren in Noord in
hun opleiding ruim kennismaken met sport, cultuur- en natuureducatie.
'Thuis op straat'-projecten, sportbuurtwerk en speeltuinwerk zullen
verder op elkaar afgestemd worden.
Het brede schoolconcept wordt per buurt ontwikkeld, met in de komende
periode de nadruk op oud Noord, Nieuwendam-Noord en de Banne. Bij de
ontwikkeling van de brede school zal er nauwlettend op worden
toegezien dat de extra mogelijkheden niet tot taakverzwaring van het
onderwijspersoneel leiden. Waar mogelijk ondersteunt het stadsdeel
actief de werkgevers in het onderwijs om aantrekkelijke
werkomstandigheden te realiseren voor haar personeel.
Het is absoluut noodzakelijk dat de omgeving waar de vorming en
ontwikkeling van jongeren plaatsvindt van hoge kwaliteit is en
maatschappelijk is ingebed. Dat betekent dat er extra investeringen
plaatsvinden in het realiseren van schoolgebouwen met multifunctionele
gebruiksmogelijkheden en dat het stadsdeel er op toe ziet dat deze
gebouwen goed worden onderhouden.
Na de realisering van opleidingen op mbo niveau is het streven er op
gericht ook hoger beroeps- of academische opleidingen naar noord te
halen. Een sportopleiding staat op het wensenlijstje, in combinatie
met het topsportcentrum.
De geplande jongerencentra in Banne, Nieuwendam-Noord en Bloemenbuurt
moeten in de komende periode daadwerkelijk gerealiseerd worden.
Initiatieven van jongeren, die bereid zijn zelf verantwoordelijkheid
te dragen en goede afspraken te maken met politie en omgeving zullen
onder voorwaarden gestimuleerd worden Het initiatief van de Keet in
Tuindorp Buiksloot wordt geëvalueerd en kan model staan voor het te
voeren beleid. Het meidenwerk krijgt extra aandacht. Het realiseren
van de skatebaan in de NDSM hal wordt gestimuleerd, evenals andere
jongerenactiviteiten in samenwerking met Kinetisch Noord.
De Jongerenraad wordt als adviesorgaan betrokken bij de vormgeving van
het jeugdbeleid, door het kritisch te volgen en door het aandragen van
initiatieven. In de loop van deze periode wordt het functioneren van
de Jongerentaal geëvalueerd.
Welzijn en zorg
Er moeten in wijken en buurten clusters van voorzieningen komen
gericht op kennis (de wijkbibliotheek als kenniscentrum, de school als
centrum van de buurt), op ontspanning en dialoog (pluriforme en
multifunctionele buurtcentra) en op zorg en ondersteuning
(gezondheids- en dienstencentra).
In het kader van de herstructurering worden in de Banne en
Nieuwendam-Noord nieuwe multifunctionele centra gerealiseerd
Buurtcentra moeten activiteitencentra in de buurt worden, waar iedere
burger iets van zijn gading kan vinden. Voor de minder draagkrachtigen
moeten activiteiten toegankelijk blijven door middel van de stadspas
of iets dergelijks. Specifieke activiteiten gericht op sociale
integratie worden door het stadsdeel gesubsidieerd. Ook voor ouderen
moeten voldoende ontmoetingsmogelijkheden in de buurten zijn.
Op korte termijn worden besluiten genomen over het nieuwe
accommodatiebeleid, met een inventarisatie van behoeften aan
welzijnsaccommodaties en een inventarisatie van beschikbare
accommodaties waar speeltuingebouwen ook deel van uit maken. Er komt
een plan van aanpak om bestaande ruimte beter te benutten en waar
nodig nieuwe ruimtes te creëren. Onderzocht moet worden of
accommodaties van sportverenigingen kunnen worden ingezet voor
naschoolse activiteiten voor jongeren. Indien nodig wordt, na
besluitvorming over het accommodatiebeleid, het onroerend zakenbeleid
hier op aangepast.
