OPTA

Koninklijke KPN N.V.

'S-GRAVENHAGE

Contactpersoon Ons kenmerk Uw kenmerk Doorkiesnummer mr. M.E. Pijning OPTA/IBT/2002/200891 (070) 315 92 92 Datum Onderwerp Bijlage(n) Aanmeldingsprocedure CPS

Geachte heer Sander,

Op 20 december 2001 heeft het college van de Onafhankelijke Post en Telecommunicatie Autoriteit (hierna: het college) van One.Tel Nederland B.V. / Scarlet Telecom B.V. (hierna: One.Tel/Scarlet) vernomen dat KPN Telecom B.V. (hierna: KPN) een wijziging heeft aangebracht in de mogelijkheden voor One.Tel/Scarlet om aanmeldingen te doen voor CarrierPreselectie (hierna: CPS). Hierdoor werd de methode die One.Tel/Scarlet gebruikte om haar klanten aan te melden voor CPS feitelijk onmogelijk gemaakt.

Bij brief van 21 december 2001 (ons kenmerk: OPTA/IBT/2001/203904) heeft het college KPN opgedragen om de methode van aanmelding door One.Tel/Scarlet weer mogelijk te maken. Het college verzocht KPN tevens om, indien KPN geen gevolg wenste te geven aan voorgaande, de redenen hiervoor te geven.

Bij brief van 3 januari 2002 (uw kenmerk: R/02/U/523) heeft KPN het college gemeld de aanmeldingsmethode van One.Tel/Scarlet zo spoedig mogelijk, doch uiterlijk per 7 januari 2002 weer mogelijk te maken. Tevens geeft KPN in deze brief aan dat zij nadat zij de situatie nader heeft geanalyseerd, zij bij het college op dit onderwerp terug zal komen.

Bij brief van 29 januari 2002 (uw kenmerk: R/02/U/18) geeft KPN aan dat zij de aanmeldingsprocedure van One.Tel/Scarlet niet verantwoord acht. Het belangrijkste bezwaar van KPN lijkt te zijn gelegen in de mogelijkheid tot "slamming".

Naar aanleiding van de brief van KPN van 29 januari 2002 (uw kenmerk: R/02/U/18) en op verzoek van One.Tel/Scarlet heeft op 2 april 2002 ten kantore van OPTA een bespreking plaatsgevonden tussen



vertegenwoordigers van KPN en One.Tel/Scarlet. Tevens waren hierbij als toehoorder aanwezig een aantal medewerkers van WorldCom International en OPTA.

Tijdens de bespreking op 2 april 2002 geeft KPN aan op zich geen problemen te hebben met de aanmeldingsmethode van One.Tel/Scarlet. KPN merkt op dat zij met name angst heeft dat er op grotere schaal "slamming" voorkomt als andere aanbieders dan One.Tel/Scarlet, die geen waarborgen inbouwen tegen slamming als One.Tel/Scarlet, gebruik maken van een soortgelijke aanmeldingsmethode als One.Tel/Scarlet.

Het college is van oordeel dat het in de praktijk zeer moeilijk, dan wel onmogelijk, zal blijken te zijn om bij het opstellen van een aanmeldingsprocedure toekomstig misbruik (bijvoorbeeld "slamming") van een dergelijke aanmeldingsprocedure volledig uit te sluiten. Wel is het college van oordeel dat aanbieders bij het opstellen van een bepaalde aanmeldingsprocedure concrete invulling dienen te geven aan het overeenkomen van randvoorwaarden welke mogelijke risico's tot een aanvaardbaar niveau beperken. In de huidige marktsituatie ziet het college voor CPS-aanbieders geen belemmering om over te gaan tot de implementatie van een operator controlled aanmeldingssysteem. Dit echter wel onder de voorwaarde dat er inderdaad voldoende waarborgen getroffen worden om eventueel misbruik en mogelijke andere problemen, zoals kwaliteitsproblemen, te voorkomen.

Aangezien blijkt dat KPN geen inhoudelijke en of technische bezwaren heeft tegen de door One.Tel/Scarlet gebruikte aanmeldingsmethode en het college vooralsnog ook geen bezwaren heeft, is het navolgende afgesproken. One.Tel/Scarlet, KPN en eventueel enkele andere CPS-aanbieders gaan op korte termijn rond de tafel zitten om algemene gedragsregels, proceswaarborgen en nadere eisen op te stellen om onder andere misbruik in een operator controlled aanmeldingssysteem, los van de specifieke uitvoeringsvorm, te voorkomen. OPTA is gaarne bereid in dit proces te faciliteren.

Nu KPN met het college heeft aangegeven vooralsnog geen bezwaren te hebben tegen de door One.Tel/Scarlet gebruikte operator controlled aanmeldingsprocedure, is het college van mening dat de aanmeldingsmethode van One.Tel/Scarlet mogelijk dient te blijven. Wellicht ten overvloede wijst het college KPN erop dat KPN op grond van artikel 6.9 juncto 6.5 van de Telecommunicatiewet ook andere aanbieders op non-discriminatoire wijze de mogelijkheid dient te bieden om hun klanten op een met de methode van One.Tel/Scarlet vergelijkbare methode aan te kunnen melden. Daarbij merkt het college op dat hij, zoals uit bovenstaande mag blijken, zich kan voorstellen dat, onder gegeven randvoorwaarden, ook verzoeken om andere operator controlled aanmeldingsprocedures redelijk kunnen zijn.

Hoogachtend,

HET COLLEGE VAN DE ONAFHANKELIJKE POST EN TELECOMMUNICATIE AUTORITEIT, namens het college,
hoofd van de afdeling Interconnectie en Bijzondere Toegang

dr. J. Huigen



Koninklijke KPN N.V.
Concernstrategie en Regelgeving
Concernstrategie en Regelgeving
De heer drs. J. Sander
De heer drs. J. Sander
Postbus
Postbus 30000
30000
2500 GA
2500 GA 'S-GRAVENHAGE