PERSBERICHT
11/04/2002
Meerderheid foodbedrijven gaat zich presenteren op nationale food week
2003
Meerderheid foodbedrijven gaat zich presenteren op
nationale food week 2003
Utrecht, april 2002 - Meer dan de helft van de Nederlandse fabrikanten
en handelsbedrijven die toeleveren aan de retail en food service
sector plant een presentatie op de nationale food week. Dit blijkt uit
het onderzoek dat in opdracht van Jaarbeurs Exhibitions & Media door
het onderzoeksbureau Mobiel Centre is uitgevoerd. Beursorganisator
Jaarbeurs Exhibitions & Media is verheugd met dit positieve resultaat.
Temeer omdat het concept voor de nieuwe manifestatie, die over een
jaar plaatsvindt in de Utrechtse Jaarbeurs, onlangs t is
gepresenteerd.
Voor de zojuist gehouden representatieve steekproef werden tweehonderd
(potentiële) deelnemers aan foodbeurzen telefonisch geïnterviewd. Op
de vraag "Zou uw bedrijf aan een dergelijk evenement deelnemen?"
antwoordt 53 procent van de benaderde directeuren, bedrijfsleiders en
-eigenaren, managers en branchebestuurders in de toeleveringssector
positief.
De grote interesse wordt volgens de beursorganisator veroorzaakt
doordat foodproducenten, de groot- en tussenhandel, de distributie en
verwerking zich steeds intensiever richten op de niet traditionele
verkoopkanalen zoals het out-of-home kanaal, scholen en
bedrijfsrestaurants. Dit komt door de verschuivingen in de foodmarkt.
Plaatsen en momenten verschuiven waar de consument koopt of gebruikt.
Omdat de nationale food week zich richt op vakbezoekers uit alle
foodsectoren, speelt het evenement in op de actuele ontwikkelingen en
is de score in dit eerste onderzoek zo hoog. Op de vraag op wie de
deelnemers zich richten worden hotels, restaurants, catering en
convenience vaak genoemd. Producenten verklaren tegenover de
onderzoekers zich niet meer alleen op de traditionele retailkanalen te
richten maar ook op de food service. Gemiddeld richt het bedrijf zich
tot 2 à 3 verkoopkanalen.
Ook het efficiënt inzetten van middelen en budgetten wordt als
positieve reden voor deelname genoemd. Omdat aan de e nationale food
week een aantal belangrijke bestaande beurzen deelneemt, kunnen
exposanten op dit ene evenement toch alle afnemersgroepen ontmoeten.
"Je hoeft nu niet meer én naar een horecabeurs én naar een vleesbeurs
én naar een delicatessenbeurs. Eindelijk iets waaraan je in één keer
aan alles tegelijk deelneemt," luidt een van de reacties.
Dat het voordeel voor de een door de ander als nadeel wordt uitgelegd,
blijkt ook uit het onderzoek. De nationale food week is voor de
exposanten die nog aarzelen of zeggen van deelname af te zien te groot
of te breed van opzet. Zij gaan liever naar een kleine,
gespecialiseerde beurs. "Ik neem al aan zoveel beurzen deel", zegt een
tegenstemmer, "en dat kost veel geld."
De beursorganisator hoopt deze groep ervan van te overtuigen dat het
bezoeken van meerdere, kleine, gespecialiseerde beurzen niet meer
nodig is. Bezoekers met een specifieke interesse in producten , vinden
hun weg op de nationale food week aan de hand van
interesseplattegronden.
Het onderzoek strekte zich uit over de volgende productgroepen en
sectoren: vlees, vis, zuivel, brood en banket, AGF, dranken,
zoetwaren, delicatessen, snacks, functional food, biologisch, etnisch,
koffie en thee en logistiek en transport.
Contactgegevens