CNV BEDRIJVENBOND

CNV: Goede voornemen NS gaat niet ver genoeg

CNV Spoorwegen: 'NSR kent kennelijk twee soorten werknemers'

De 'werkzekerheidsgarantie' over 8,5 jaar, die de NS-directie zojuist bekend heeft gemaakt, acht CNV Spoorwegen een lovenswaardige zaak, maar de garanties gaan de vakbond niet ver genoeg. 'Geldt de werkgarantie ook voor de (vele) medewerkers die op dit moment nog worden aangetrokken? En waarom wordt een dergelijke werkzekerheidsgarantie niet afgegeven voor het niet-rijdend personeel? Dat is toch circa de helft van alle NSR-personeel. NSR kent kennelijk twee soorten werknemers, en dat is tamelijk bizar.

Kusters: 'Het is nieuw dat de NS-directie met een dergelijke werkgelegenheidsgarantie over de brug komt. En dat vinden we zeer moedig van de (nieuwe) directie. Maar die garantie over 8,5 jaar geldt, wat ons betreft, voor een te geringe groep. Momenteel werft NS volop personeel, vooral rijdend-personeel. Krijgen die nieuwkomers een tijdelijk contract van 8,5 jaar of vallen ze onder de afgegeven werkgarantie? Overigens heeft NS nog niet aangegeven welke diepgang de garanties hebben. Medewerkers moeten een handtekening zetten onder de 'flexibele inzet' die NS van hen verlangt. Betekent dit dat de vervangende baan overal in het land kan zijn, en dat NS'ers de komende jaren als paria's door het land zwerven, hun werk achterna? En hoe zit het met de financiële garanties?' Kusters wil dat de bond zijn leden kan bijstaan en adviseren als het gaat om de onzekere toekomst. NS moet ons en onze leden de ruimte bieden om de kwaliteit van de banen die mensen nu hebben bij NS, financieel en inhoudelijk, te behouden.

Richting politiek stelt Kusters dat de dames en heren in de Tweede Kamer hun plicht behoorlijk behoorlijk hebben verzaakt inzake NS. 'Tot dusver heeft de politiek zich vooral met het treinenspul bemoeid en niet met de dingen waarvoor Den Haag echt verantwoordelijk is, te weten de sociale veiligheid. Dat eerste heeft het NS-bedrijf weinig goeds gebracht. Dat tweede, de sociale veiligheid in en rond de treinen, moet de politiek niet langer op het bordje van NS schuiven. Dat is geen NS-probleem, dat is een maatschappelijk probleem wat op een breed front ferme aanpak verdient. Zodanig dat NS de handen vrij heeft om zijn feitelijke taak uit te oefenen.'

Meer inlichtingen:
Wouter de Jong (persvoorlichter): 030 - 6 348 243 / 06 - 53 19 22 66 Houten, 11 april 2002

11 apr 02 19:05