PERSBERICHT
11/04/2002
Max Havelaar steeds belangrijker voor boeren door extreem lage
grondstofprijzen
Wereldwijd lijden de boeren in de derde wereld onder de extreem lage
prijzen voor hun producten op de wereldmarkten. Het stijgende aandeel
producten met het Max Havelaar Keurmerk zorgt voor een klein
lichtpuntje.
De afzet van producten met het Max Havelaar Keurmerk in 2001 heeft de
producenten in ontwikkelingslanden ruim 8.3 miljoen euro bovenop de
wereldmarktprijs opgeleverd.
Vooral de koffieboeren, verenigd in 278 coöperaties in 21 landen,
hadden de meeropbrengst via de Max Havelaar-handelsvoorwaarden hard
nodig als gevolg van de extreem lage prijzen op de internationale
koffiemarkt.
In totaal is het volume van koffie met het Max Havelaar Keurmerk in
Nederland iets gestegen in een dalende markt. Het Max Havelaar
Keurmerk heeft navolging gekregen in 16 andere landen. Het totale
volume van alle Keurmerkproducten groeit sterk: met ruim 20%. Zo
krijgen steeds meer producenten in ontwikkelingslanden een
fatsoenlijke prijs betaald voor hun werk en worden ze in staat gesteld
te produceren onder sociaal acceptabele omstandigheden met respect
voor het milieu.
Het marktaandeel van Max Havelaar Keurmerkkoffie in
consumentenbestedingen bedraagt nu 3.8% (bron:GFK).
Deze cijfers staan in het vandaag verschenen jaarverslag 2001 van
Stichting Max Havelaar