PERSBERICHT
11/04/2002

Max Havelaar steeds belangrijker voor boeren door extreem lage grondstofprijzen

Wereldwijd lijden de boeren in de derde wereld onder de extreem lage prijzen voor hun producten op de wereldmarkten. Het stijgende aandeel producten met het Max Havelaar Keurmerk zorgt voor een klein lichtpuntje.
De afzet van producten met het Max Havelaar Keurmerk in 2001 heeft de producenten in ontwikkelingslanden ruim 8.3 miljoen euro bovenop de wereldmarktprijs opgeleverd.

Vooral de koffieboeren, verenigd in 278 coöperaties in 21 landen, hadden de meeropbrengst via de Max Havelaar-handelsvoorwaarden hard nodig als gevolg van de extreem lage prijzen op de internationale koffiemarkt.

In totaal is het volume van koffie met het Max Havelaar Keurmerk in Nederland iets gestegen in een dalende markt. Het Max Havelaar Keurmerk heeft navolging gekregen in 16 andere landen. Het totale volume van alle Keurmerkproducten groeit sterk: met ruim 20%. Zo krijgen steeds meer producenten in ontwikkelingslanden een fatsoenlijke prijs betaald voor hun werk en worden ze in staat gesteld te produceren onder sociaal acceptabele omstandigheden met respect voor het milieu.

Het marktaandeel van Max Havelaar Keurmerkkoffie in consumentenbestedingen bedraagt nu 3.8% (bron:GFK).

Deze cijfers staan in het vandaag verschenen jaarverslag 2001 van Stichting Max Havelaar