Breed Platform Verzekerden en Werk

U kunt hier een samenvatting van het rapport lezen »

Persbericht 11 april 2002:

Reïntegratie is mensenwerk

Persoonlijke aandacht

Succesvol reïntegreren na ziekte of met een arbeidshandicap is een kwestie van mensenwerk. Dat is de conclusie na de 'meldweek reïntegratie' die in november 2001 werd gehouden, een klein jaar na de privatisering van de reïntegratie. De resultaten van de meldweek staan in het rapport 'Kwaliteit gewenst! Cliënten over de kwaliteit van reïntegratiebedrijven'.

Uit de reacties van cliënten blijkt dat de successen die worden behaald nauw samenhangen met persoonlijke aandacht. Waar die ontbreekt beginnen de klachten. Ruim de helft van de cliënten gaf aan dat zij meer tijd en aandacht willen voor de eigen wensen en de persoonlijke situatie. Ze willen dat er naar ze wordt geluisterd en ze willen inspraak. Tijd, aandacht en inspraak voorkomen dat mensen zich als een geval behandeld voelen. Zo'n persoonlijk behandeling versterkt de wil tot reïntegratie, zo blijkt.

Grote onzekerheid

Het Breed Platform Verzekerden en Werk, dat de meldweek organiseerde, wijst er op dat de reïntegratiepraktijk haaks staat op het doel van de nieuwe SUWI-wetgeving. Die beoogt de positie van de cliënt te versterken. Maar de bekendheid met rechten en plichten is minimaal. Negen van de tien respondenten gaven aan behoefte te hebben aan betere voorlichting over hun positie. Bovendien hebben veel mensen klachten, maar weten zij niet waar ze met een klacht terecht kunnen.

Verder gaat het bij het UVW, waarin de uitvoeringsinstellingen zijn opgegaan, te bureaucratisch toe. De overdracht van cliënten aan commerciële reïntegratiebedrijven laat qua persoonlijke begeleiding te wensen over. Op dit punt doen de reïntegratiebedrijven het al beter. Niettemin, in de reïntegratiemarkt heerst grote onzekerheid over hoe het hoort en wat er staat te gebeuren.

Cliënt centraal

De reïntegratiemarkt bestaat pas sinds eind 2000 en is sedertdien sterk in beweging. In het najaar van 2000 begonnen de uitvoeringsinstellingen hun reïntegratietaak uit te besteden aan gespecialiseerde bedrijven. Ze liepen daarmee vooruit op de invoering van de SUWI-wetgeving per januari 2002. Ook gemeenten en steeds meer werkgevers nemen intussen reïntegratiebedrijven in de arm. Er zijn inmiddels al zo'n 700 particuliere reïntegratiebedrijven actief.

Het is dus niet verwonderlijk dat er nog onduidelijkheid heerst. Her en der wordt inmiddels naarstig gewerkt aan kwaliteitscriteria. Het Breed Platform Verzekerden en Werk vindt dat deze vanuit het cliëntenperspectief moeten worden ontwikkeld. De cliënt behoort centraal te staan. Diens vragen zouden dus ook de diensten moeten bepalen die worden geboden.


---