Op basis van de te formuleren visie op de pluriforme samenleving wordt
nader beleid voor integratie en diversiteit ontwikkeld. Gelet op de
essentiële rol die vrouwen nog steeds hebben bij de opvoeding van
kinderen zal in ieder geval gestimuleerd worden dat de inrichting van
een vrouwencentrum in Noord op korte termijn tot stand komt en
gepacificeerd wordt. Wachtlijsten voor Nederlandse les zijn niet
acceptabel. Eigen initiatieven van organisaties gericht op versterking
van de Nederlandse taal en inburgering moeten gestimuleerd worden, de
grote vraag naar introductiecursussen voor ouders in (brede) scholen
verdient gehonoreerd te worden.
Gezondheidszorg wordt in toenemende mate mede een verantwoordelijkheid
van het stadsdeel. Pilots van centra voor ouders-en-kind worden
opgezet. Ook spelen er huisvestingsproblemen van artsen en
verloskundigen op stadsdeelniveau. Om voorzieningen voor
gezondheidszorg bereikbaar te houden, moet het stadsdeel in
samenwerking met de centrale stad en met woningcorporaties betaalbare
vestigingsmogelijkheden stimuleren voor groepspraktijken.
Veel ouderen kiezen er voor om in Noord te (blijven) wonen. Voor
ouderen vervaagt de grens tussen (gezondheids)zorg, wonen en welzijn.
Het stadsdeel neemt de regie van dit beleid ter hand. Zoals
vastgesteld in de Zorgregiovisie ouderenbeleid wordt zorg op maat
geleverd. Hierin wordt ook aandacht aan culturele verschillen besteed.
Dienstencentra met in de buurt aangepaste woningen (en woonzorgzones)
zijn noodzakelijk, het wegwerken van de witte vlek in midden noord
wordt zo spoedig mogelijk ter hand genomen. Preventieve voorzieningen
zoals informatie en mogelijkheden van ontmoeting en ontspanning kunnen
vereenzaming en isolatie voorkomen. Er komt een wijkgerichte aanpak
van zorg en welzijn (één loket). Waar dat wenselijk en mogelijk is zal
het stedelijke gehandicaptenbeleid gekoppeld worden aan het
ouderenbeleid.
Het stadsdeel faciliteert het gemeentelijke armoedebeleid waar
mogelijk. Belangrijke doelgroepen voor dit beleid zijn ouderen en
(één-ouder)gezinnen. Voldoende schuldhulpverlening, preventieve
aandacht voor het ontstaan van schulden en maatschappelijke
hulpverlening o.a. via scholen maken deel uit van dit beleid.
Om deelname aan de samenleving en het arbeidsproces te bevorderen
wordt het sociaal activeringsbeleid verder ontwikkeld.
CULTUUR, SPORT EN RECREATIE
Het stadsdeel stimuleert en ondersteunt de mogelijkheden voor
Amsterdammers om zelf (amateur)kunst te doen. Gestreefd wordt naar een
breed palet van kunst- en cultuuruitingen, zoals culturele
manifestaties en open ateliers, waarbij het Over IJ-festival als een
belangrijke trekker gezien wordt. Het theateraanbod wordt het komende
jaar geëvalueerd. Wijkbibliotheken in Nieuwendam en de Banne blijven
als steunpunten in stand en hebben wijkgerichte functies. Alle
wijkbibliotheken en steunpunten moeten door de Regionale Bibliotheek,
opgenomen in een Cultuurcentrum Noord, actief ondersteund worden. In
dit Cultuurcentrum kunnen ook de Muziekschool, een theaterzaal en een
expositieruimte een plaats krijgen.
In Noord worden daarnaast nieuwe culturele initiatieven ondersteund en
gestimuleerd. Ideeën voor een tentoonstelling over de scheepshistorie
van Noord, voor behoud van historische archieven uit Waterland, voor
vestiging van het Filmmuseum in het Sixhavengebied, voor het
Kunstcentrum Volten op het Buiksloterham-Papaverhoekterrein worden de
komende tijd nader onderzocht. Het nabij gelegen sluizencomplex van
het Noordhollands kanaal wordt beschouwd als een industrieel monument.
De NDSM werf wordt in samenwerking met de stad ontwikkeld als
(broed)plaats voor culturele activiteiten, waar ook plek voor jongeren
is. Er zijn plannen ontwikkeld, die de ruimte en de kans verdienen om
uitgewerkt te worden.
