PERSBERICHT
11/04/2002

Meerderheid foodbedrijven gaat zich presenteren op nationale food week 2003

Meerderheid foodbedrijven gaat zich presenteren op nationale food week 2003

Utrecht, april 2002 - Meer dan de helft van de Nederlandse fabrikanten en handelsbedrijven die toeleveren aan de retail en food service sector plant een presentatie op de nationale food week. Dit blijkt uit het onderzoek dat in opdracht van Jaarbeurs Exhibitions & Media door het onderzoeksbureau Mobiel Centre is uitgevoerd. Beursorganisator Jaarbeurs Exhibitions & Media is verheugd met dit positieve resultaat. Temeer omdat het concept voor de nieuwe manifestatie, die over een jaar plaatsvindt in de Utrechtse Jaarbeurs, onlangs t is gepresenteerd.

Voor de zojuist gehouden representatieve steekproef werden tweehonderd (potentiële) deelnemers aan foodbeurzen telefonisch geïnterviewd. Op de vraag "Zou uw bedrijf aan een dergelijk evenement deelnemen?" antwoordt 53 procent van de benaderde directeuren, bedrijfsleiders en -eigenaren, managers en branchebestuurders in de toeleveringssector positief.

De grote interesse wordt volgens de beursorganisator veroorzaakt doordat foodproducenten, de groot- en tussenhandel, de distributie en verwerking zich steeds intensiever richten op de niet traditionele verkoopkanalen zoals het out-of-home kanaal, scholen en bedrijfsrestaurants. Dit komt door de verschuivingen in de foodmarkt. Plaatsen en momenten verschuiven waar de consument koopt of gebruikt. Omdat de nationale food week zich richt op vakbezoekers uit alle foodsectoren, speelt het evenement in op de actuele ontwikkelingen en is de score in dit eerste onderzoek zo hoog. Op de vraag op wie de deelnemers zich richten worden hotels, restaurants, catering en convenience vaak genoemd. Producenten verklaren tegenover de onderzoekers zich niet meer alleen op de traditionele retailkanalen te richten maar ook op de food service. Gemiddeld richt het bedrijf zich tot 2 à 3 verkoopkanalen.

Ook het efficiënt inzetten van middelen en budgetten wordt als positieve reden voor deelname genoemd. Omdat aan de e nationale food week een aantal belangrijke bestaande beurzen deelneemt, kunnen exposanten op dit ene evenement toch alle afnemersgroepen ontmoeten. "Je hoeft nu niet meer én naar een horecabeurs én naar een vleesbeurs én naar een delicatessenbeurs. Eindelijk iets waaraan je in één keer aan alles tegelijk deelneemt," luidt een van de reacties.

Dat het voordeel voor de een door de ander als nadeel wordt uitgelegd, blijkt ook uit het onderzoek. De nationale food week is voor de exposanten die nog aarzelen of zeggen van deelname af te zien te groot of te breed van opzet. Zij gaan liever naar een kleine, gespecialiseerde beurs. "Ik neem al aan zoveel beurzen deel", zegt een tegenstemmer, "en dat kost veel geld."
De beursorganisator hoopt deze groep ervan van te overtuigen dat het bezoeken van meerdere, kleine, gespecialiseerde beurzen niet meer nodig is. Bezoekers met een specifieke interesse in producten , vinden hun weg op de nationale food week aan de hand van interesseplattegronden.

Het onderzoek strekte zich uit over de volgende productgroepen en sectoren: vlees, vis, zuivel, brood en banket, AGF, dranken, zoetwaren, delicatessen, snacks, functional food, biologisch, etnisch, koffie en thee en logistiek en transport.

Contactgegevens