AutoRai

12-4-2002

De Opel Tour: praktisch en veelzijdig

Na de succesvolle introductie van de Opel Combo bestelwagen, wordt nu de personenwagenvariant geïntroduceerd: de Tour. Het model is een uitkomst voor jonge gezinnen. De auto biedt meer dan voldoende ruimte aan de passagiers en hun bagage.

Met zijn bovengemiddelde ruimteaanbod voor vijf passagiers en hun bagage (tot 2320 liter, gemeten volgens de VDA methode), betrouwbaar en veilig weggedrag en een breed spectrum aan opties en praktische accessoires, is de Opel Tour de ideale compagnon voor actieve gezinnen en recreatie. Bovendien is de Tour, zoals elke Opel, onderhoudsvriendelijk, zuinig en schoon en heeft hij een lage basisprijs. Dit geldt natuurlijk ook voor de bestelwagenversie van de Tour die bij de verkiezing International Van of the Year 2002 de tweede prijs in de wacht sleepte achter de nieuwe Opel Vivaro.

De rijk uitgeruste Opel Tour, technisch grotendeels gebaseerd op de nieuwe generatie Corsa, is leverbaar met drie verschillende motoren: één benzine motor en twee direct ingespoten turbodiesels. De krachtige
1.6-liter motor levert 64 kW/87 pk en voldoet al aan de Euro 4 emissie standaard waardoor de auto in aanmerking komt voor een milieusubsidie van 275. De ECOTEC direct ingespoten turbodiesels, welke voldoen aan de Euro 3 standaard, hebben een inhoud van 1.7 liter en leveren respectievelijk 48 kW/65 pk (1.7 Di) en 55 kW/75 pk (1.7 DTi). Het gemiddeld verbruik van deze motoren ligt met 5,8 liter per 100 kilometer opvallend laag.

Comfort: eerste klas reizen ook achterin
De Tour is een uitkomst voor jonge gezinnen. De auto biedt meer dan voldoende ruimte aan de passagiers en hun bagage. Bovendien is de Tour geschikt voor allerlei soorten vrijetijdsbestedingen. Bestuurder en voorpassagier genieten bijzonder veel hoofdruimte (1039 mm), het directe gevolg van het monocab-design. Dankzij de langste wielbasis in zijn klasse (2716 mm) is de beenruimte zondermeer indrukwekkend: 1019 mm.

De achterpassagiers hebben de beschikking over een knieruimte van minimaal 315 mm, gemeten vanaf de achterzijde van de voorstoelen. Zelfs zeer lange mensen reizen eersteklas met een hoofdruimte van 1246 mm. Door het grote raamoppervlak met getint glas is het uitzicht rondom uitstekend. Voorts zijn de achterruiten uitklapbaar.

Het in- en uitstappen in de Tour is zeer gemakkelijk, dankzij de standaard aanwezige schuifdeur aan de passagierszijde. Het monteren van kinderzitjes vergt weinig moeite door het leverbare Isofix systeem. Een tweede schuifdeur, aan bestuurderszijde is als optie verkrijgbaar. Een kinderslot is standaard op deze deuren. De veiligheidsuitrusting op de achterbank is zeer uitgebreid met drie driepuntsgordels en zittingen die voorkomen dat de passagiers onder de gordels doorschieten bij een aanrijding. Daarnaast bieden de bagageruimte afdekscherm en de versterkte achterbankleuning extra bescherming bij een aanrijding: de bagage zal de inzittenden niet kunnen bereiken. De omvangrijke veiligheidsuitrusting kan nog worden uitgebreid met een bagagenet.

Laadruimte: praktisch ingericht met een inhoud tot 2320 liter Ondanks de bescheiden buitenmaten (lengte 4323 mm, breedte 1685 mm, hoogte 1801 mm), biedt de Tour zeer veel ruimte voor bagage. De achterbank is neerklapbaar in de verhouding 40:60. Als de achterbank is neergeklapt, heeft de bagageruimte een lengte van maar liefst 1,60 meter. Bij een neergeklapte achterbank laten de hoofdsteunen zich eenvoudig in het voetencompartiment plaatsen. Als de auto tot de taillelijn wordt beladen, meet de bagageruimte 990 liter, wordt de volledige hoogte benut, onstaat er een capaciteit van 2320 liter. Als de achterbank niet is neergeklapt, is er altijd nog een bagageruimte van 455 liter voorhanden. Deze is gemakkelijk bereikbaar via de twee achterdeuren. Met slechts een hoogte van 55 cm is de tildrempel aangenaam laag. Het volwaardige reservewiel is weggewerkt onder de bagagevloer om ruimte te besparen

Kleinere voorwerpen zoals ruitenkrabbers, CDs e.d. zijn op te bergen in één van de vele bergvakjes. In alle deuren of zijpanelen zijn bekerhouders te vinden. Het grote compartiment in het dak biedt plaats aan bijvoorbeeld kaartmateriaal.

Comfortabele stuurbekrachtiging en veilige DSA-wielophanging Het feit dat de Tour gemakkelijk in de kleinste parkeerplaats kan worden gestuurd, is niet alleen het gevolg van de compacte buitenafmetingen en de draaicirkel van slechts 11,23 meter. Zijn snelheidsafhankelijke stuurbekrachtiging (EPS) maakt manoeuvreren een fluitje van een cent.

Dankzij het DSA (Dynamic Safety) chassis, combineert de Opel Tour uitmuntende rijkwaliteiten met een hoog veiligheidsniveau. Het laadvermogen van de Tour bedraagt 565 kg. De onafhankelijke voorwielophanging bestaat uit McPherson veerpoten met een separaat sub-frame. Samen met draagarmen uit één stuk, zorgt het voor meer veiligheid en een preciezere besturing. De achterwielophanging heeft een ruimtebesparende constructie met een U-vormig torsieprofiel. Deze achteras constructie is bekend van de succesvolle Astra Stationwagon.

De veiligheidsvoorzieningen van de Tour zijn net zo geavanceerd als de wielophanging: de veiligheidsuitrusting omvat onder meer full-size airbags voor bestuurder en voorpassagier, pyrotechnische gordelspanners en het gepatenteerde Pedal-Release-System. Dit systeem reduceert bij een frontale botsing het letselgevaar voor de onderbenen van de bestuurder. Daarnaast is er als optie vier-kanaals ABS met elektronische remkracht verdeler leverbaar.

Verschillende uitrustingsmogelijkheden
Ondanks het feit dat de Tour zeer veelzijdig is, kan hij aan de individuele wensen van de koper worden afgestemd. Voorbeelden zijn elektrische ramen, centrale deurvergrendeling met afstandbediening (ook voor tankklep en schuifdeur) en airconditioning. Daarnaast kan er ook worden gekozen voor accessoires als een surfplankimperiaal, fietsendrager en een koelbox.
De koper heeft keuze uit tien verschillende kleuren. Daarnaast zijn er enkele pakketten samengesteld die het uitrustingsniveau nog omvangrijker maken. De Tour is er in twee uitvoeringen: de Tour en de Tour Comfort. Ten opzichte van de Tour heeft de Comfort onder meer de beschikking over: centrale deurvergrendeling met afstandsbediening, in hoogte verstelbare bestuurdersstoel, radio/cassettespeler inclusief stuurwielbediening, elektrisch bedienbare ramen voor, een tweede schuifdeur, infodisplay, achterruitverwarming en achterruitwissers.