Het ambitieniveau ten aanzien van sport en recreatie is hoog. De nota
`Noord sport voort' wordt basis voor het uit te voeren sportbeleid.
Sport, al dan niet in verenigingsverband wordt gestimuleerd, evenals
diversiteit binnen sport. Sportvoorzieningen zijn onverbrekelijk
verbonden met buurten en wijken. Het Topsportcentrum krijgt tevens een
belangrijke functie voor de breedtesport en wordt ook gebruikt voor
evenementen. Noord verdient een schaatsbaan. Ideeën over recreatie in
het groen en kunst- of skateroutes in Noord worden nader uitgewerkt.
WERKGELEGENHEID EN ECONOMISCHE ONTWIKKELINGEN
Het is nodig dat Noord een aantrekkelijk vestigingsklimaat biedt voor
bedrijven en grootstedelijke voorzieningen en daarbij de komst van de
Noord-Zuidlijn aangrijpt. In de Centrale Zone wordt voldoende ruimte
gereserveerd voor bedrijvigheid in de vorm van kantoren, detailhandel
en baliefuncties . Het stadsdeel neemt initiatieven om samen met de
winkeliers het toekomstperspectief van de winkelcentra in de Banne,
Nieuwendam Noord en het Centrum te versterken. De ontwikkelingen op
het Waterlandplein hebben op korte termijn een impuls nodig. De
diversiteit, branchering en kwaliteit van de markten in Noord worden
gestimuleerd.
Op het centrale deel van de Noordelijke IJ-oever vindt een
transformatie plaats van een sterk industriële structuur naar een
menging van werken, wonen, culturele en wetenschappelijke activiteiten
en recreëren. Tevens is er ruimte voor horecaontwikkelingen. In
samenwerking met de Shell zullen startende ondernemingen op het gebied
van het thema duurzaamheid een belangrijke impuls krijgen. Bij deze
transformatie zullen de milieucontouren langs de Noordelijke IJ-oever
zo efficiënt mogelijk worden benut.
Een extra aandachtsgebied blijft de (toekomstige) positie van jongeren
en (vooral allochtone) vrouwen op de arbeidsmarkt. Concrete
werkgelegenheidsprojecten in samenwerking met bedrijfsleven en
instellingen en een betere aansluiting tussen opleiding en werk kunnen
hier een bijdrage aan leveren. Het Stadsdeel ondersteunt waar mogelijk
de werkgevers in onderwijs en zorg in Noord om aantrekkelijke
werkomstandigheden te realiseren voor haar medewerkers.
Verbreding van overleg met het bedrijfsleven in de vorm van een
economische adviesraad wordt onderzocht. De recent aangenomen
Economische Structuurnota wordt voortvarend uitgewerkt.
RUIMTELIJKE VERNIEUWING
Voor de herstructureringsgebieden zoals Nieuwendam-Noord en De Banne
liggen op dit moment plannen klaar, die de kwaliteit van de buurt en
de differentiatie binnen de wijk ten goede komen. Het is van belang
dat er in de nieuwbouw ruimte is voor de bouw van betaalbare woningen
voor de huidige bewoners: bouwen in de buurt is bouwen voor de buurt.
Nieuwbouw van koopwoningen in het middensegment is nodig voor die
bewoners die wensen door te stromen. De vernieuwing van de
voorzieningen in de herstructureringsgebieden moet gelijke tred houden
met de vernieuwing van de woningen. Bij nieuwbouw zal 20 % van de
woningen geschikt dienen te zijn voor ouderen. Ook in de bestaande
bouw moeten meer woningen passend voor ouderen gemaakt worden.
Voor geheel Noord wordt de kernvoorraad, dat wil zeggen het behoud van
de sociale woningvoorraad, gesteld op minimaal 40%. De verhouding 30%
sociale huurwoningen tegenover 70% vrije sector woningen in de huur-
of koopsector bij nieuwbouw blijft richtinggevend.
Om het groen in Noord te behouden is verdichting van de woningbouw,
zoals in het Centrum Amsterdam Noord noodzakelijk. Grootstedelijke
ontwikkelingen in Noord zullen vooral plaats vinden rond de
metrostations van de Noord-Zuidlijn en langs de Noordelijke IJ-oever.
