Nederlandse Spoorwegen

Persbericht

NS speelt in op nieuwe technologie en service
11 april 2002
NS wil modern en flexibel anticiperen op de onafwendbare externe ontwikkelingen van de komende jaren. Deze gaan over een aantal jaren leiden tot verder gemak voor de treinreiziger en belangrijke veranderingen voor het treinpersoneel. NS wil de klant optimaal van dienst zijn en duidelijkheid scheppen voor haar medewerkers. Hiertoe is een toekomstvisie tot 2010 ontwikkeld. NS biedt hierin werkzekerheid en vraagt flexibiliteit.

Vier ontwikkelingen zijn de komende jaren van groot belang. Zo brengt de chipcard de reiziger meer gemak en zorgt de HSL voor snellere verbindingen. Diverse spoorlijnen zullen in de toekomst waarschijnlijk door de regionale overheden worden aanbesteed en technische innovaties verbeteren bijvoorbeeld de informatievoorziening. Daarvoor is het noodzakelijk dat NS flexibel kan inspelen op de wensen van de reiziger en de eisen die regionale opdrachtgevers in de toekomst gaan stellen.

Geef een visie, maak keuzes en wees open en duidelijk over wat allemaal op ons afkomt. Dit zijn overduidelijk signalen van medewerkers die de directie ter harte heeft genomen. Daarom wil NS, anders dan voorheen, deze externe ontwikkelingen in open dialoog met de medewerkers bespreken.

Op dit moment heeft de NS in delen van de Randstad nog een conducteurstekort. De werving hiervoor gaat natuurlijk door tot er voldoende mensen zijn. En die blijven nodig. Uiteraard zal NS in de werving over de toekomstige flexibiliteit duidelijk zijn.

Conducteurs, machinisten en treinsurveillanten blijven tot 2010 verzekerd van werk bij NS reizigers als zij flexibel willen inspelen op de veranderingen van de komende jaren. Deze flexibiliteit betekent mogelijk dat hun huidige functie verandert of dat ze een andere werkpek kunnen krijgen.

Er komen ook nieuwe banen, doorgroeimogelijkheden en veel opleidingen. Deze toekomstvisie zal de komende weken met de betrokken medewerkers worden besproken.

Op dit moment heeft de NS in delen van de Randstad nog een conducteurstekort. De werving hiervoor gaat natuurlijk door tot er voldoende mensen zijn. En die blijven nodig. Uiteraard zal NS in de werving over de toekomstige flexibiliteit duidelijk zijn.

Conducteurs, machinisten en treinsurveillanten blijven tot 2010 verzekerd van werk bij NS reizigers als zij flexibel willen inspelen op de veranderingen van de komende jaren. Deze flexibiliteit betekent mogelijk dat hun huidige functie verandert of dat ze een andere werkpek kunnen krijgen.

Er komen ook nieuwe banen, doorgroeimogelijkheden en veel opleidingen. Deze toekomstvisie zal de komende weken met de betrokken medewerkers worden besproken.