TNT Post Groep NV
PTT Post: verdere verbetering van de kwaliteit van postbezorging
11 april 2002
PTT Post is er in 2001 in geslaagd de kwaliteit van de postbezorging in Nederland verder te verbeteren. Aangeboden brieven werden in 95,6 procent van alle gevallen de volgende dag bezorgd. In 2000 bedroeg dit percentage nog 95 procent. PTT Post heeft in 2001 5,8 miljard geadresseerde poststukken bezorgd in Nederland.
PTT Post wist de kwaliteit te verbeteren ondanks een aantal
ontwikkelingen in 2001 met een nadelig effect, waaronder de
maandenlange afsluiting van de A-10 West bij Amsterdam (belangrijk
voor het grote sorteercentrum Sloterdijk) alsmede miltvuurmeldingen.
Het kwaliteitsverlies door verstoringen als gevolg van (valse)
meldingen van miltvuur sorteercentrum Nieuwegein bij voorbeeld werd
een etmaal geheel stilgelegd - bedroeg ca. 0,2 procent.
Bovendien is dit jaar voor het eerst de bezorging van brieven die in
de decemberperiode aan het loket zijn afgegeven in de meting
opgenomen. Daarnaast zijn zwaardere en handgeschreven postzendingen
eveneens in de metingen opgenomen.
De prijs/kwaliteitsverhouding van de dienstverlening is daarmee,
gecorrigeerd voor koopkracht, in Nederland het beste van alle
EU-landen. PTT Post laat daarmee de postbedrijven in landen als
Denemarken, Zweden en het Verenigd Koninkrijk achter zich.
Koninklijke PTT Post * is onderdeel van TPG dat wereldwijd, onder de
twee merknamen TNT en Koninklijke PTT Post, een breed scala aan post,
express en logistieke diensten verleent. TPG heeft ongeveer 138,500
werknemers in 59 landen en is actief in meer dan 200 landen. De totale
omzet van TPG bedroeg in 2001 11,2 miljard, een stijging van 12,9% ten
opzichte van 2000. TPG N.V. is aan de beurzen van Amsterdam, New York,
Londen en Frankfurt genoteerd.
*Vanaf mei 2002 zal Koninklijke PTT Post haar naam wijzigen in
Koninklijke TPG Post