Door de ontwikkeling van de Johan van Hasseltlaan kan er een betere
relatie worden gelegd tussen de vooroorlogse wijken ten westen en ten
oosten van het
Noordhollands kanaal. Bij het maken van de plannen voor dit gebied
dient de aansluiting in ruimtelijk en sociaal opzicht te worden
versterkt met de achterliggende woonwijken in de Vogel- en
Bloemenbuurt en zal er een meerwaarde moeten zijn voor deze buurten.
Voor de Van der Pekbuurt wordt onderzoek gedaan naar differentiatie in
eigendomsverhoudingen, met name naar gebonden vormen van eigendom. De
'Actie Zoeklicht' waarmee illegale bewoning wordt tegengegaan wordt
ondersteund.
Handhaving en actualisering van bestemmingsplannen krijgen alle
aandacht.
GROEN EN WATER
Landelijk Noord zal evenals het overige gebied in Waterland het
karakter behouden van een open veenweidegebied met belangrijke
cultuurhistorische waarden. Agrarisch natuurbeheer, behoud van
extensieve landbouw door het stimuleren van een natuurvriendelijk
keurmerk van Waterlandse producten en het stimuleren van een
verkooppunt binnen de bebouwde kom bieden, evenals het ontstaan van
"zorgboerderijen", daartoe mogelijkheden. Zo nodig worden er voor
Waterland, inclusief de Wilmkebreekpolder, beheerplannen ontwikkeld.
Ook het grondgebied van Schellingwoude binnen de Ringweg en de
Schellingwouderscheg als doorgang naar Waterland, blijven onderdeel
van de Hoofdgroenstructuur.
Voor het stedelijk gebied binnen de Ringweg blijven eveneens de
Hoofdgroenstructuur en de Stadsdeelgroenstructuur van kracht.
Versterking van de groenstructuur langs het IJ-oost, te weten het
Vliegenbos, de Rietlanden en Schellingwoude buitendijks wordt
onderzocht. De groenstructuur langs en rond het Noordhollands kanaal
wordt versterkt door groene fiets- en wandelroutes en met de aanleg
van het centrale park. Het zogenaamde dijkenplan wordt uitgevoerd. Om
de openbare groenvoorzieningen in en rond de bestaande buurten en
wijken te handhaven en zo mogelijk te versterken wordt er bij
nieuwbouw de voorkeur gegeven aan stapeling.
In het nieuwe beleid 'waterbeheer 21e eeuw' wordt uitgegaan van de
3-traps strategie: "vasthouden, bergen, afvoeren". Water heeft hiermee
een sturende rol in de ruimtelijke ontwikkeling, zowel binnenstedelijk
als in het buitengebied. Hiervoor is de "watertoets" ingevoerd.
Plannen zullen op de consequenties voor de waterhuishouding getoetst
worden. Regenwater dient niet in het riool te verdwijnen maar in de
grond of het oppervlaktewater. Gestreefd wordt om het percentage
oppervlaktewater de komende periode te verhogen, zoveel mogelijk
riooloverstorten te saneren en de waterkwaliteit te verbeteren.
Onderzocht wordt in hoeverre beheersing van de grondwaterstand in
Amsterdam-Noord een extra tegemoetkoming uit het Stadsdeelfonds
rechtvaardigt.
Water heeft ook een recreatieve functie. Uitbreiding van insteekhavens
langs het IJ voor de pleziervaart en (kano-)vaarroutes als
verbindingszones tussen landelijk en stedelijk gebied worden nader
onderzocht en waar mogelijk en gewenst in de planvorming betrokken
Het bestuur streeft ernaar dat in de programperiode het gehele gebied
van het stadsdeel Amsterdam-Noord voor wat betreft waterschapstaken
beheerd zal gaan worden door één waterschap en wel het per 2003 te
vormen Hoogheemraadschap Hollands Noorderkwartier.
BEREIKBAARHEID EN TOEGANKELIJKHEID
Het beleid is gericht op stimulering van de fiets en het openbaar
vervoer door betere voorzieningen en meer snelle doorgaande
fietsverbindingen naar veel gebruikte bestemmingen. De verschillende
veerponten vormen daarbij onmisbare schakels. Uitbreiding hiervan
wordt gestimuleerd. Daarnaast blijven we streven naar een fietstunnel
onder het IJ. Waar mogelijk zullen de ongelijke stoeptegels op
fietspaden vervangen worden door glad asfalt, om te beginnen bij het
hoofdfietspadennet. Er is ook extra aandacht voor veiligheid en
verlichting van deze fietspaden. Heel Noord moet toegankelijk worden
voor mensen met een handicap.
