Nederlandse Spoorwegen
Persbericht
NS speelt in op nieuwe technologie en service
11 april 2002
NS wil modern en flexibel anticiperen op de onafwendbare externe
ontwikkelingen van de komende jaren. Deze gaan over een aantal jaren
leiden tot verder gemak voor de treinreiziger en belangrijke
veranderingen voor het treinpersoneel. NS wil de klant optimaal van
dienst zijn en duidelijkheid scheppen voor haar medewerkers. Hiertoe
is een toekomstvisie tot 2010 ontwikkeld. NS biedt hierin
werkzekerheid en vraagt flexibiliteit.
Vier ontwikkelingen zijn de komende jaren van groot belang. Zo brengt
de chipcard de reiziger meer gemak en zorgt de HSL voor snellere
verbindingen. Diverse spoorlijnen zullen in de toekomst waarschijnlijk
door de regionale overheden worden aanbesteed en technische innovaties
verbeteren bijvoorbeeld de informatievoorziening. Daarvoor is het
noodzakelijk dat NS flexibel kan inspelen op de wensen van de reiziger
en de eisen die regionale opdrachtgevers in de toekomst gaan stellen.
Geef een visie, maak keuzes en wees open en duidelijk over wat
allemaal op ons afkomt. Dit zijn overduidelijk signalen van
medewerkers die de directie ter harte heeft genomen. Daarom wil NS,
anders dan voorheen, deze externe ontwikkelingen in open dialoog met
de medewerkers bespreken.
Op dit moment heeft de NS in delen van de Randstad nog een
conducteurstekort. De werving hiervoor gaat natuurlijk door tot er
voldoende mensen zijn. En die blijven nodig. Uiteraard zal NS in de
werving over de toekomstige flexibiliteit duidelijk zijn.
Conducteurs, machinisten en treinsurveillanten blijven tot 2010
verzekerd van werk bij NS reizigers als zij flexibel willen inspelen
op de veranderingen van de komende jaren. Deze flexibiliteit betekent
mogelijk dat hun huidige functie verandert of dat ze een andere
werkpek kunnen krijgen.
Er komen ook nieuwe banen, doorgroeimogelijkheden en veel opleidingen.
Deze toekomstvisie zal de komende weken met de betrokken medewerkers
worden besproken.
Op dit moment heeft de NS in delen van de Randstad nog een
conducteurstekort. De werving hiervoor gaat natuurlijk door tot er
voldoende mensen zijn. En die blijven nodig. Uiteraard zal NS in de
werving over de toekomstige flexibiliteit duidelijk zijn.
Conducteurs, machinisten en treinsurveillanten blijven tot 2010
verzekerd van werk bij NS reizigers als zij flexibel willen inspelen
op de veranderingen van de komende jaren. Deze flexibiliteit betekent
mogelijk dat hun huidige functie verandert of dat ze een andere
werkpek kunnen krijgen.
Er komen ook nieuwe banen, doorgroeimogelijkheden en veel opleidingen.
Deze toekomstvisie zal de komende weken met de betrokken medewerkers
worden besproken.