Ingezonden persbericht
Perbericht: Uitslag provider enquete 1e kwartaal online
Badhoevedorp, 12 april 2002
-B-E-G-I-N--B-E-R-I-C-H-T-
---
Uitslag providerenquete 1e kwartaal
---
Eerste kwartaal 2002:
* Inbelabonnementen nog steeds aan top
* Het blijft tobben met kabelinternet
* Waardering ADSL licht gedaald
In het eerste kwartaal van 2002 hebben ca. 2.200 Internetgebruikers
meegedaan aan de providerenquete. Op het enqueteformulier kon men aangeven
hoe men dacht over de kwaliteit van de Internetverbinding, helpdesk,
Usenetservice en de faciliteiten voor het opzetten van een eigen homepage.
Na controle bleven 1.900 formulieren over.
De inbelabonnementen blijven het onverminderd goed doen, met name Plex,
MyWeb en Xs4all scoren wederom hoog. Cistron, tot op heden altijd goed voor
een top 3 notering is (tijdelijk?) uit de uitslag verdwenen. Voor deze
provider zijn ditmaal onvoldoende formulieren (minder dan 20) binnengekomen
om mee te dingen naar de prijzen.
ADSL is over de gehele linie nog steeds de best gewaarde toegangsvorm, maar
het verschil met de waardering voor inbelabonnementen wordt steeds kleiner.
Een snelle internetverbinding (ver)went blijkbaar snel.
Bij de kabelproviders valt op dat @home steeds verder wegzakt. Quicknet
valt positief op door de stijgende lijn van de afgelopen tijd vast te
houden en is nu na Zeelandnet de best gewaardeerde kabelprovider. Over de
helpdesk van Chello (UPC) is internettend Nederland momenteel het minst
tevreden.
Klassementen 1e kwartaal 2002
TOP
Provider Cijfer
1 Plex 8.9
2 Xs4all ADSL 8.4
3 MyWeb 8.3
4 Xs4all inbel 7.8
5 Demon inbel 7.7
6 HCCnet ADSL 7.6
6 Planet ADSL 7.6
8 Planet inbel 7.5
9 Tiscali 7.3
10 Zeelandnet 7.1
10 HCCnet inbel 7.1
Flop
Provider Cijfer
1 De Kooi 3.4
2 Cable Wanadoo 5.7
3 Wanadoo 5.8
Waardering Internettoegang algemeen
Wijze Cijfer
ADSL 7.6
Inbel 7.3
Kabel 6.0
Noot: alleen providers waarvoor meer dan 20 formulieren zijn binnengekomen
worden in de klassementen verwerkt.
De volledige uitslag is nu te zien via http://www.providerenquete.nl
===
PEP
===
Om de betrouwbaarheid van de enquete zo hoog mogelijk wordt er gewerkt met
een groot aantal vaste deelnemers welke verenigd zijn in het Provider
Enquete Panel (PEP)
Iedereen die de online enquete eenmaal heeft ingevuld (en door de
'screening' is gekomen) ontvangt na enige tijd een uitnodiging om lid te
worden van PEP. Eens in het kwartaal ontvangen de leden via e-mail een
vragenformulier met daarop dezelfde vragen als op de website. De resultaten
van de enquete ontvangen de leden in de vorm van de html-nieuwsbrief
"PEP-Talk".
PEP telt momenteel 2.200 leden.
Screening formulieren:
Om misbruik van de enquete zoveel mogelijk uit te sluiten wordt ieder
formulier gescreend.
Er wordt o.a. bepaald of het formulier 'geloofwaardig' overkomt en verder
worden dubbele of meervoudige stemmen verwijderd. Dit keer werden van de
2.200 formulieren er 300 afgekeurd.
-E-I-N-D-E--B-E-R-I-C-H-T-
Voor nadere informatie:
Zwiet Internet Produkties
Paul van Zwieten
e-mail: paul@zwieten.demon.nl
Tel: (na 20.00 uur) 020-6593774
Fax: 020-6595232