De aanleg van 30 km. zones wordt voortvarend voortgezet.
Er komt in Noord een betere, snellere en frequente oost-west openbaar
vervoerverbinding, b.v. door een Opstapper. Voor een
vertrouwenwekkende aanpak van de gehele westelijke vleugel van de
IJ-oever is nodig dat in relatie met de Noord-Zuidlijn de eerste
besluiten over de Zaanlijn snel genomen worden. Het regionale karakter
van de Noord-Zuidlijn en in het bijzonder van de halte
Buikslotermeerplein vereist een regionaal busstation aldaar alsmede
een transferium.
Bestaande autoverbindingen worden goed onderhouden. Bedrijventerreinen
blijven goed ontsloten. Er komen voldoende auto-ontsluitingen voor
ontwikkelingsgebieden, waarbij voorkomen moet worden dat deze tevens
gaan functioneren als doorgaande wegen. De verkeersinfrastructuur van
de IJdoornlaan vergt nadere studie: het mag geen sluipweg voor de A10
worden. De plannen voor de Tweede Coentunnel worden ondersteund.
Het huidige parkeerbeleid, gebaseerd op 'blauwe zones' en
vervoersmanagement is uitgangspunt van beleid. Bij voorkeur dient
vastgehouden te worden aan gratis parkeren.
De provincie wordt gevraagd stappen te ondernemen om het beheer van de
wegen buiten de bebouwde kom, met name het beheer van de zogenaamde
polderwegen, van het waterschap over te hevelen naar het stadsdeel.
Amsterdam-Noord staat aan de vooravond van een flink aantal
grootstedelijke ontwikkelingen die zowel economisch als
maatschappelijk enorme impact hebben. Professionele en persoonlijke
communicatie is daarbij essentieel voor alle buurten, wijken en
bedrijventerreinen. Een bij het stadsdeel passende elektronische
infrastructuur (centrale schotels, digitale breedband) zal hiervoor
met voortvarendheid worden ontwikkeld.
VEILIGHEID EN KWALITEIT VAN DE OPENBARE RUIMTE
Het gevoel van veiligheid bij de inwoners van Noord zal zowel op het
terrein van ruimtelijke ordening als met betrekking tot toezicht op
straat en in de wijken de hoogste prioriteit krijgen. Het Stadsdeel
zal in nauw overleg met de politie preventieve maatregelen bevorderen,
toezicht mede faciliteren en voorlichting stimuleren. De
buurtconciërges kunnen daar een belangrijke rol in spelen. Alle
buurten in Amsterdam-Noord moeten het keurmerk Veilige Wijk krijgen
door technische maatregelen aan woningen en betere verlichting. Een
integraal handhavingsbeleid wordt uitgewerkt. Wijkveiligheidsposten en
-plannen en Justitie in de buurt blijven belangrijke instrumenten. In
delen van Noord waar nog geen wijkveiligheidsposten zijn worden deze
opgericht. Daarnaast is preventief beleid om te investeren in jonge
kinderen en hun ouders essentieel.
Noord moet nog mooier. Steekwoorden als: "pleinen en fonteinen, kunst
in de openbare ruimte, kunst routes, ontmoetingsplekken in de openbare
ruimte, er moet wat te ontdekken blijven en verborgen plekjes in
Noord" zullen het bestuur inspireren om hier de komende jaren aandacht
voor te hebben.
De grootste ergernis van mensen is dat hun leefomgeving verloedert.
Straten, fiets- en voetpaden zijn slecht onderhouden in het verleden,
en er zwerft overal vuil rond, graffiti bevuilt de tunnels en bruggen.
Het onderhoudsniveau en de kwaliteit van de openbare ruimte moet
worden verhoogd. Te beginnen met beeldbepalende plekken in het
stadsdeel en plaatsen waar de druk het hoogst is, zal extra worden
geïnvesteerd.(Kwaliteit en diversiteit).
