Gemeente Rotterdam
Kosten nieuw Rotterdam Centraal teruggebracht
De gemeente Rotterdam heeft het masterplan-ontwerp voor het nieuwe
mobiliteitsknooppunt Rotterdam Centraal aangepast, waardoor de
geschatte bouwkosten kunnen worden teruggebracht van 875 miljoen euro
tot 605 miljoen euro. Daarmee komt Rotterdam een flink stuk tegemoet
aan het Rijk, dat in november vorig jaar de plannen voor het Centraal
Station weliswaar fraai, maar te duur vond. Rotterdam verwacht dat het
geoptimaliseerde plan voldoende aanknopingspunten biedt om tot
financiële afspraken met het Rijk te komen. Het gemeentebestuur is
hierover in overleg met minister Netelenbos van Verkeer en Waterstaat
en staatssecretaris Remkes van VROM.
Het huidige Centraal Station van Rotterdam is als OV-knooppunt sterk
verouderd en te klein om de groeiende reizigersstromen op te vangen.
Ook kent de stationsomgeving problemen op het gebied van beheer en
(sociale) veiligheid. De aanleg van de HSL-Zuid en RandstadRail was de
aanleiding om het stationsgebied te herstructureren. Het Rijk heeft de
gemeente gevraagd om hiertoe een masterplan op te stellen en heeft het
project Rotterdam Centraal in 1998 formeel aangemerkt als een Nieuw
Sleutelproject. Doel is het bestaande station te vervangen door een
nieuwe terminal waar verschillende vervoersvormen samenkomen en
comfortabele overstapmogelijkheden zijn. In het plangebied rondom het
station is ruimte voor woningen, kantoren, winkels en diverse
stedelijke voorzieningen. Dat betekent een forse uitbreiding en
kwaliteitsverbetering van de Rotterdamse binnenstad. Het project past
volledig in de 5e nota Ruimtelijke Ordening.
Optimalisatie en kostenreductie
In september 2001 stelde de gemeenteraad van Rotterdam de hoofdlijnen
van het masterplan voor het stationsgebied vast. Het Rijk vond het
plan echter te duur. In het aangepaste plan zijn deze kosten naar
beneden gebracht. Dit is in twee stappen gebeurd.
De eerste stap betreft de optimalisatie van het Terminaldeel. Daarbij
gaat het om kostenbesparingen zonder wezenlijke aantasting van de
kwaliteit. De belangrijkste wijzigingen ten opzichte van het
oorspronkelijke masterplan zijn in deze stap een verkleining van de
reizigerstunnel onder de sporen, een smaller en korter Reizigersplein,
een smaller en korter Balkon en een verkleining van het dak boven de
sporen met 30%.
De tweede stap is dat Rotterdam een aantal kostenreducties aan het
Rijk voorlegt. Daarbij gaat het om het verder verkleinen van de
reizigerstunnel en het Reizigersplein en het geheel weglaten van een
nieuwe perronoverkapping en het Balkon. Eventueel kan het Balkon later
worden uitgevoerd via externe financiering.
Met deze wijzigingen wordt het plan voor de mobiliteitsknoop
goedkoper, zonder het principe van de ontvlechting van verkeersstromen
aan te tasten. Voor Rotterdam is deze ontvlechting een voorwaarde om
op de lange termijn een goede verkeersafwikkeling in de stad te kunnen
garanderen. De essentie van het plan is derhalve behouden.
Prioriteit voor Terminal
De aanpassing van de plannen hebben uitsluitend betrekking op de
voorzieningen voor de trein en het stedelijk openbaar vervoer. Aan de
voorgestelde stedenbouwkundige en programmatische invulling van het
plangebied zijn de afgelopen maanden geen veranderingen aangebracht.
De urgentie ligt bij de Terminal, de overige plandelen van het
Masterplan kunnen en moeten in een later stadium verder
geoptimaliseerd worden. De gemeente Rotterdam heeft ervoor gekozen om
prioriteit te geven aan de aanpak van het station zelf, vanwege de
komst van de HSL-Zuid en RandstadRail in 2006. De bouwwerkzaamheden
aan de HSL zijn inmiddels in volle gang en begin volgend jaar start de
bouw van RandstadRail. Om beide projecten goed te integreren in het
masterplan Rotterdam Centraal is spoedige besluitvorming noodzakelijk.