Gemeente Geldrop


Internetpublicatie, 10 april 2002

GROTERE VERKEERSVEILIGHEID DOOR CATEGORIE INDELING VAN DE WEGEN

Binnenkort besluit het gemeentebestuur over de zogenaamde "wegcategorisering" van alle wegen in Geldrop. Deze categorie indeling van de wegen gaat, na besluitvorming, dienen als leidraad voor de inrichting ervan. In deze nieuwsbrief kunt u precies zien wat het plan is met de straten bij u in de wijk en wat dat, in de toekomst, voor gevolgen heeft. U kunt, als u het er niet mee eens bent dan nog reageren voordat het gemeentebestuur het besluit neemt.

ACHTERGROND
In 1997 werd door alle wegbeheerders (het rijk, de provincies en de gemeenten) het "Convenant Duurzaam Veilig" gesloten. In dit convenant werd het nieuwe landelijke beleid ter verbetering van de verkeersveiligheid vastgelegd. Nieuw daaraan is dat er maatregelen vooraf worden genomen, in tegenstelling tot het achteraf oplossen van gesignaleerde knelpunten. Bovendien zullen de maatregelen in het hele land hetzelfde zijn. Om deze maatregelen uit te kunnen voeren moeten alle wegen ingedeeld worden in verschillende categorieën. Na indeling zullen de wegen zodanig ingericht worden dat duidelijk blijkt om welk type weg het gaat. U zult in de toekomst, als weggebruiker, door de inrichting van de weg dus weten hoe hard u mag rijden. In het jaar 2010 moeten alle wegen in Nederland volgens de nieuwe richtlijnen zijn ingericht.

De wegcategorisering kent 3 typen wegen, namelijk:
* stroomwegen (100 of 120 km/uur, enkel buiten de bebouwde kom) ;
* gebiedsontsluitingswegen (50 of 70 km/uur binnen de bebouwde kom en 80 km/uur buiten de bebouwde kom en;

* erftoegangswegen (30 km/uur uur binnen de bebouwde kom en 60 km/uur buiten de bebouwde kom). Alle erftoegangswegen vormen samen de zogenaamde verblijfsgebieden.

Klik hier voor uitvergroting

WEGCATEGORISERING IN GELDROP
In Geldrop kennen we geen stroomwegen. Uitzondering daarop is de A67, maar dit is geen gemeentelijke weg. Daarom blijven er slechts 2 hoofdcategorieën over, te weten:


1. Gebiedsontsluitingswegen (zie kaartje kleur rood en oranje)

De gebiedsontsluitingswegen worden verder onderverdeeld in 2 typen namelijk:
a. type A (kleur: rood)
Dit betreft de hoofdwegen die een belangrijke ontsluitingsfunctie hebben en waar een snelheidsregiem van 50 km/uur geldt. De wegen zijn voorzien van ventwegen of vrijliggende fietspaden. De voorrang is op deze wegen geregeld en er worden geen verticale snelheidsremmers ( zoals bijvoorbeeld drempels) gebruikt om de doorstroming niet te belemmeren. Het parkeren wordt zoveel mogelijk beperkt en vindt plaats naast de rijbaan. b. type B (kleur: oranje)

Ook op deze wegen, die een beperkte ontsluitingsfunctie hebben, mag maximaal 50 km/uur gereden worden. Wel worden er hier in beperkte mate verticale "snelheidsremmers" aangebracht. De voorrang is geregeld en het parkeren vindt naast de rijbaan plaats. Er zijn aanliggende fietsstroken.


2. Erftoegangswegen (zie kaartje kleur groen).

De erftoegangswegen (tezamen de verblijfsgebieden genoemd) zijn wegen/gebieden met een duidelijke verblijfsfunctie. Alle bestuurders zijn hier, in principe, gelijkwaardig en er zijn geen voorrangsregelingen uitgezonderd op bepaalde fietsroutes. Hier mag maximaal 30 km/uur gereden worden en dat wordt afgedwongen door snelheidsremmende maatregelen.

In het algemeen vindt parkeren op de rijbaan plaats en worden geen aparte fietsvoorzieningen aangebracht. De toegang tot een verblijfsgebied wordt aangegeven met een zogenaamde "poortconstructie". Dit is een dubbele markering, over de gehele breedte van de weg die nog wordt ondersteund met bebording.

BESLUITEN
In 1999 stelde de gemeenteraad van Geldrop de voorlopige wegcategorisering en de 11 verblijfsgebieden, voor de 1e fase (tot 2003), vast. Deze verblijfsgebieden zijn: Hulst, Beneden Beekloop, Bronzenwei, Kievit noord en zuid, Braakhuizen noord, Braakhuizen zuid, Grote Bos, Coevering west (noordelijk en zuidelijk deel) en een deel van Zesgehuchten (Koninginnestraat e.o.). Voor dit project werd zowel door het rijk als door de provincie subsidie verleend. De uitvoering van de werkzaamheden in de wijken Hulst, Skandia, Kievit noordelijk en zuidelijk deel en Coevering West, noordelijk en zuidelijk deel zijn inmiddels in volle gang. De overige bovengenoemde gebieden volgen nog dit jaar.

INSPRAAK
In juli van dit jaar zal de gemeenteraad de definitieve wegcategorisering vaststellen, waarbij dus de status van de rest van de wegen in Geldrop aan de orde is. In 1999 bestond nog twijfel over de status van een aantal beoogde gebiedsontsluitingswegen met name in Genoenhuis, Zesgehuchten en de Coevering. Naar aanleiding van een nader onderzoek is het voorstel, zoals in deze nieuwsbrief toegelicht, uitgewerkt.

In het kader van de inspraakprocedure ligt het voorstel inzake de definitieve wegcategorisering vanaf donderdag 11 april gedurende 4 weken ter inzage in het Informatiecentrum (tijdens openingstijden van het gemeentehuis) op de Hofstraat 4 te Geldrop en iedereen kan hierover mondeling dan wel schriftelijk zijn zienswijzen naar voren brengen. Uw schriftelijke reactie kunt u richten aan het college van burgemeester en wethouders. Postbus 10101, 5660 GA Geldrop.

MEER INFORMATIE
Heeft u naar aanleiding van deze nieuwsbrief nog vragen over de wegcategorisering in Geldrop dan kunt u, tijdens kantooruren, contact opnemen met de heer P.Wouters van de afdeling Ruimtelijke Ontwikkeling. Hij is te bereiken via telefoonnummer 2893954.