Noord Schoon is gestart. Een extra inspanning op het verwijderen van
zwerfvuil is nodig. Een programma wordt ontwikkeld om scholen en
bedrijven te betrekken bij het schoonhouden van de eigen omgeving. In
elk voor - en najaar wordt door het Stadsdeel een wedstrijd
georganiseerd voor scholen onder het motto: "Schone Scholen" waarbij
de scholen worden uitgedaagd om een project te maken waarmee op een
educatieve wijze aandacht aan de openbare ruimte gegeven wordt. Dat
hierbij een schone ruimte rondom de scholen van belang is spreekt
vanzelf. Aan deze wedstrijd worden op een of andere manier prijzen
verbonden (een geldbedrag, wisseltrofee voor basis en voor voortgezet
onderwijs, o.i.d.).
Naast de inzet van de bewoners en de reiniging van het stadsdeel
speelt bij het schoonhouden van de openbare ruimte de handhaving een
belangrijke rol. De handhavingstaak zal flexibel ingezet gaan worden
en door een duidelijkere externe uitstraling een preventieve rol
krijgen. Het parkmanagement op bedrijventerreinen wordt voortgezet.
In de afgelopen periode is een omvangrijk budget gereserveerd voor het
inlopen van achterstallig onderhoud aan de autowegen. Dit is thans en
de eerstvolgende jaren in uitvoering. Nu is het tijd om extra
budgetten te reserveren voor het wegwerken van achterstanden in het
onderhoud van fiets- en voetpaden. Daarnaast is het nodig een
verhoging van het budget kwaliteit Openbare ruimte te bewerkstelligen.
MILIEUBELEID EN AFVALSTOFFEN
Het milieu moet een herkenbaar onderdeel gaan vormen van het
stadsdeelbeleid op alle terreinen, zoals ruimtelijk ordening,
economische zaken, verkeer en volkshuisvestingsbeleid. Het
milieubeleid moet met andere woorden een integraal beleid worden. Bij
het ontwikkelen van beleid op het gebied van economische activiteit en
ruimtelijke ordening zal er een toetsing plaatsvinden op
milieueffecten. Voorlichting en bewustmaking van bevolking en
bedrijfsleven is van groot belang voor het slagen van het
milieubeleid. Omdat het van belang is dat kinderen van jongs af aan
betrokken worden bij hun leefomgeving kan natuur- en milieu-educatie
rekenen op de steun van het stadsdeel.
Een schonere omgeving wordt bereikt door het blijven bieden van
voorlichting over het scheiden van afval. Het ondergrondse gescheiden
afvalinzamelsysteem dat wordt aangelegd draagt daar aan bij.
In het bouwbeleid van het stadsdeel dient duurzaam bouwen centraal te
staan. Ook in Amsterdam-Noord dienen naar voorbeeld van de plannen
voor IJburg stedelijke uitbreidingen een hoge milieukwaliteit te
hebben. Voorzieningen als warmtekrachtkoppeling, windenergie en
zonnepanelen moeten bij woningbouw en in overheidsgebouwen zoveel
mogelijk worden benut. Ook verdere milieu-innovatie bij het
bedrijfsleven wordt gestimuleerd. Gezien de ligging kan bij de
nieuwbouwontwikkelingen aan de IJoever volop ingezet worden op
zonne-energie. Onderzocht kan worden of in Nieuwendam Noord als
overgang van Stad naar Waterland experimenten met geavanceerde
technieken voor duurzaamheid kunnen worden uitgevoerd.
BESTUUR EN DIENSTVERLENING
Het stadsdeel blijft voortdurend streven naar een optimale
dienstverlening. Hierbij is het noodzakelijk periodiek na te gaan of
de bestaande activiteiten nog op effectieve en efficiënte wijze aan de
beleidsdoelstellingen voldoen. De veranderende omgeving dwingt tot het
meegroeien en mee veranderen van de overheidsdienstverlening. Daarom
is het noodzakelijk om bestaand beleid en bestaande activiteiten
regelmatig te beoordelen, bij te stellen, te heroverwegen of te
beëindigen. Een Kwaliteitshandvest dient daarvoor tot steun.
