Ingezonden persbericht

Meer investeren in ICT in het onderwijs of niet? Discussieer mee!

Onderwijs en ICT: weg ermee of juist extra investeren? Wetenschappelijke instituten, politici en columnisten beantwoorden deze vraag de laatste maanden op hun eigen manier. De één baseert zich daarbij op onderzoek en de ander op persoonlijke ervaringen en eigen indrukken. De verschillende standpunten over de betekenis van ICT in het onderwijs wakkert regelmatig de discussie over dit onderwerp aan. De Stichting Ict op School neemt op haar eigen manier hieraan deel. Op haar website - www.ictopschool.net - is een korte opiniepeiling met vier stellingen over ICT en onderwijs geplaatst. Daarbij is een lijst met recente publicaties met achtergrondinformatie gevoegd. Wie deel wil nemen aan de ICT-discussie wordt uitgenodigd de vragenlijst in te vullen. De resultaten tot dan toe, zijn direct on line beschikbaar.

De discussie over de stellingen ging van start tijdens KIC2002: de grote ICT-en-onderwijs-manifestatie die 9 en 10 april j.l. in de Jaarbeurs werd gehouden. Een kort verslag:

"Tasten naar de toekomst van ICT op school
Prikkelende stellingen en tegenstellingen vliegen bij de kick-off van KIC-2002 in de Jaarbeurs in Utrecht door de Beatrixzaal. ,,Voor het leren omgaan met ICT speelt het onderwijs een ondergeschikte rol", poneert de Tilburgse professor P. Frissen. ,,Onzin", reageert zijn collega, oud-KPN-topman W. Dik. Dacht Frissen nu echt dat al die leerlingen thuis in het wilde weg de informatiewereld onder de knie krijgen? ,,Daar is het onderwijs wel degelijk bij nodig", meent Dik. Het is voor de deelnemers aan het forum wennen geblazen. Op de stellingen kunnen ze mondeling reageren, maar ook via een laptop hun mening projecteren op een groot scherm achter hen. Op de stelling 'Zolang het rendement van ICT in het onderwijs niet onomstotelijk is aangetoond, moet er niet verder in worden geïnvesteerd', tikt directeur M. van Krimpen van Ict op School op zijn laptop: ,,Uit een opiniepeiling blijkt dat 3 procent van onze achterban het daar mee eens is". Ondertussen is mondeling forumlid Dik aan het woord: ,,Als je van te voren van alles zeker wil weten wat het rendement is, komen we doodstil te staan. De ontwikkelingen in de ICT zijn in de hele samenleving in beweging, daar is het onderwijs geen uitzondering in". Professor T. Chanowski van Medialab Solutions krijgt na de bewering "alles verandert behalve het onderwijs" de wind van voren. ICT? De leraren lopen hopeloos achter, zegt Chanowski. Leerlingen moeten hen helpen. ,,Een leraar die nooit gespeeld heeft op een spelcomputer loopt hopeloos achter." Onderwijs-Inspecteur F. de Rijcke weet beter: ,,Het is veel minder treurig. Veel scholen zijn goed bezig. Het is een kwestie van volhouden, we zijn tenslotte nog maar een paar jaar bezig". Dik bevalt het "weg met ons" van Chanowski al helemaal niet. Hij voorspelt dat in 2050 nog altijd een belangrijke rol zal weggelegd zijn voor de docent. De rol zal anders zijn, maar op de klassenfoto zal de leraar zeker niet ontbreken."



Ingezonden persbericht