TNT Post Groep NV

PTT Post: verdere verbetering van de kwaliteit van postbezorging

11 april 2002

PTT Post is er in 2001 in geslaagd de kwaliteit van de postbezorging in Nederland verder te verbeteren. Aangeboden brieven werden in 95,6 procent van alle gevallen de volgende dag bezorgd. In 2000 bedroeg dit percentage nog 95 procent. PTT Post heeft in 2001 5,8 miljard geadresseerde poststukken bezorgd in Nederland.

PTT Post wist de kwaliteit te verbeteren ondanks een aantal ontwikkelingen in 2001 met een nadelig effect, waaronder de maandenlange afsluiting van de A-10 West bij Amsterdam (belangrijk voor het grote sorteercentrum Sloterdijk) alsmede miltvuurmeldingen. Het kwaliteitsverlies door verstoringen als gevolg van (valse) meldingen van miltvuur sorteercentrum Nieuwegein bij voorbeeld werd een etmaal geheel stilgelegd - bedroeg ca. 0,2 procent. Bovendien is dit jaar voor het eerst de bezorging van brieven die in de decemberperiode aan het loket zijn afgegeven in de meting opgenomen. Daarnaast zijn zwaardere en handgeschreven postzendingen eveneens in de metingen opgenomen.

De prijs/kwaliteitsverhouding van de dienstverlening is daarmee, gecorrigeerd voor koopkracht, in Nederland het beste van alle EU-landen. PTT Post laat daarmee de postbedrijven in landen als Denemarken, Zweden en het Verenigd Koninkrijk achter zich.

Koninklijke PTT Post * is onderdeel van TPG dat wereldwijd, onder de twee merknamen TNT en Koninklijke PTT Post, een breed scala aan post, express en logistieke diensten verleent. TPG heeft ongeveer 138,500 werknemers in 59 landen en is actief in meer dan 200 landen. De totale omzet van TPG bedroeg in 2001 11,2 miljard, een stijging van 12,9% ten opzichte van 2000. TPG N.V. is aan de beurzen van Amsterdam, New York, Londen en Frankfurt genoteerd.


*Vanaf mei 2002 zal Koninklijke PTT Post haar naam wijzigen in Koninklijke TPG Post