Gemeente Bergh
Fietsstroken en suggestiestroken
11-04-2002
Je ziet ze steeds vaker, die stroken langs de rijbaan, waarvan vooral
de fietsers gebruikmaken. Je hebt ze in allerlei soorten en maten.
Breed, smal, rood, grijs, geasfalteerd, bestraat, met doorgetrokken of
onderbroken streep ..... kortom: je komt op straat heel wat tegen. De
meeste weggebruikers spreken - vaak onterecht - van fietsstroken. Dit
is lang niet altijd het geval. Er is alleen sprake van een fietsstrook
wanneer op de strook het fietssymbool is geschilderd. Stroken zonder
dat symbool hebben, ook al zijn ze rood of pimpelpaars geschilderd,
geen enkele status. Autoverkeer mag erop rijden, stilstaan en
parkeren. De strook biedt niet meer dan de suggestie van een
fietsstrook. Waarschijnlijk komt daar de benaming suggestiestrook
vandaan.
Wanneer het symbool wel is aangebracht verandert de status van de
strook drastisch. Autos mogen niet op de strook parkeren of stilstaan.
Wanneer de scheidingsstreep tussen de rijbaan en de strook
doorgetrokken is, mogen autos ook niet op de strook rijden. Is de
scheidingsstreep onderbroken dan mag dat alleen wanneer ze de fietsers
niet hinderen.
De vroegere medegebruiker van de fietsstrook, de bromfietser, mag na
de invoering van de maatregel bromfiets op de rijbaan niet langer meer
van de fietsstrook gebruik maken. De snorfietser mag (of eigenlijk
moet) dat wel.
Veel wegbeheerders geven de fietsstrook een kleurtje, meestal rood.
Daarmee attenderen ze de weggebruikers extra op de aanwezigheid van de
strook. Maar zoals eerder vermeld, de status wordt niet door de kleur
bepaald, het gaat om het symbool: een fietsstrook is alleen een
fietsstrook als er een fiets op staat!