Gemeente Bergh

Fietsstroken en suggestiestroken
11-04-2002

Je ziet ze steeds vaker, die stroken langs de rijbaan, waarvan vooral de fietsers gebruikmaken. Je hebt ze in allerlei soorten en maten. Breed, smal, rood, grijs, geasfalteerd, bestraat, met doorgetrokken of onderbroken streep ..... kortom: je komt op straat heel wat tegen. De meeste weggebruikers spreken - vaak onterecht - van fietsstroken. Dit is lang niet altijd het geval. Er is alleen sprake van een fietsstrook wanneer op de strook het fietssymbool is geschilderd. Stroken zonder dat symbool hebben, ook al zijn ze rood of pimpelpaars geschilderd, geen enkele status. Autoverkeer mag erop rijden, stilstaan en parkeren. De strook biedt niet meer dan de suggestie van een fietsstrook. Waarschijnlijk komt daar de benaming suggestiestrook vandaan.

Wanneer het symbool wel is aangebracht verandert de status van de strook drastisch. Autos mogen niet op de strook parkeren of stilstaan. Wanneer de scheidingsstreep tussen de rijbaan en de strook doorgetrokken is, mogen autos ook niet op de strook rijden. Is de scheidingsstreep onderbroken dan mag dat alleen wanneer ze de fietsers niet hinderen.
De vroegere medegebruiker van de fietsstrook, de bromfietser, mag na de invoering van de maatregel bromfiets op de rijbaan niet langer meer van de fietsstrook gebruik maken. De snorfietser mag (of eigenlijk moet) dat wel.

Veel wegbeheerders geven de fietsstrook een kleurtje, meestal rood. Daarmee attenderen ze de weggebruikers extra op de aanwezigheid van de strook. Maar zoals eerder vermeld, de status wordt niet door de kleur bepaald, het gaat om het symbool: een fietsstrook is alleen een fietsstrook als er een fiets op staat!