AutoRai
12-4-2002
De Opel Tour: praktisch en veelzijdig
Na de succesvolle introductie van de Opel Combo bestelwagen, wordt nu
de personenwagenvariant geïntroduceerd: de Tour. Het model is een
uitkomst voor jonge gezinnen. De auto biedt meer dan voldoende ruimte
aan de passagiers en hun bagage.
Met zijn bovengemiddelde ruimteaanbod voor vijf passagiers en hun
bagage (tot 2320 liter, gemeten volgens de VDA methode), betrouwbaar
en veilig weggedrag en een breed spectrum aan opties en praktische
accessoires, is de Opel Tour de ideale compagnon voor actieve gezinnen
en recreatie. Bovendien is de Tour, zoals elke Opel,
onderhoudsvriendelijk, zuinig en schoon en heeft hij een lage
basisprijs. Dit geldt natuurlijk ook voor de bestelwagenversie van de
Tour die bij de verkiezing International Van of the Year 2002 de
tweede prijs in de wacht sleepte achter de nieuwe Opel Vivaro.
De rijk uitgeruste Opel Tour, technisch grotendeels gebaseerd op de
nieuwe generatie Corsa, is leverbaar met drie verschillende motoren:
één benzine motor en twee direct ingespoten turbodiesels. De krachtige
1.6-liter motor levert 64 kW/87 pk en voldoet al aan de Euro 4 emissie
standaard waardoor de auto in aanmerking komt voor een milieusubsidie
van 275. De ECOTEC direct ingespoten turbodiesels, welke voldoen aan
de Euro 3 standaard, hebben een inhoud van 1.7 liter en leveren
respectievelijk 48 kW/65 pk (1.7 Di) en 55 kW/75 pk (1.7 DTi). Het
gemiddeld verbruik van deze motoren ligt met 5,8 liter per 100
kilometer opvallend laag.
Comfort: eerste klas reizen ook achterin
De Tour is een uitkomst voor jonge gezinnen. De auto biedt meer dan
voldoende ruimte aan de passagiers en hun bagage. Bovendien is de Tour
geschikt voor allerlei soorten vrijetijdsbestedingen. Bestuurder en
voorpassagier genieten bijzonder veel hoofdruimte (1039 mm), het
directe gevolg van het monocab-design. Dankzij de langste wielbasis in
zijn klasse (2716 mm) is de beenruimte zondermeer indrukwekkend: 1019
mm.
De achterpassagiers hebben de beschikking over een knieruimte van
minimaal 315 mm, gemeten vanaf de achterzijde van de voorstoelen.
Zelfs zeer lange mensen reizen eersteklas met een hoofdruimte van 1246
mm. Door het grote raamoppervlak met getint glas is het uitzicht
rondom uitstekend. Voorts zijn de achterruiten uitklapbaar.
Het in- en uitstappen in de Tour is zeer gemakkelijk, dankzij de
standaard aanwezige schuifdeur aan de passagierszijde. Het monteren
van kinderzitjes vergt weinig moeite door het leverbare Isofix
systeem. Een tweede schuifdeur, aan bestuurderszijde is als optie
verkrijgbaar. Een kinderslot is standaard op deze deuren. De
veiligheidsuitrusting op de achterbank is zeer uitgebreid met drie
driepuntsgordels en zittingen die voorkomen dat de passagiers onder de
gordels doorschieten bij een aanrijding. Daarnaast bieden de
bagageruimte afdekscherm en de versterkte achterbankleuning extra
bescherming bij een aanrijding: de bagage zal de inzittenden niet
kunnen bereiken. De omvangrijke veiligheidsuitrusting kan nog worden
uitgebreid met een bagagenet.
Laadruimte: praktisch ingericht met een inhoud tot 2320 liter
Ondanks de bescheiden buitenmaten (lengte 4323 mm, breedte 1685 mm,
hoogte 1801 mm), biedt de Tour zeer veel ruimte voor bagage. De
achterbank is neerklapbaar in de verhouding 40:60. Als de achterbank
is neergeklapt, heeft de bagageruimte een lengte van maar liefst 1,60
meter. Bij een neergeklapte achterbank laten de hoofdsteunen zich
eenvoudig in het voetencompartiment plaatsen. Als de auto tot de
taillelijn wordt beladen, meet de bagageruimte 990 liter, wordt de
volledige hoogte benut, onstaat er een capaciteit van 2320 liter. Als
de achterbank niet is neergeklapt, is er altijd nog een bagageruimte
van 455 liter voorhanden. Deze is gemakkelijk bereikbaar via de twee
achterdeuren. Met slechts een hoogte van 55 cm is de tildrempel
aangenaam laag. Het volwaardige reservewiel is weggewerkt onder de
bagagevloer om ruimte te besparen
Kleinere voorwerpen zoals ruitenkrabbers, CDs e.d. zijn op te bergen
in één van de vele bergvakjes. In alle deuren of zijpanelen zijn
bekerhouders te vinden. Het grote compartiment in het dak biedt plaats
aan bijvoorbeeld kaartmateriaal.
Comfortabele stuurbekrachtiging en veilige DSA-wielophanging Het feit
dat de Tour gemakkelijk in de kleinste parkeerplaats kan worden
gestuurd, is niet alleen het gevolg van de compacte buitenafmetingen
en de draaicirkel van slechts 11,23 meter. Zijn snelheidsafhankelijke
stuurbekrachtiging (EPS) maakt manoeuvreren een fluitje van een cent.
Dankzij het DSA (Dynamic Safety) chassis, combineert de Opel Tour uitmuntende rijkwaliteiten met een hoog veiligheidsniveau. Het laadvermogen van de Tour bedraagt 565 kg. De onafhankelijke voorwielophanging bestaat uit McPherson veerpoten met een separaat sub-frame. Samen met draagarmen uit één stuk, zorgt het voor meer veiligheid en een preciezere besturing. De achterwielophanging heeft een ruimtebesparende constructie met een U-vormig torsieprofiel. Deze achteras constructie is bekend van de succesvolle Astra Stationwagon.
De veiligheidsvoorzieningen van de Tour zijn net zo geavanceerd als de
wielophanging: de veiligheidsuitrusting omvat onder meer full-size
airbags voor bestuurder en voorpassagier, pyrotechnische
gordelspanners en het gepatenteerde Pedal-Release-System. Dit systeem
reduceert bij een frontale botsing het letselgevaar voor de onderbenen
van de bestuurder. Daarnaast is er als optie vier-kanaals ABS met
elektronische remkracht verdeler leverbaar.
Verschillende uitrustingsmogelijkheden
Ondanks het feit dat de Tour zeer veelzijdig is, kan hij aan de
individuele wensen van de koper worden afgestemd. Voorbeelden zijn
elektrische ramen, centrale deurvergrendeling met afstandbediening
(ook voor tankklep en schuifdeur) en airconditioning. Daarnaast kan er
ook worden gekozen voor accessoires als een surfplankimperiaal,
fietsendrager en een koelbox.
De koper heeft keuze uit tien verschillende kleuren. Daarnaast zijn er
enkele pakketten samengesteld die het uitrustingsniveau nog
omvangrijker maken. De Tour is er in twee uitvoeringen: de Tour en de
Tour Comfort. Ten opzichte van de Tour heeft de Comfort onder meer de
beschikking over: centrale deurvergrendeling met afstandsbediening, in
hoogte verstelbare bestuurdersstoel, radio/cassettespeler inclusief
stuurwielbediening, elektrisch bedienbare ramen voor, een tweede
schuifdeur, infodisplay, achterruitverwarming en achterruitwissers.