VERENIGING VNO-NCW
VNO-NCW en MKB-Nederland: schort Vijfde nota op
Brandbrief aan Kabinet en Kamer:
VNO-NCW en MKB Nederland: schort Vijfde nota op
DEN HAAG, 12 april 2002 Het kabinet moet de behandeling van de Vijfde
nota ruimtelijke ordening uitstellen tot er een nieuw kabinet is. Dat
schrijven de voorzitters Schraven (VNO-NCW) en De Boer (MKB Nederland)
in een brandbrief aan het kabinet en de fractievoorzitters in de
Tweede Kamer.
Maandag praat de Tweede Kamer verder over de plannen van minister
Pronk voor de ruimtelijke ordening in de komende 20 jaar. Het
bedrijfsleven was al niet onverdeeld positief over de Vijfde Nota,
maar als de voorstellen van de meerderheid van de Tweede Kamer die nu
op tafel liggen doorgaan, worden de economie en de leefbaarheid in de
steden en op het platteland helemaal het kind van de rekening. 'Om op
een achternamiddag onze economische toekomst op het spel te zetten, is
onverantwoord,' aldus Schraven en De Boer.
Door de goedlopende economie van de laatste jaren is de politiek zich
onvoldoende bewust van het continue onderhoud dat de Nederlandse
economie, ook ruimtelijk, nodig heeft om gezond te blijven. De
economie is de drager van veel ontwikkelingen en financier van een
goed beheer en beschermingsbeleid voor de natuur in dit land. 'Een
evenwichtig natuurbeleid en meer ruimte voor groen gaat ook
ondernemers zeer ter harte, maar een groot deel van de Kamer slaat
door naar een beleid waarin van Nederland één groot openlucht museum
wordt gemaakt waar weinig of geen economische bedrijvigheid is
toegestaan. Ten koste van een gezonde economische ontwikkeling, ten
koste van een degelijk financieel draagvlak en ten koste van de
leefbaarheid,' zeggen beide voorzitters.
De feiten op een rijtje: wonen, werken en infrastructuur nemen in
Nederland 13% van de grondoppervlakte in beslag. Het beeld dat heel
Nederland is volgebouwd en geasfalteerd, is pure demagogie. Tellen wij
hierbij op dat er in de toekomst nog zo'n 2 miljoen mensen in
Nederland bijkomen, dat de Nederlander ruim en groen wil wonen, dat de
tolerantie voor overlast afneemt en dat het aspect veiligheid meer
aandacht krijgt, dan is helder dat wij meer ruimte nodig hebben in
Nederland.
Een slim ruimtelijk ordeningsbeleid kan door verschillende combinaties
van wonen, werken, landbouw en recreatie veel ruimtewinst boeken. Maar
daaraan zitten grenzen. De politiek overschrijdt deze grenzen. In
plaats van dat men luistert naar de wensen van de burger en bedrijven,
worden alle kaarten eenzijdig gezet op verdichting, meer woningen en
bedrijven op te weinig vierkante meters, en het op slot gooien van
gebieden voor elke economische ontwikkeling.
De overheidsplannen zullen tot een aanzienlijke verschraling van het
landelijk gebied leiden. De meeste dorpen en steden mogen niet buiten
de bebouwde kom bouwen. Gevolg: ten koste van plaatselijk groen,
sportvelden en pleintjes wordt de bebouwde kom volgebouwd. Flats in
dorpen moeten de woningbehoefte lenigen, maar helpen ook het
gewaardeerde dorpse karakter om zeep. Bedrijven kunnen niet
uitbreiden. Uiteindelijk dreigt leegloop: jongeren en bedrijven zoeken
elders een goed heenkomen, het dorp vergrijst en de economische basis
voor een goed niveau van voorzieningen valt weg. Banen verdwijnen. Het
landelijk gebied verschraalt.
Behalve prettig wonen, sport en recreatie is voor de vitaliteit van de
binnensteden werk essentieel. Vooral kleine en middelgrote bedrijven
moeten in de steden de ruimte krijgen om het economisch draagvlak daar
te versterken.
Zo'n 85% van de ruimtelijke investeringen wordt door private partijen
gedaan. In een beleid waarin gemeenten slim samenwerken met elkaar en
het bedrijfsleven, kan een forse kwaliteitsslag in de ordening van de
ruimte worden gemaakt. Minder regels vanuit Den Haag, meer
verantwoordelijkheid terug naar de gebieden zelf! Het gevoel dat
Nederland vol is, ligt veeleer in een slechte ruimtelijke ordening: de
versnippering van het landschap en het verdwijnen van het groen en
recreatie uit de directe leefomgeving. De plannen van de meerderheid
in de Tweede Kamer bieden hiervoor geen oplossing, integendeel. Het is
restrictief en beknottend in plaats van uitdagend en creatief, het
verbiedt in plaats dat het prikkelt en het gaat uit van wat de
overheid wil in plaats van wat de mensen en bedrijven willen. 'De
meerderheid in de Tweede Kamer wil de Vijfde Nota, die op onderdelen
de economie al te veel beperkt, nog restrictiever maken. Dat kan
eenvoudigweg niet. Het kabinet zal in dat geval de behandeling van de
Vijfde Nota moeten uitstellen tot een nieuw kabinet,'
aldus Schraven en De Boer.
---