Breed Platform Verzekerden en Werk
U kunt hier een samenvatting van het rapport lezen »
Persbericht 11 april 2002:
Reïntegratie is mensenwerk
Persoonlijke aandacht
Succesvol reïntegreren na ziekte of met een arbeidshandicap is een
kwestie van mensenwerk. Dat is de conclusie na de 'meldweek
reïntegratie' die in november 2001 werd gehouden, een klein jaar na de
privatisering van de reïntegratie. De resultaten van de meldweek staan
in het rapport 'Kwaliteit gewenst! Cliënten over de kwaliteit van
reïntegratiebedrijven'.
Uit de reacties van cliënten blijkt dat de successen die worden
behaald nauw samenhangen met persoonlijke aandacht. Waar die ontbreekt
beginnen de klachten. Ruim de helft van de cliënten gaf aan dat zij
meer tijd en aandacht willen voor de eigen wensen en de persoonlijke
situatie. Ze willen dat er naar ze wordt geluisterd en ze willen
inspraak. Tijd, aandacht en inspraak voorkomen dat mensen zich als een
geval behandeld voelen. Zo'n persoonlijk behandeling versterkt de wil
tot reïntegratie, zo blijkt.
Grote onzekerheid
Het Breed Platform Verzekerden en Werk, dat de meldweek organiseerde,
wijst er op dat de reïntegratiepraktijk haaks staat op het doel van de
nieuwe SUWI-wetgeving. Die beoogt de positie van de cliënt te
versterken. Maar de bekendheid met rechten en plichten is minimaal.
Negen van de tien respondenten gaven aan behoefte te hebben aan betere
voorlichting over hun positie. Bovendien hebben veel mensen klachten,
maar weten zij niet waar ze met een klacht terecht kunnen.
Verder gaat het bij het UVW, waarin de uitvoeringsinstellingen zijn
opgegaan, te bureaucratisch toe. De overdracht van cliënten aan
commerciële reïntegratiebedrijven laat qua persoonlijke begeleiding te
wensen over. Op dit punt doen de reïntegratiebedrijven het al beter.
Niettemin, in de reïntegratiemarkt heerst grote onzekerheid over hoe
het hoort en wat er staat te gebeuren.
Cliënt centraal
De reïntegratiemarkt bestaat pas sinds eind 2000 en is sedertdien
sterk in beweging. In het najaar van 2000 begonnen de
uitvoeringsinstellingen hun reïntegratietaak uit te besteden aan
gespecialiseerde bedrijven. Ze liepen daarmee vooruit op de invoering
van de SUWI-wetgeving per januari 2002. Ook gemeenten en steeds meer
werkgevers nemen intussen reïntegratiebedrijven in de arm. Er zijn
inmiddels al zo'n 700 particuliere reïntegratiebedrijven actief.
Het is dus niet verwonderlijk dat er nog onduidelijkheid heerst. Her
en der wordt inmiddels naarstig gewerkt aan kwaliteitscriteria. Het
Breed Platform Verzekerden en Werk vindt dat deze vanuit het
cliëntenperspectief moeten worden ontwikkeld. De cliënt behoort
centraal te staan. Diens vragen zouden dus ook de diensten moeten
bepalen die worden geboden.
---