Deelname aan het instrument "benchmarking" tussen verschillende
overheden en overheidsdiensten zal worden gestimuleerd en ondersteund.
Het stadsdeel breidt de dienstverlening via de website van het
stadsdeel verder uit.
De inwoners van Amsterdam Noord hebben recht op een betrouwbaar en
integer bestuur. De uitvoering van aanbevelingen uit het rapport Van
Traa (bestuurlijke integriteit) wordt verder ter hand genomen. In het
kader van de bestuurlijke integriteit worden voor het Dagelijks
Bestuur en de ambtelijke organisatie gedragscodes opgesteld
Het stadsdeel Amsterdam-Noord is onderdeel van het bestuurlijk stelsel
in Amsterdam; een stelsel dat zijn waarde in de afgelopen jaren heeft
bewezen. Op sommige punten kan een discussie over verdere
decentralisatie van taken en de gezamenlijke verantwoordelijkheid van
de stad zinvol zijn.
De overheid heeft een dienstverlenende taak naar haar burgers. Om deze
dienstverlening, in alle facetten, optimaal vorm te kunnen geven, is
het noodzakelijk dat binnen de organisatie de diverse talenten van de
medewerkers ten volle worden benut. Het personeelsbeleid dient er
daarom op gericht te zijn een grote diversiteit aan talent binnen de
organisatie te halen en medewerkers de kansen te bieden die talenten
optimaal in te zetten. Waar nodig wordt het geldende personeelsbeleid
hier op aangepast.
De bereikbaarheid van wethouders wordt vergroot door, in eerste
instantie een maal per maand, een wethouderspreekuur in te stellen.
PARTICIPATIE
Het bestuur zal voor de Raad als basis voor beleid een discussienota
Visie op de Pluriforme Samenleving produceren met speciale aandacht
voor het wegwerken van achterstanden op het gebied van integratie en
participatie. In deze discussienota zal o.a. aandacht besteed worden
aan mogelijkheden tot ontmoeting en scholing, het voorlichtingsbeleid
en de eventuele vestiging van een islamitische begraafplaats.
In de komende vier jaar zal de interactieve beleidsvorming op een bij
de maatschappelijke ontwikkelingen passende wijze worden vormgegeven.
Het stadsdeelbestuur stimuleert het openbaar debat, kweekt begrip voor
de uitgangspunten van sociaal-economisch, cultureel en etnisch
verschillende groepen, en gaat bij het maken van beleid de uitdaging
aan burgers van Noord zo veel mogelijk te betrekken bij het maken van
beleid. Het stadsdeelbestuur stimuleert en activeert de ambtelijke
organisatie bij het aangaan van degelijke interactieve
beleidsprocessen.
Buurtbeheer biedt goede mogelijkheden voor de zo gewenste participatie
en betrokkenheid van bewoners en de sociale samenhang in de buurt. De
communicatie en samenwerking tussen het stadsdeel en de andere
participanten in het buurtbeheer wordt gestimuleerd en verbeterd. De
invulling van buurtbeheer kan per buurt verschillen, afhankelijk van
de mogelijkheden en behoeften in de buurt. Ook scholen en ondernemers
kunnen meer betrokken worden bij een daadwerkelijk beheer van de
buurt. Er moet meer worden gedaan aan ondersteuning en scholing van de
deelnemers aan het buurtbeheer. Het stadsdeel stelt in de komende
periode een nieuwe nota integraal buurtbeheer vast. Naar aanleiding
hiervan wordt een convenant gesloten. Ook de relatie met de Centrale
Dorpenraad blijft onder de aandacht.
FINANCIËLE PARAGRAAF
Jaarlijks wordt een beleidsterrein doorgelicht op effectiviteit en
efficiency, waarbij nadrukkelijk aandacht is voor beëindigingsbeleid.
Voor nieuw beleid moet jaarlijks structureel een bedrag van e
500.000,- beschikbaar zijn.
Daarnaast zal deels structureel, deels incidenteel extra financiële
ruimte worden gezocht voor intensivering van het beheer in
herstructureringsgebieden.
Vastgesteld door de coalitiepartijen op 8 april 2002
PvdA, M.C. van Schendelen
VVD, B. Plantinga
CDA, E. Hörchner
D66, N. Veenman